Holenderskie linie lotnicze KLM we współpracy z Uniwersytetem Technicznym w Delft (Holandia) KLM będzie uczestniczyć w badaniach i tworzeniu innowacyjnego konceptu lotniczego pod nazwą „Flying-V”. Model pokazowy zostanie zaprezentowany w październiku tego roku na obchodach 100-lecia KLM w Amsterdamie.
Flying-V – projekt potencjalnego statku pasażerskiego przyszłości będzie się charakteryzował maksymalną paliwooszczędnością, a tym samym będzie dążył do bardziej przyjaznego planecie, zrównoważonego lotnictwa przyszłości. Airbus A350 wzorem dla Flying-V
Całkowicie zmieniony, aerodynamiczny kształt pojazdu i zmniejszona waga pozwolą na redukcję zużycia paliwa o 20 proc., w porównaniu z Airbusem A350 – aktualnie najbardziej zaawansowanym samolotem. Flying-V ma na nim bazować.
Projekt Flying-V jest krótszy od A350, ale ma tą samą rozpiętość skrzydeł. Podobne rozmiary do standardowego A350 umożliwią maszynie Flying-V korzystanie z istniejącej infrastruktury na lotniskach, takich jak wyjścia z terminala do samolotu i pasy startowe. Flying-V będzie jednak mniejszy niż A350, co zapewni mu mniejszy opór aerodynamiczny, zmieści się również w hangarze przeznaczonym dla A350. Co więcej, Flying-V będzie przewoził taką samą liczbę pasażerów – 314 osób w standardowej konfiguracji, a jego ładownie pomieszczą porównywalną objętość cargo – wynoszącą 160 m sześciennych.
Konstrukcja systemu napędowego będzie podlegać łatwym adaptacjom do zastosowania alternatywnych form zasilania. Opływowa konstrukcja kadłuba samolotu będzie miała kształt „V”. Podobnie jak tradycyjne modele współczesnych samolotów, będzie obejmować kabinę pasażerską i ładownię cargo. W tym modelu skrzydła pomieszczą zbiorniki paliwa, a silniki zostaną umieszczone nad skrzydłami.
Nowe wnętrze – nowe doświadczenie podróży
Tworzenie samolotu Flying-V to również okazja dla konstruktorów i projektantów do dalszych prac nad poprawą doświadczenia pasażerów z podróży. Jest to możliwe poprzez zmianę rozmieszczenia siedzeń w kabinie, która będzie zajmowała też część skrzydeł, aż po przeprojektowanie samych foteli i łazienek.
Poza dbałością o komfort, konstruktorzy mają skoncentrować się również na wadze samolotu. Wszystko musi być tak lekkie, jak to możliwe, aby zmaksymalizować wydajność maszyny, na którą pozwala jej specyficzny, aerodynamiczny kształt.
Paliwo a napęd elektryczny
Flying-V napędzany będzie najbardziej paliwowo wydajnymi silnikami turbowentylatorowymi, które istnieją na rynku. W opracowywanym modelu samolotu przewiduje się nadal wykorzystanie tradycyjnego paliwa lotniczego, ale konstrukcja ma podlegać łatwym adaptacjom w systemie napędowym, dzięki którym będą możliwe alternatywne rozwiązania, jak na przykład zastosowanie elektrycznego napędu turbowentylatorów.
Latający model pokazowy w skali oraz pełnowymiarowa część kabiny Flying-V zostaną oficjalnie zaprezentowane podczas obchodów 100-lecia – „KLM Experience Days”, które odbędą się w październiku tego roku na lotnisku Schiphol w Amsterdamie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.