Garuda Indonesia, narodowa linia Indonezji, podpisała w czerwcu z Airbusem list intencyjny (LOI) w sprawie zakupu czterech airbusów A330-800neo. Informacja została ujawniona w sprawozdaniach finansowych przewoźnika.
Zamówienie Garudy światełkiem dla A330-800neo
Przewoźnik ujawnił wstępną umowę (LoI), która została podpisana 17 czerwca br., w sprawozdaniach finansowych za drugi kwartał br. Czas podpisania umowy sugeruje, że umowa została zawarta tuż przed Paris Air Show 2019, jednak nie została publicznie ogłoszona przez linię lotniczą ani Airbusa. Nowe A330neo zostaną dostarczone przewoźnikowi w okresie lipiec 2021 - czerwiec 2022. Będą napędzane silnikami Rolls-Royce Trent 7000 a na pokład zabiorą około 260 pasażerów w konfiguracji dwóch klas podróży.
Do tej pory linie na całym świecie zamówiły tylko 14 sztuk najmniejszego członka rodziny A330neo. Oprócz Garuda Indonesia, A330-800neo zamówiły dwie inne linie lotnicze: Kuwait Airways (8) oraz Uganda Airlines (2). Airbus liczy, że jeszcze w tym roku uda mu się sprzedać liniom około 30-40 maszyn A330-800neo, które planują zastępować stare A330-200.
Obecna flota Garudy składa się ze 145 samolotów: 13 ATR-ów 72-600, 10 airbusów A300-200, 17 A330-300, 74 boeingów B737-800, trzech B747-400, 10 B777-300ER oraz 18 bombardierów CRJ1000 NextGen. Przewoźnik oczekuje na dostawę 18 maszyn: czterech A330-800neo oraz 14 A330-900neo. Ponadto indonezyjska linia ma podpisane zobowiązania do zakupu 30 airbusów A350 oraz 30 boeingów 787, a kilka miesięcy temu anulowała zamówienie B737 MAX.
A330neo – nowy szerokokadłubowy samolot w rodzinie Airbusa
A330neo jest produkowany w dwóch wersjach A330-800neo oraz A330-900neo. Samoloty zmniejszą zużycie paliwa o ponad 14 proc. na jeden fotel w porównaniu z obecnymi A330, co uczyni je jednymi z najbardziej oszczędnych, średniego i dalekiego zasięgu samolotów szerokokadłubowych na rynku. A330neo jest wyposażony w najnowszej generacji silniki Rolls-Royce Trent 7000 o większej średnicy (112 cali). Skrzydła samolotu są wzorowane na A350, co spowodowało ich wydłużenie z 60,3 m do 64 m. Nowe maszyny w wersji -800 i -900 zabiorą od 10 do 20 pasażerów więcej, w typowej dwuklasowej konfiguracji, a ich zasięg wydłużony jest o 400 mil morskich (740 km).
Warto dodać, że rodzina A330 to najpopularniejsze szerokokadłubowe samoloty Airbusa. Do tej pory producent zebrał zamówienia na 1738 samoloty, z czego 1441 zostało już dostarczonych. Większość kontraktów (1023) stanowi większy wariant -300 oraz -900neo. Od kwietnia 2013 r. A330 są produkowane w tempie 10 sztuk miesięcznie. Obecnie na dostawę oczekuje 309 samolotów A330, w tym cztery w wersji cargo oraz pięć wojskowych. Więcej na temat nowego airbusa A330neo w naszym artykule "
Podsumowanie: Jaki będzie A330neo?".