GE Aerospace poinformowało wczoraj (8 stycznia), że otrzymało zamówienie na 210 silników General Electric T700, które będą napędzać 96 śmigłowców boeing AH-64E Apache Guardian Sił Zbrojnych RP. Dostawy silników rozpoczną w 2027 r., natomiast nowe śmigłowce do Polski trafią w latachw latach 2028 – 2032.
Zamówienie silników napędzających flotę
polskich śmigłowców Apache, to pokłosie podpisanej sierpniu 2024 r.
drugiej umowy offsetowej, która została zawarta między Skarbem Państwa reprezentowanym przez Agencję Uzbrojenia a General Electric Company, w celu realizacji sześciu zobowiązań offsetowych o łącznej wartości ponad 530 mln zł.
W ramach realizacji tej umowy pozyskane będą kompetencje do obsługi technicznej silników turbowałowych T-700-701D, CT7-2E1 i CT7-8E w zakładach WZL-1 Oddział w Dęblinie. W ramach tego zostanie dokonany transfer technologii i wiedzy „know-how” umożliwiających wykonywanie przez ten zakład czynności obsługowych (serwisowych) i naprawczych tego typu silników do poziomu D włącznie. tutaj warto dodać, że silniki te są wykorzystywane także w innych śmigłowcach pozostających na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP takich jak AW101, AW149 czy S-70i Black Hawk. Wojskowa Akademia Techniczna (WAT) w Warszawie będzie odpowiedzialna za szkolenia z zakresu obsługi silników T700/CT7 dla polskich techników, personelu wojskowego oraz pracowników WZL-1, a także za przygotowanie przyszłych kadr inżynierskich dla Sił Zbrojnych RP.
- Silnik T700 jest preferowanym rozwiązaniem dla średniej wielkości śmigłowców dzięki swojej wyjątkowej wydajności, niezawodności i trwałości. To zamówienie wzmacnia nasze relacje z Polską i rozszerza flotę Sił Zbrojnych RP napędzaną technologiami GE Aerospace, w tym
myśliwce FA-50 z silnikami F404, śmigłowce
Sikorsky S-70i Black Hawk z silnikami T700 oraz Leonardo
AW149 i
AW101 z silnikami CT7 – powiedziała Amy Gowder, prezes i dyrektor generalna Defense & Systems w GE Aerospace.
Warto dodać, że silniki będą produkowane i dostarczane w ramach kontraktu z Armią Stanów Zjednoczonych w ramach programu US Foreign Military Sales (FMS).
Współpraca GE Aerospace, WZL-1 i WAT zapewni także miejsca pracy w Polsce oraz nowe obszary technologii MRO, szkoleń i wsparcia technicznego dla sektora obronnego, co umożliwi polskiemu przemysłowi wspieranie Sił Zbrojnych RP w utrzymaniu floty Apache. Dzięki tym partnerstwom Ministerstwo Obrony Narodowej będzie dysponować pełnym zapleczem serwisowym i szkoleniowym w zakresie silników w kraju, co zagwarantuje bezpieczeństwo dostaw dla wszystkich platform napędzanych silnikami T700/CT7. Umowa otwiera również drogę do przyszłej współpracy w Polsce nad silnikami bojowymi GE Aerospace, takimi jak F110, F414 i F404.
Silniki T700 Rodzina silników T700/CT7 obejmuje turbinowe silniki wałowe i turbośmigłowe, które napędzają 15 typów wojskowych i cywilnych śmigłowców oraz samolotów w ponad 130 krajach na całym świecie. Dotychczas dostarczono już ponad 25 tys. silników T700/CT7, które w sumie przepracowały ponad 130 milionów godzin lotu. Konstrukcja T700/CT7 sprawdziła się w najtrudniejszych warunkach bojowych, gromadząc miliony godzin lotów w strefach wojennych, takich jak Irak i Afganistan. W Europie dostarczono lub zamówiono ponad 1,3 tys. silników T700/CT7 dla 20 klientów wojskowych i paramilitarnych.
Pomimo rozwijania nowej generacji silników (m.in. General Electric T901) seria T700 ma przed sobą przyszłości. Jest to związane z wyborem dla konstrukcji nowej generacji m.in. śmigłowców bojowych Leonardo AW249 oraz AW149/189.