Port lotniczy Gdańsk obsłużył w 2024 roku dokładnie 6 714 149 pasażerów - poinformował w środę na konferencji prasowej Tomasz Kloskowski, prezes trójmiejskiego lotniska. To wynik o 13,7 proc. wyższy od uzyskanego w 2023 roku. Wówczas doliczono się 5 907 280 podróżnych.
Tylko w grudniu minionego roku port lotniczy Gdańsk obsłużył 489 088 pasażerów. Dla porównania w tym samym miesiącu 2023 roku doliczono się 440 158 podróżnych.
Najpopularniejszym kierunkiem dla wylatujących z Gdańska był Londyn. Do stolicy Wielkiej Brytanii odleciało z Trójmiasta dokładnie 525 625 podróżnych. Drugie miejsce w tym rankingu zajęło Oslo. Do stolicy Norwegii przemieściło się z Gdańska 476 880 pasażerów. Podium uzupełniła Kopenhaga z liczbą 391 607 odprawionych do stolicy Danii podróżnych.
Tuż za podium znalazły się Sztokholm (345 090), Warszawa (285 862) i Amsterdam (218 560). Czołową "10" uzupełniły Hamburg (180 734), Bergen (176 511), Dortmund (158 692) i Stavanger (147 880). W sumie z Gdańska operuje jedenastu przewoźników, oferujących 92 regularne połączenia. 2024 rok przyniósł dziesięć nowości w rozkładzie rejsów.
Linie niskokosztowe dominowały w Gdańsku i wygenerowały ponad 80 proc. udział w rynku. – Nie ma w tym nic złego – podkreślił Tomasz Kloskowski.
– Zaczynamy podróżować więcej, dwa, a nawet trzy razy w roku. Ruch czarterowy będzie coraz większym kawałkiem tortu u nas. Spodziewam się tej tendencji w ciągu kilku najbliższych lat. Turcja jest numerem jeden w ruchu czarterowym. Wszystko jest zależne od oferty i ceny. Turcja ma najbardziej atrakcyjną ofertę i dlatego jest numerem jeden. Widać jednak też odbicie Egiptu, który wyprzedził Grecję – zaznaczył Kloskowski.
Do listopada średnie wypełnienie samolotów było na poziomie 84 proc. – Grudzień zepsuł nam jednak trochę statystyki – przyznał Kloskowski. Roczna średnia ostatecznie wyszła na pułapie 81,1 proc.
Liczba zrealizowanych operacji lotniczych (56 839) wzrosła rok do roku o 14,8 proc. Wolumen obsłużonego cargo (11 681 ton) był z kolei wyższy o zaledwie 1,7 proc. w odniesieniu do 2023 roku. – Cargo jest mniejsze, na miarę naszych możliwości, dominują firmy kurierskie. Chciałoby się więcej, ale nie mamy takiego potencjału przemysłowego jak w Katowicach – stwierdził Kloskowski.
Przychody na poziomie blisko 300 mln złotych oznaczają wzrost rok do roku o 22,1 proc. – To jest rekord. Wynik finansowy jest mniejszy, ale wykorzystaliśmy nasze zasoby do założenia rezerwy finansowej w kwocie 20 mln złotych na potrzeby odszkodowań dla mieszkańców za hałas generowany przez lotnisko – wyjaśnił Kloskowski.
Port Lotniczy Gdańsk wypracował w 2024 roku prawie 20 milionów złotych zysku netto. – Za nami najlepszy rok w historii lotniska. Pobiliśmy rekordy w liczbie obsłużonych pasażerów i wykonanych operacji, wypracowaliśmy najlepszy w historii wynik na sprzedaży. Trend, który w Gdańsku się umocnił, to bardzo dynamiczny rozwój rynku czarterowego. To był główny czynnik wzrostu ruchu w roku 2024 – podsumował Kloskowski.