Port lotniczy we Frankfurcie nad Menem obsłużył w 2022 roku około 48,9 mln pasażerów, prawie podwajając liczbę podróżnych w porównaniu z poprzednim rokiem. To oznacza, że lotnisko w Hesji zanotowało 97,2 proc. wzrost. W zeszłym roku bardzo dobre wyniki osiągnęły również porty należące do Fraportu – spółki będącej operatorem frankfurckiego lotniska. Wyniki greckich lotnisk są lepsze niż w rekordowym dla branży 2019 roku. Mimo dobrego roku dyrektor generalny Fraportu, dr Stefan Schulte, uważa, że sytuacja w przemyśle lotniczym w dalszym ciągu jest bardzo trudna.
Na początku ubiegłego roku popyt na podróże lotnicze był w dalszym ciągu ograniczony w związku z obawami o rozprzestrzenianie się Omikronu, nowej odmiany koronawirusa. Jednak od marca 2022 r. Frankfurt zaczął notować dynamiczny wzrost ruchu pasażerskiego. W miarę znoszenia restrykcji i ograniczeń w podróżowaniu spory wzrost zainteresowania odnotowały loty na kierunkach rekreacyjnych.
– 2022 rok był dla całej branży lotniczej bardzo burzliwy i pełen wyzwań. Po lockdownach na początku roku, nagły i gwałtowny wzrost popytu stanowił duże obciążenie dla wszystkich partnerów procesowych lotniska. Ze względu na złożoność systemu, operacje ruchu lotniczego miały niepewny restart na wielu lotniskach, w tym we Frankfurcie – powiedział dyrektor generalny Grupy Fraport, dr Stefan Schulte.
– Pozytywne jest to, że porty lotnicze naszej Grupy na całym świecie, koncentrujące się na ruchu turystycznym, wykazały bardzo zadowalające wyniki w 2022 roku. Porty lotnicze w Grecji nawet przekroczyły poziomy sprzed kryzysu, po raz pierwszy od wybuchu pandemii. Patrząc w przyszłość, jesteśmy przekonani, że w 2023 r. zobaczymy dalszy wzrost. Ludzie chętnie podróżują, a my pracujemy na pełnych obrotach, aby zapewnić pasażerom jak najlepsze doświadczenia na lotnisku. Niemniej jednak sytuacja pozostaje trudna – dodał Schulte.
Powrót pasażerów biznesowych i spadek cargo
W głównych okresach wakacyjnych 2022 r. miesięczny odsetek ruchu pasażerskiego na lotnisku we Frankfurcie odnotował trzycyfrowy wzrost w porównaniu z 2021 rokiem, osiągając szczyt na poziomie ponad 300 proc. w kwietniu zeszłego roku. W czwartym kwartale ruch pasażerski nadal rósł, w średni tempie od 40 do 50 proc. miesięcznie. Pod koniec roku zaczął systematycznie wzrastać popyt na lotnicze podróże służbowe. W porównaniu z poziomem sprzed kryzysu w 2019 r., zeszłoroczna liczba pasażerów, którzy skorzystali z oferty lotniczej portu w Hesji, jest mniejsza o 30,7 proc. Punktualność realizacji operacji za cały poprzedni rok wyniosła zaledwie 61 proc. Średni współczynnik wypełnienia miejsc wyniósł 78,1 proc.
W 2022 roku ruch samolotów na frankfurckim porcie lotniczym wzrósł o 45,9 proc. rok do roku. Na lotnisku doliczono się 382 211 operacji startów i lądowań. Jeśli porówna się zeszłoroczny wynik do tego z 2019 roku, w dalszym ciągu lotnisko notuje 25,6-proc. spadek liczby realizowanych operacji. Skumulowana maksymalna masa startowa [ang. Maximum Take-off Weight (MTOW) – jest to maksymalna masa, przy której dany statek powietrzny jest certyfikowany do rejsu. Jest ona stała i niezmienna, wyznaczona podczas procesu certyfikacji. Nie jest zależna od temperatury, położenia lotniska czy długości pasa startowego] wzrosła o 37,1 proc. rok do roku do około 24,2 miliona ton, to również jest mniej niż w 2019 r. Wtedy maksymalna masa startowa była większa o 23,9 proc.
Wolumen przeładowanych ładunków (obejmujący fracht lotniczy i pocztę lotniczą) na największym niemieckim lotnisku zauważalnie spadł o 13,3 proc., licząc rok do roku, do około 2 milionów ton sześciennych. W porównaniu do 2019 r. spadek wyniósł już aż 5,6 proc. Głównymi czynnikami, które przyczyniły się do tego spadku, były ograniczenia przestrzeni powietrznej związane z wojną na Ukrainie, realizowana przez cały rok przez Chiny strategia oraz ogólnoświatowe spowolnienie gospodarcze.
Źródło: Frankfurt Airport.
W grudniu 2022 r. przez lotnisko we Frankfurcie przewinęło się prawie cztery mln pasażerów, co stanowi wzrost o 46,2 proc. w porównaniu z grudniem roku poprzedniego. Ruch lotniczy wzrósł o 7,9 proc. rok do roku. Zrealizowano 30 157 operacji startów i lądowań. MTOW osiągnęła liczbę prawie prawie dwóch mln ton sześciennych, co oznacza wzrost o 7,8 proc. rok do roku. Z kolei przepustowość przewożonych drogą lotniczą ładunków spadła o 19 proc. do około 159 671 ton sześciennych, nadal odzwierciedlając ogólne spowolnienie gospodarcze i wpływ ograniczeń przestrzeni powietrznej związanych z wojną na Ukrainie.