Fuzja nowojorskiego taniego przewoźnika JetBlue ze swoim odpowiednikiem z Florydy – Spirit Airlines – została zablokowana. Na powstanie piątej siły lotniczej w Stanach Zjednoczonych, która miała przełamać oligopol „wielkiej czwórki”, nie wyraził zgody amerykański wymiar sprawiedliwości, który przychylił się do argumentów Departamentu Sprawiedliwości, wskazujących, że mariaż znacząco wywinduje ceny biletów lotniczych.
Pod koniec lipca 2022 roku dwaj amerykańscy przewoźnicy lotniczy
JetBlue i Spirit Airlines poinformowały o zakończeniu negocjacji i zawarciu umowy fuzji. Mariaż linii lotniczych z siedzibą w Nowym Jorku z operatorem z siedzibą w Miramar na Florydzie miał stworzyć piątą siłę lotniczą w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. Nowojorski tani przewoźnik miał przejąć niskokosztowca z Florydy po minimalnej cenie 33,5 dolarów za pojedynczą akcję.
Przełamanie „wielkiej czwórki”
W wyniku fuzji flota dwóch przewoźników miała liczyć ponad 450 samolotów, a księga zamówień ponad 300 odrzutowców z rodzin A220 i A320neo. Więcej maszyn w Stanach Zjednoczonych mają jedynie American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines (840) i Southwest Airlines. Łączny przychód połączonych linii miał osiągnąć pułap 11,9 mld dolarów rocznie.
Przewoźnicy mieli oferować w sumie ponad 1 700 lotów dziennie do 127 miejsc docelowych. Taka sieć połączeń miała przyciągnąć 77 mln pasażerów rocznie. Cały proces fuzji, uwzględniając kwestie regulacyjne, miał się zakończyć nie później niż w pierwszej połowie 2024 roku, lecz do fuzji nie dojdzie.
Połączenie sił spowodowałoby silniejszą konkurencję z tzw. „wielką czwórką”. American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines i Southwest Airlines kontrolują już ponad 80 proc. amerykańskiego rynku lotniczego. Ani Spirit, ani JetBlue nie są w stanie samodzielnie podjąć wyzwania, jakim jest przełamanie czteropodmiotowego bloku.
Sąd powiedział: „nie”
Na drodze do mariażu dwóch niskobudżetowych przewoźników stanął amerykański wymiar sprawiedliwości. Sędzia federalny Stanów Zjednoczonych orzekł odrzucenie wniosku o fuzję, gdyż istnieją duże obawy, że mariaż oznaczać będzie duży wzrost cen biletów lotniczych, mimo że obaj przewoźnicy wskazywali na oferowanie jeszcze niższych cen przelotów; tym samym niezależny sąd uznał za zasadne racje amerykańskiego Departamentu Sprawiedliwości, który, od początku, nakreślał, że fuzja ma charakter antykonkurencyjny i antykonsumencki.
Proces sądowy zakończył się w grudniu, lecz dopiero teraz sędzia federalny wydał ostateczne i niepodlegające apelacji orzeczenie. Kiedy orzeczenie ujrzało światło dzienne, ceny akcji Spirit Airlines spadły aż o 60 proc., podczas gdy fluktuacja ceny akcji nowojorskiego przewoźnika wyniosła 5 proc. na minus.
Z dokumentów sądowych wynika, że Departament Sprawiedliwości chciał, aby sąd zablokował wszelkie przyszłe próby współpracy Spirit Airlines z JetBlue, lecz sędzia federalny takiego wniosku nie poparł. W swoim orzeczeniu stwierdził, że taka decyzja ingerowałaby w wolny rynek. Obie linie lotnicze mogą w przyszłości ponowić próbę fuzji.