Port lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku w ramach prowadzonej działalności zanotował 21 mln złotych zysku netto, podczas gdy rok wcześniej stracił 2,3 mln złotych. Szybka odbudowa ruchu niskokosztowego i czarterowego pozwoliła na obsłużenie 4,6 mln podróżnych. Zarząd portu w Gdańsku konkurenta o pasażerów widzi w lotnisku w Modlinie.
Gdańskie lotnisko w całym 2022 roku obsłużyło 4,6 mln pasażerów, co odpowiada 112-proc. wzrostowi w stosunku do roku 2021 r. W porcie zrealizowano 44 tys. operacji lotniczych, co jest wzrostem o połowę w porównaniu do roku poprzedniego. W postpandemiczej rzeczywistości z wyjściem z ogólnoświatowego kryzysu musiały radzić sobie wszystkie polskie lotniska, jednak jak wskazuje zarząd portu w Gdańsku w rocznym sprawozdaniu, z kryzysu lepiej wychodziły porty lotnicze, w których dominuje ruch niskokosztowy i czarterowy. Z tego powodu gdański port powrócił na drugie miejsce w rankingu portów regionalnych.
Zarząd lotniska w stolicy Pomorza wskazuje, że największe polskie lotnisko – port im. Fryderyka Chopina w Warszawie – obsłużył 14,4 mln podróżnych, o 24 proc. mniej niż w rekordowym dla branży lotniczej roku 2019. – Jest to jeden z najgorszych wyników w Polsce pod względem odrabiania strat sprzed pandemii i potwierdza on tezę o zdecydowanie wolnym odradzaniu się ruchu tradycyjnego, którego przecież Warszawa miała zdecydowanie najwięcej w Polsce. Tak jak wcześniej największe problemy na rynku nadal mają tradycyjne linie lotnicze i wielkie porty lotnicze huby, które obsługują m.in. połączenia międzykontynentalne – wskazał zarząd w rocznym sprawozdaniu.
Gdańskie lotnisko jest zdania, że największym konkurentem, jeśli chodzi o potencjalnych podróżnych, jest port w Modlinie. Zarząd uważa, że porty w Bydgoszczy, Olsztynie-Mazurach i Szczecinie, gdzie oferowanie wszystkich linii lotniczych z roku na rok jest coraz większe, nie są bezpośrednią konkurencją.
W ubiegłym roku w Porcie Lotniczym Gdańsk w ruchu regularnym wszyscy przewoźnicy zwiększyli liczbę obsługiwanych pasażerów, z wyjątkiem szwajcarskich linii lotniczych Swiss. Przewoźnik przewiózł o 87 podróżnych mniej niż w roku wcześniejszym. Po raz pierwszy w historii gdańskiego portu największy udział w przewiezionych pasażerach miały tanie linie lotnicze z Irlandii, które przewiozły 1,7 mln podróżnych, co odpowiada 41 proc. całego ruchu lotniczego. Drugim największym przewoźnikiem był Wizz Air. Węgierskie linie obsłużyły 1,6 mln pasażerów. Z tradycyjnych linii lotniczych najwięcej pasażerów przewiozły PLL LOT, które na pokładach swoich samolotów powitały 236 tys. pasażerów. Udział Lufthansy w regularnym ruchu lotniczym odpowiada czterem proc. Niemieckie linie w rejsach do i z Frankfurtu oraz Monachium przewiozły 177 tys. pasażerów.
2022 rok to rok funkcjonowania z rosnącymi przychodami w związku ze stopniową odbudową ruchu lotniczego. Mimo tego w dalszym ciągu realizowane były praktycznie tylko rozpoczęte wcześniej inwestycje tj.: rozbudowa Terminalu T2 o pirs, budowa pierwszego budynku biurowego Alpha z projektu Airport City Gdańsk oraz płyta postojowa i droga kołowania związana z budową hangaru dla obsługi samolotów General Aviation. Inwestycje te zostały zakończone, rozliczone i oddane do użytkowania w 2022 roku.
W 2022 roku Spółka zarządzająca lotniskiem wyemitowała obligacje na łączną kwotę 55 500 000 złotych oraz dokonała wykupu obligacji na łączną kwotę 25,78 mln złotych. Po dniu bilansowym, w dniu 16 lutego 2023 r. Spółka wyemitowała obligacje Transzy 5 na kwotę 3 100 000 złotych. 19 września 2022 r. Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników podjęło uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego z kwoty 125 290 000 złotych do kwoty 132 690 000 złotych, co oznacza, że aport w postaci gruntów do spółki wyniósł 7,4 mln złotych. Wszystkie udziały zostały objęte przez dotychczasowego wspólnika Gminę Miasta Gdańsk. W związku z podwyższeniem kapitału struktura właścicielska uległa zmianie w porównaniu do stanu na koniec 2021 r. Nadwyżka wartości aportu nad wartością nominalną wydanych udziałów została odniesiona na zwiększenie kapitału zapasowego.
Przychody netto ze sprzedaży w 2022 r. osiągnęły wysokość 186,9 mln złotych i były o 86 mln złotych wyższe niż na koniec 2021 r. Port w Gdańsku osiągnął z prowadzonej działalności zysk netto w kwocie 21 242 464,81 złotych. Dla porównania w 2021 r. port odnotował ponad dwumilionową stratę. Cała zarobiona suma pieniędzy zostanie przeznaczona na zwiększeniu kapitału zapasowego. Najbardziej wzrosły przychody uzyskiwane z obsługi operacji lotniczych (20,7 mln złotych), obsługi pasażerskiej. Ten sektor zanotował wzrost aż o 33,3 mln złotych i wyniósł 64,8 mln złotych. O ponad połowę wzrósł przychód uzyskany z wynajmów i dzierżaw. Pozostałe przychody operacyjne zanotowały spadek. Na koniec 2021 r. było to 15,9 mln złotych, podczas gdy na 31 grudnia 2022 r. było to 9,8 mln złotych. O ponad 600 tys. zmalały także koszty operacyjne. Z 35 na 42 mln złotych wzrosły natomiast koszty amortyzacji.
W roku ubiegłym przeciętnym poziom zatrudnienia wyniósł 293,25 etaty. W zeszłym roku o 47 tys. wzrósł poziom wynagrodzeń zarządu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.