Partner serwisu
Biznes i przemysł

Gdzie jeszcze latają Jumbo Jety? 10 największych użytkowników B747

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
04-02-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Ostatnie lata to okres szybkiego znikania boeingów 747 z siatek połączeń przewoźników na całym świecie. W ostatnim tygodniu także dołożyła się do tego finalna dostawa B747. Obecnie coraz trudniej będzie trafić na pasażerskie rejsy obsługiwane “Królową Niebios”. Ich wycofanie bardzo przyśpieszyła w ostatnich trzech latach pandemia koronawirusa. W artykule przedstawiamy 10 największych użytkowników B747, a także linie lotnicze, które jeszcze latają pasażerskimi samolotami.

Ikona lotnictwa, Jumbo Jet, Królowa Niebios – żaden inny model samolotu nie stał się takim symbolem i nie doczekał się tylu nazw co boeingi B747. W mijającym tygodniu Boeing dostarczył ostatniego B747, a wydarzenie to zwieńczyło 55-letnią produkcję tych maszyn.

W ostatnich 12 latach Boeing produkował jeszcze B747 w wersji pasażerskiej B747-8I oraz cargo B747-8F, którym zakończył cały program 747. Na wejście do służby czekają już tylko dwa Air Force One, które zastąpią obecnie używane B747 starszej generacji i przechodzą obecnie przebudowę pokładu. Jako ciekawostkę warto dodać, że 747-8 Intercontinental to obecnie najdłuższy samolot pasażerski świata. Boeing odebrał to miano airbusowi A340-600, który jest krótszy o jeden metr.

Zmierzch czterosilnikowców

Nowy B747-8 nigdy nie był dla Boeinga kluczowy, ponieważ była to modyfikacja produkowanego od ponad 55 lat JumboJeta, a koszty jego rozwoju były względnie niskie. Gdy amerykańska firma ogłaszała ten program, od dawna pracowała już nad samolotem, który miał zapoczątkować rewolucję na rynku – B787 Dreamliner. Koniec A380, to dla Airbusa porażka wizerunkowa zupełnie nieporównywalna z klapą programu B747 i B747-8. Boeing sprzedał łącznie 1574 Jumbo Jety od początku ich produkcji. Model ten już dawno się zwrócił i po prostu dożył swoich lat. Odchodzi na tarczy jako ikona zupełnie innej epoki w lotnictwie. Ostatni Airbus A380 zszedł z linii produkcyjnej jako symbol przestrzelonych prognoz europejskiego koncernu, a także padł ofiarą czasu w jakim miał swój operacyjny debiut.

Gdzie spotkamy pasażerskie wersje B747?

Pasażerskie Jumbo Jety spotkamy już tylko w sześciu liniach na świecie i tylko jednej w Europie, a konkretniej u naszego zachodniego sąsiada. Według portalu Ch-aviation łącznie pasażerskich artywnych maszyn na świecie mamy 40 sztuk, oto ich lista:

  • Lufthansa (24 B747: pięć B747-400 i 19 B747-8I)
  • Korean Air (8 B747-8I)
  • Air China (5 B747-8I)
  • Asiana Airlines (1 B747-400)
  • Mahan Air (1 B747-400)
  • Las Vegas Sands (1 B747SP)

Gdzie ogólnie latają B747?

Przedstawiamy listę dziesięciu największych użytkowników samolotu-ikony – Jumbo Jeta. Do zestawienia sklasyfikowaliśmy linie lotnicze posiadające B747 w wersji pasażerskiej i/lub cargo na podstawie liczby maszyn cały czas wykorzystywanych do lotów handlowych danej linii (ewentualnie pozostających na przeglądach). W styczniu 2023 r. aktywnych było 430 boeingów B747: cztery B747SP, 19 B747-200, cztery B747-300, 250 B747-400 oraz 154 B747-8. W sumie 10 przedstawionych poniżej przewoźników użytkuje 259 Jumbo Jetów, z czego prawie 1/3 (76) lata w europejskich liniach. 259 samolotów z poniższej listy linii, to 60 proc. wszystkich maszyn B747, jakie znajdują się w czynnej służbie na świecie.

1. Atlas Air – 48 maszyn B747

Na pierwszym miejscu plasuje się linia Atlas Air. Linia jest obecnie największym użytkownikiem B747 na świecie. Ten przewoźnik czarterowy i cargo użytkuje B747 od momentu swojego powstania, czyli od 1992 r. Do tej pory przez flotę linii przewinęły się 105 samolotów tego typu. Obecnie we flocie znajdują się 57 B747: 40 B747-400F/BCF, cztery B747-400 oraz 13 B747-8F.

2. UPS Airlines – 41 samolotów B747

Drugie miejsce w rankingu przypadło dla kolejnej amerykańskiej linii cargo - UPS Airlines. Linia jest użytkownikiem B747 od 1984 r. Do tej pory przez flotę przewoźnika przewinęły się 68 samolotów tego typu. Obecnie we flocie linii znajduje się 41 B747: 13 B747-400F oraz 28 B747-8F.

