2018 rok dla gdańskiego lotniska zapowiada się przełomowo, szczególnie, że port planuje uruchomienie jesienią systemu ILS kategorii III. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, gdański port będzie pierwszym w Polsce z tak wysoką kategorią systemu naprowadzania samolotów.
Prace rozpoczęły się w listopadzie i docelowo umożliwią wykonywanie operacji lotniczych w porcie przy nawet 100-metrowej widoczności. Warto przy tym nadmienić, że istnieją spore szanse na to, by Gdańsk stał się pierwszym portem lotniczym w Polsce z tak wysoką kategorią. Przygotowania do uruchomienia systemu od lat trwają też w stołecznym porcie im. Fryderyka Chopina, jednak konkretnych terminów wciąż nie znamy.
Lotnisko w Gdańsku było pierwszym portem regionalnym, który podwyższył kategorię ILS do II kategorii. Udało się tego dokonać pod koniec 2015 roku. System kosztował 60 mln zł i umożliwił zmniejszenie liczby odwołań lotów z powodów atmosferycznych o niemal 90 proc. Zaprojektowano go tak, by możliwa była jego dalsza rozbudowa do kategorii III.
Obecnie funkcjonujący na gdańskim lotnisku system umożliwia wykonywanie operacji lotniczych przy widzialności poziomej minimum 350 metrów i 30 metrów dla dolnej podstawy chmur. Nowy system umożliwi wykonywanie operacji przy widzialności wzdłuż pasa wynoszącej minimum 75 m.
Prace będą kosztowały tylko 6 mln zł. Ograniczą się do montażu pętli oraz przygotowania systemów informatycznych. Za ich wdrożenie odpowiedzialna jest firma Elvit. Dodatkowo konieczne będzie postawienie anteny tzw. monitoringu pola dalekiego przez Agencję Żeglugi Powietrznej. Zakończenie prac zapowiadane jest za pół roku. System będzie musiał jednak przejść testy, dlatego na jego uruchomienie trzeba będzie poczekać do jesieni przyszłego roku.
ILS (Instrument Landing System) to system wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności. Złożony jest z zestawów anten, wskazujących kierunek pasa i precyzyjną ścieżkę zniżania do punktu przyziemienia na drodze startowej. Towarzyszy mu specjalistyczne oświetlenie wskazujące ścieżkę schodzenia (PAPI), strefę podejścia, strefę przyziemienia i oś drogi startowej, a całość uzupełnia złożony system sterowania i monitorowania pozwalający na indywidualną kontrolę jego poszczególnych elementów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.