Niskokosztowe linie lotnicze z Dubaju nie przestają rozwijać się i notować bardzo dobrych rezultatów. Flydubai przewiózł z ubiegłym roku prawie 14 mln pasażerów i zanotował zysk netto w wysokości 572 mln dolarów!
flydubai nie są klasycznymi tanimi liniami lotniczymi, gdyż oferują przeloty w kabinach premium, co plasuje emirackiego operatora w gronie przewoźników hybrydowych. Decyzja szejków z Dubaju o założeniu niskobudżetowych linii była strzałem w dziesiątkę, albowiem flydubai zanotował szybką ekspansję swojej działalności.
Hybrydowe linie lotnicze są obecne od dłuższego czasu na rynku polskim. Obecność m.in. w Balicach okazała się gigantycznym sukcesem! W nadchodzącym sezonie letnim
boeingi 737 MAX 8 do Krakowa będą przylatywać trzy razy dziennie. Wąskokadłubowe samoloty amerykańskiej produkcji lądują również w Warszawie
oraz w Poznaniu, który dołączył do siatki połączeń flydubai pod koniec października zeszłego roku.
Rekordowy zysk Ostatni rok dla przewoźnika z Dubaju był jednym z najlepszych w historii niskokosztowego operatora. W ciągu 365 dni linie przewiozły rekordowe 13,8 mln pasażerów, o 31 proc. więcej niż w roku 2022. Ubiegłoroczny wynik okazał się aż o trzy mln lepszy od tego, który został odnotowany w rekordowym dla branży lotniczej przedpandemicznym roku 2019.
Wzrostowa działalność za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 roku zapewniła rekordowe przychody, które osiągnęły poziom trzech mld dolarów amerykańskich, o 500 mln dolarów więcej niż rok wcześniej. Wzrosły również koszty stałe. Wydatki na paliwo są największym kosztem jednostkowym i stanowią już 32 proc. całkowitych kosztów operacyjnych. flydubai zabezpieczył sobie poprzez hedging 12 proc. paliwa na bieżący rok. Mimo wzrostów kosztów stałych flydubai odnotował rekordowy zysk netto. Hybrydowy przewoźnik zarobił „na czysto” 572 mln dolarów amerykańskich, o 75 proc. więcej niż rok wcześniej.
W zeszłym roku zainaugurowane zostały regularne operacje do 17 nowych destynacji. Boeingi 737 wylądowały po raz pierwszy m.in. w Aszchabadzie, Kabulu, Mediolanie, Mogadiszu, Neom, Poznaniu, Szymkencie i Sankt Petersburgu. Na koniec roku siatka połączeń liczyła 122 destynacji w 52 państwach. Od czasu pierwszego komercyjnego rejsu w 2009 roku ponad 108 milionów pasażerów skorzystało z oferty flydubai.
Zmiana strategii Podczas listopadowych dubajskich targów lotniczych
flydubai złożył zamówienie na dostawę 30 „Liniowców Marzeń”. Pierwsze w historii hybrydowego przewoźnika ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, warte ponad 11 mld dolarów, zamówienie samolotów szerokokadłubowych to kamień milowy w rozwoju operatora i znacząca zmiana długofalowej strategii. Zamówienie Dreamlinerów oznacza, że linie mogły zaoferować przystępne cenowo długodystansowe loty między Dubajem a Australią, Kanadą, Japonią czy Stanami Zjednoczonymi.