3. Cargolux – 33 maszyny B747

Na miejscu trzecim Cargolux. Linia z siedzibą i główną bazą w porcie lotniczym Luksemburg jest jedną z największych linii tego typu w Europie. B747 użytkuje od 1979 r. W ramach swojej działalności, poza lotami rejsowymi, wykonuje też loty czarterowe z ładunkami cargo. Linia posiada także swoją włoską spółkę Cargolux ITALIA. Obecnie flota przewoźników składa się z 33 B747: 19 B747-400F oraz 14 B747-8F.

4. Lufthansa – 27 maszyn B747

Czwarte miejsce przypadło niemieckiej linii. Lufthansa użytkuje boeingi B747 od 1970 roku i jest jedną z nielicznych linii, która posiada teraz dwie wersje pasażerskie, w tym najnowszą -8 Intercontinental. Obecnie we flocie linii znajduje się 27 boeingów 747: osiem B747-400 oraz 19 B747-8I. Jako jeden z najstarszych klientów programu, linia w 2015 roku otrzymała jubileuszowego 1500. B747. Od 2016 roku przewoźnik posiada także retrojeta, którym został B747-8I (D-ABYT).

5. Kalitta Air - 24 maszyny B747

Kalitta Air to amerykańskie linie lotnicze cargo z siedzibą w Ypsilanti Township w stanie Michigan. Wykonują ad hoc i regularne loty towarowe na terenie Ameryki Północnej, Azji i Europy. Główna baza znajduje się na lotnisku Willow Run w Ypsilanti Township. Obecna flota składa się z 24 B747-400F.

6. Korean Air – 21 samolotów B747

Na szóstym miejscu znalazła się linia Korean Air. Przewoźnik jest użytkownikiem B747 od 1978 r. Łącznie przez linie przewinęło się 81 takich maszyn. Obecnie we flocie Koreana jest 21 B747: pięć B747-400F/BCF, siedem B747-8F oraz dziewięć B747-8I.

7. Cathay Pacific Cargo – 20 maszyn B747

Siódma lokata wędruje do linii z Hong Kongu. Cathay Pacific jest jednym z pierwszych użytkowników B747. Pierwszy samolot tego typu pojawił się w linii w 1978 r. Do tej pory przez flotę linii przewinęły się 83 samoloty tego typu. Obecnie we flocie znajduje się 19 B747F: pięć B747-400F/BCF oraz 14 B747-8F.

8. China Airlines – 17 samolotów B747

Ósme miejsce w rankingu przypadło dla tajwańskiej China Airlines. Linia jest użytkownikiem B747 od 1976 r. Do tej pory przez flotę przewoźnika przewinęło się 59 samolotów tego typu. Obecnie we flocie linii znajduje się 17 B747-400F.

9. Air Atlanta Icelandic/Europe - 16 maszyn B747

Na miejscu dziewiątym Air Atlanta Icelandic. W ramach swojej działalności, poza lotami rejsowymi, wykonuje też loty czarterowe z ładunkami cargo i podnajmuje samoloty innym przewoźnikom frachtu lotniczego. Linia posiada także swoją maltańską spółkę Air Atlanta Europe. Obecnie flota przewoźników składa się z 16 B747-400F.

10. Silk Way West Airlines – 12 maszyn B747

Dla tej azerskiej linii przypadło 10. miejsce. Przewoźnik jest użytkownikiem B747 od 2012 r. Obecnie flota linii składa się z 12 boeingów: siedmiu B747-400F oraz pięciu B747-8F.

Rodzina B747

Do końca 2022 r. cała rodzina B747 wylatała prawie 144 miliardów kilometrów i przewiozła prawie 6,6 mld pasażerów, czyli 82 proc. ludzkiej populacji (dane Boeinga). Przez ponad 55 lat produkcji z linii montażu końcowego zjechały 1574 B747 w sześciu głównych wersjach: 205 B747-100, 45 B747SP, 394 B747-200, 81 B747-300, 694 B747-400 oraz 155 B747-8. Najpopularniejszy był ten w wersji -400. Dostarczono ich 694 sztuki, licząc razem ze zbudowanymi na jego bazie wariantami o wydłużonym zasięgu (ER) i cargo (F, ERF).
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Modernizacja polskich F-16 do standardu Viper. Jest zgoda USA

Biznes i przemysł

Modernizacja polskich F-16 do standardu Viper. Jest zgoda USA

Piotr Bożyk 02 listopada 2024

airBaltic: Zimą wszystkie nasze loty obsłużą A220

Pasażer i linie lotnicze

Finnair prezentuje pierwszego embraera E190 po retroficie (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Zajrzeliśmy do środka Dreamliftera (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Zajrzeliśmy do środka Dreamliftera (zdjęcia)

Mateusz Kieruzal 11 czerwca 2023

Ostatni wyprodukowany boeing 747 zostanie dostarczony w październiku 2022 roku?

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Modernizacja polskich F-16 do standardu Viper. Jest zgoda USA

Biznes i przemysł

Modernizacja polskich F-16 do standardu Viper. Jest zgoda USA

Piotr Bożyk 02 listopada 2024

airBaltic: Zimą wszystkie nasze loty obsłużą A220

Pasażer i linie lotnicze

Finnair prezentuje pierwszego embraera E190 po retroficie (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Zajrzeliśmy do środka Dreamliftera (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Zajrzeliśmy do środka Dreamliftera (zdjęcia)

Mateusz Kieruzal 11 czerwca 2023

Ostatni wyprodukowany boeing 747 zostanie dostarczony w październiku 2022 roku?

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5