– Oczekiwaliśmy, że rynek ukraiński i rosyjski przyniosą firmie w tym roku łącznie około 9 proc. przychodów, przy czym rynek ukraiński miał mieć większy udział niż rosyjski – odpowiedział na pytanie Rynku Lotniczego o ważność rynku rosyjskiego Martin Gauss, dyrektor generalny airBaltic.
Mateusz Kieruzal, Rynek Lotniczy: Jak ważny dla airBaltic był rynek rosyjski?
Martin Gauss, dyrektor generalny airBaltic: Przez lata firma cieszyła się uznaniem rosyjskiego rynku, ponieważ airBaltic obsługiwał zarówno ruch bezpośredni między Łotwą a Rosją, jak i dogodne połączenia przez Rygę do całej Europy. Od początku pandemii liczba lotów airBaltic oferowanych w Rosji znacznie spadła. Oczekiwaliśmy, że rynek ukraiński i rosyjski przyniosą firmie w tym roku łącznie około 9 proc. przychodów, przy czym rynek ukraiński miał mieć większy udział niż rosyjski.
Ilu pasażerów przewoziliście lotami z Rosji?
Na początku 2022 roku airBaltic wykonywały cztery loty tygodniowo do Moskwy i Petersburga. W 2019 roku przewieźliśmy ponad 500 tys. pasażerów do i z Rosji.
Czy po podjęciu decyzji o opuszczeniu Rosji airBaltic będzie latać w inne miejsca? Do jakich potencjalnych rynków?
Zespół zarządzający siecią firmy pracuje obecnie aktywnie nad oceną innych rynków i potencjalnych nowych tras w Europie w nadchodzącym sezonie letnim. Spółka może również zwiększyć częstotliwości na niektórych istniejących już trasach.
Jak oceniłby Pan szansę powrotu lotów do Rosji?
W pewnym momencie w przyszłości wznowione zostaną loty między Europą a Rosją. Nie da się jednak przewidzieć, ile czasu może to zająć.
Czy przekierowania tras są dużym problemem?
W tym sezonie zimowym tylko niewielka liczba rozkładowych tras airBaltic jest dotknięta zmianą trasy, a wpływ ten jest nieznaczny w przypadku większości z nich. Większość lotów, których dotyczy ten problem, trwają teraz od 15 do 20 minut dłużej, a tylko niektóre z nich mogą osiągnąć czas lotu dłuższy o 50 minut.
Ceny paliwa rosną. Baryłka ropy naftowej kosztuje około 120 dolarów. Jak airBaltic sobie z tym radzi?
Już dziś airBaltic lata najbardziej wydajną flotą, oferując znaczne oszczędności paliwa. Ponadto firma zainicjowała różne projekty wydajnościowe, z których ostatnie umożliwiły nam rozpoczęcie podejść o wysokiej precyzji RNP AR na lotnisku w Rydze. Ogólnie rzecz biorąc, koszty paliwa stanowią nowe wyzwanie dla całego przemysłu lotniczego.
Czy korzystacie z hedgingu? Po jakiej cenie kupiliście paliwo?
AirBaltic zabezpiecza część swojego paliwa, jednak nie jest w stanie ujawnić konkretnych kwot. Kiedy cena ropy spadnie poniżej zaplanowanej w budżecie ceny docelowej firmy, kierownictwo firmy może zdecydować o zabezpieczeniu pewnej kwoty.
Czy macie nowe plany rozbudowy bazy w Tampere?
W maju airBaltic uruchomi nową bazę w Tampere, łącząc fińskie miasto z sześcioma bezpośrednimi destynacjami, oprócz Rygi. Będzie to pierwsza baza firmy poza krajami bałtyckimi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.