Firma GE Aerospace ogłosiła w ostatnich dniach plany zainwestowania do końca 2026 r. ponad 130 mln dolarów w swoje zakłady zajmujące się konserwacją, naprawami i remontami (MRO) oraz naprawą podzespołów w Europie. Z tej puli 30 mln dolarów trafi do Polski do zakładu XEOS w Środzie Śląskiej koło Wrocławia.
Ogłoszona inwestycja ta jest częścią globalnego, wieloletniego planu wzrostu wydatków GE Aerospace w obszarze MRO - łącznie o 1 mld dolarów, który został ogłoszony na początku tego roku. Jej celem jest zapewnienie zakładom zajmującym się konserwacją, naprawami i remontami możliwości zaspokojenia rosnącego popytu na usługi w całej bazie zainstalowanych silników GE Aerospace i CFM*.
Nowe przedsięwzięcie sfinansuje dodatkowe komory testowe silników, nowy sprzęt i najnowocześniejsze technologie, w tym ulepszone techniki inspekcji oparte na sztucznej inteligencji. Zmiany te mają na celu skrócenie czasu obsługi klientów i rozszerzenie możliwości naprawy komponentów w zakładach MRO GE Aerospace.
- Obiekty MRO w Europie odgrywają kluczową rolę w naszej globalnej sieci usług, a nowa inwestycja pomoże nam sprostać popytowi i zapewnić bezpieczne loty flot klientów. Koncentrujemy się na tworzeniu zdolności produkcyjnych i nowych możliwości, podkreślając tym samym nasze zaangażowanie w bezpieczeństwo, jakość i terminowość dostaw, nie tylko dla naszych klientów, ale dla milionów ludzi, którzy codziennie latają samolotami wyposażonymi w nasze produkty - powiedział Russell Stokes, prezes i dyrektor generalny GE Aerospace, Commercial Engines and Services.
Największa część inwestycji zostanie przeznaczona na zaspokojenie rosnącego popytu na silniki CFM LEAP, ponieważ w najbliższym czasie światowa flota będzie się powiększać o kolejne jednostki napędowe tego typu. Obecnie w eksploatacji znajduje się już ponad 3 300 samolotów z silnikami LEAP, a w kolejce do instalacji znajduje się ponad 10 tys. kolejnych silników. Prognozuje się, że w ciągu najbliższych lat flota globalnych linii lotniczych powiększy się o tysiące samolotów, z których prawie połowa będzie wyposażona w silniki CFM z rodziny LEAP.
Wiele z tych inwestycji jest wynikiem starań pracowników nad poprawą bezpieczeństwa, jakości, dostaw i kosztów, poprzez FLIGHT DECK, autorski model operacyjny GE Aerospace tj. systematyczne, zorientowane na klienta podejście do prowadzenia działalności w celu dostarczania usług i produktów najwyższej jakości.
Inwestycje MRO w Europie w celu wsparcia klientów w całym portfolio silników
Część planowanego finansowania MRO w Europie ma na celu zwiększenie możliwości XEOS, spółki joint venture GE Aerospace i Lufthansa Technik z siedzibą w Polsce - w Środzie Śląskiej koło Wrocławia. Obecnie zakład przechodzi reorganizację, aby skupić się wyłącznie na serwisowaniu silników LEAP, ponieważ zapotrzebowanie na remonty i naprawy silników z biegiem czasu będzie rosło.
Łączna wartość inwestycji w Europie do 2026 r. obejmuje:
Wielka Brytania: ok. 75 mln dolarów
- Nantgarw, Walia (zakład remontowy)
- Prestwick, Szkocja (zakład remontowy)
- Londyn, Anglia (zakład typu On-Wing, naprawy bez demontażu silnika)
Polska: ok. 30 mln dolarów
- zakład remontowy XEOS w Środzie Śląskiej koło Wrocławia;
Węgry: ok. 25 mln dolarów
- zakład naprawy podzespołów w Budapeszcie.
Obiekty MRO firmy GE Aerospace pomagają utrzymać w służbie ponad 40 tys. silników samolotów komercyjnych na całym świecie, w tym około 6,8 tys. silników komercyjnych działających w samej Europie. GE Aerospace zatrudnia ponad 12,5 tys.osób w Europie, w tym ponad 5,5 tys. w Avio Aero. Usługi świadczone klientom przez GE Aerospace obejmują demontaż i ponowny montaż silników, konserwację, naprawę i inspekcję, a także ich testowanie.
CFM International to spółka joint venture 50/50 pomiędzy GE Aerospace i Safran Aircraft Engines.
XEOS jest spółką joint venture 75/25 pomiędzy GE Aerospace i Lufthansa Tech.