We wtorek 15 października Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy podpisał z Korporacją Budowlaną Doraco umowę na realizację rozbudowy terminalu pasażerskiego, który będzie przedłużeniem istniejącego już terminalu T2. Inwestycja, której koszt wynosi ponad 250 mln zł netto, ma być gotowa za 26 miesięcy.
Jak podaje strona internetowa gdańskiego magistratu, uroczystości uczestniczyli też prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, a także zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu Piotr Borawski. Pani prezydent przypomniała, że budowa pierwszego nowoczesnego terminala była związana z organizacją Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012. Jego obecna rozbudowa to kolejny impuls do rozwoju Gdańska i Pomorza.
Do zobaczenia za dwa lata!
– Pamiętam jak przez mgłę, kiedy otwieraliśmy w 1997 r. terminal, wiele osób stukało się w głowę i mówiło: „Po co taki wielki terminal? Po co takie wielkie lotnisko?” Teraz to jest chyba jeden z najpiękniejszych portów lotniczych w Polsce, który wciąż się rozwija – powiedziała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. – Trzymam kciuki i za dwa lata widzimy się na otwarciu – stwierdziła z uśmiechem prezydent.
Koszt inwestycji to 255.229.228 zł netto. Zostanie ona sfinansowana z obligacji, które wyemituje Port Lotniczy przy współpracy z bankiem Pekao S.A. oraz ze środków własnych. W ramach inwestycji Doraco przebuduje też wewnętrzny układ drogowy oraz zrealizuje nowy plac manewrowy dla lotniskowych autobusów. Wykonawca inwestycji firma Doraco ma już doświadczenie związane z budową nowych obiektów w Porcie Lotniczym im. L. Wałęsy. W 1996 roku budowała terminal T1, a potem w konsorcjum realizowała nowoczesny terminal T2.
O inwestycji
– Sam budynek, jego konstrukcja żelbetowa to nie jest wyzwanie. Wyzwaniem są instalacje, które tu będą zainstalowane, takie rzeczy, których nie będzie widać, a będą służyły bezpieczeństwu pasażerów takie jak instalacje bezpieczeństwa czy informacji pasażerskiej. To jest wyzwanie tego projektu – powiedział Karol Zduńczyk prezes Doraco. W nowym pirsie będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, którzy podróżują do krajów non-Schengen, takich jak Irlandia czy Wielka Brytania, a także pasażerowie czarterów np. do Turcji, Egiptu. Obecnie podróżni ci korzystają z pochodzącego z 1997 roku terminalu T1. Część nowego pirsu będzie też przeznaczona do obsługi pasażerów z krajów strefy Schengen.
Specyfiką działania i zarządzania nowego obiektu będzie możliwość dostosowania punktów wyjść do samolotów do bieżących potrzeb, poprzez zwiększanie lub zmniejszanie odpowiednio strefy obsługi Schengen i non-Schengen. Dzięki powiększonej powierzchni terminalu, zwiększona zostanie strefa centralnej kontroli bezpieczeństwa i paszportowej, a także hala odbioru bagażu i bagażownia przylotowa. Na parterze dobudowanej części terminalu będą obsługiwane przyloty, a na piętrze odloty. Znajdą się tam też 2 wyjścia autobusowe. Ponadto zaprojektowano 4 zewnętrzne klatki schodowe, umożliwiające dostęp do rękawów pasażerskich.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.