Pierwsze spotkanie w ramach Forum współpracy branży lotniczej odbyło się dziś w MFiPR. Przedstawiciele kluczowych podmiotów lotniczych w naszym kraju wraz z administracja rządową prowadzili dyskusje nad kluczowymi wyzwaniami, przed którymi stoi lotnictwo cywilne w Polsce.
W poruszanych tematach nie zabrakło kwestii związanych z obecną sytuacją rynkową, dostępnością instrumentów finasowania infrastruktury w ramach UE oraz stanu realizacji i umiejscowienia projektu CPK.
Przedstawiciele portów lotniczych w naszym kraju przedstawili informację o zapotrzebowaniu na rozwój infrastruktury lotniczej oraz wyzwań przed którymi stoją w kontekście spodziewanego wzrostu liczby pasażerów obsługiwanych w ich portach. Przedstawiciele Lotniska Chopina wskazali na potencjalne możliwości dalszego rozwoju w perspektywie najbliższych lat z uwzględnieniem wyzwań środowiskowych, które wynikają z regulacji prawnych i polityki klimatycznej w ramach UE.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przedstawiła stan zaawansowania przygotowań do kolejnego okresu odniesienia systemu skuteczności działania, który rozpocznie się wraz z 2025 r. Kwestie te są fundamentalne z punktu widzenia finansowania i funkcjonowania europejskich instytucji żeglugi powietrznej oddziałowując tym samym na pozostałych uczestników rynku lotniczego. W tym kontekście PLL LOT zaprezentował swoje plany rozwojowe na najbliższe lata i wskazał na główne wyzwania, przed którymi stoi przewoźnik.
💬Lotnictwo cywilne w Polsce to nie tylko #CPK, chociaż jest on ważnym komponentem, który aktualnie podlega audytowi i weryfikacji. Lotnictwo to także zaniedbane wyzwania rozwojowe lotnisk regionalnych, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, PLL LOT oraz podmiotów obsługowych.… pic.twitter.com/IJdD8pwZMU
— Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (@MFIPR_GOV_PL) March 12, 2024
– Wszelkie te zagadnienia są ze sobą ściśle połączone i poprzez rozmowy i rzeczowy dialog z branżą lotniczą, chcemy w sposób właściwy reagować na zgłaszane problemy. Niestety w ostatnich latach takiej debaty brakowało, czego przykładem jest sposób prowadzenia projektu CPK, czy narastające problemy i deficyty w dostępności wykwalifikowanej kadry lotniczej – powiedział wiceminister Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
– Odnowienie relacji pomiędzy administracją rządową a branżą lotniczą pozwoli na wspólne wypracowanie najlepszych rozwiązań w zakresie strategicznej polityki państwa wobec lotnictwa i szczegółowych rozwiązań prawnych i technicznych. Lotnictwo cywilne w Polsce powinno się nadal dynamicznie rozwijać, jednakże potrzebne jest stworzenie odpowiednich warunków tego rozwoju. Podaż infrastruktury lotniczej powinna być lepiej planowana i zapewniana wraz ze wzrostem popytu. Tylko poprzez wspólne działania domeny publicznej i branżowej możemy osiągać zakładane cele – dodał inicjator spotkania. Do jego słów szybko odniósł się Mikołaj Wild, były prezes CPK.
Nie mam nic przeciw oficjalnym spotkaniom w formule „wszyscy zgadzają się ze sobą, a będzie nadal tak jak jest”. Chyba, że przy okazji mówi się nieprawdę o braku dialogu z branżą lotniczą przy realizacji #CPK.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.