Flybe odrzucił sugestie rywali Ryanaira, EasyJet i IAG, że brytyjski przewoźnik regionalny otrzymuje nielegalne dotacje państwowe, po decyzji rządu o dostarczeniu pakietu ratunkowego - donosi Flightglobal.
Linia z siedzibą w Exeter twierdzi, że doniesienia medialne o jego ratowaniu są niedokładne i punktuje, że plan płatności uzgodniony z brytyjskimi organami podatkowymi obejmuje dług w wysokości mniejszej niż 10 milionów funtów (13 milionów dolarów). - Ta umowa będzie obowiązywać tylko kilka miesięcy, zanim wszystkie podatki i cła zostaną w pełni opłacone - twierdzi biuro prasowe przewoźnika. Podkreślając, że stanowi to standardową umowę dotyczącą czasu zapłaty, z której może skorzystać każda firma w Wielkiej Brytanii mająca trudności finansowe.
Rząd nie ujawnił warunków uzgodnionej umowy pomocowej, a wcześniej media donosiły, że Flybe będzie mogło odroczyć przekazanie ponad 100 milionów funtów podatku pasażerskiego (APD), które jest winien, oraz że rząd rozpocznie przegląd zasadności podatku w Wielkiej Brytanii.
Niskokosztowy gigant Ryanair twierdzi, że wszelka pomoc finansowa udzielona Flybe stanowiłaby nieuczciwą pomoc państwa i grozi zakwestionowaniem decyzji w sądzie brytyjskim i europejskim. Rozmawiając dziś rano w radiu BBC, szef grupy Ryanair, Michael O’Leary, powiedział, że nie wierzy informacjom rządu, że nie oferuje on pomocy państwa Flybe. - Powodem, dla którego im nie wierzymy, jest to, że nie publikują tej umowy - wyjaśnił O'Leary.
Natomiast IAG złożył skargę do UE na ratowanie regionalnego przewoźnika, podczas gdy EasyJet stwierdził, że niewłaściwe jest wykorzystywanie pieniędzy podatników do ratowania poszczególnych firm, szczególnie w celu uzyskania dobrze skapitalizowanej pozycji właścicieli Flybe. Skala ataku na Flybe pokazuje jak bardzo rodzimi rywale mogą dążyć do upadku przewoźnika. Szkoda, że te same linie nie widzą problemów w wielomiliardowych dotacjach dla Alitalii, która już od kilku lat znajduje się na skraju upadku.
Flota Flybe składa się obecnie z 71 samolotów: sześciu ATR-ów 72-500/600, 54 bombardierów Q400, dziewięciu embraerów E175 oraz dwóch E195. O najnowszej sytuacji Flybe można przeczytać w artykule "
Wielka Brytania: Regionalny przewoźnik Flybe walczy o przetrwanie".