Partner serwisu
Biznes i przemysł

Gigantyczne plany rozwoju Turkish Airlines

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-04-2023
Ostatnia modyfikacja:
17-04-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Gigantyczne plany rozwoju Turkish Airlines
fot. Piotr Bożyk
W ramach zbliżającej się 90. rocznicy założenia Turkish Airlines, turecki przewoźnik ogłosił plan rozwoju na następną dekadę. Skonsolidowane roczne przychody Türkiye Hava Yolları mają osiągnąć 50 mld dolarów, flota samolotów urośnie z 435 do ponad 800 maszyn, podwojeniu ulegnie liczba pracowników. W 2033 roku linie mają przewozić rocznie 170 mln pasażerów.

W 2033 roku minie 100 lat od założenia Turkish Airlines. W ostatniej dekadzie tureckie linie odnotowały ogromny wzrost prowadzonej działalności operacyjnej. Agresywna strategia rozwoju była możliwa dzięki otwarciu nowego portu lotniczego w Stambule. Podczas kryzysu wywołanego koronawirusem SARS-CoV-2 Turkish Airlines były jedynymi z najbardziej aktywnych linii lotniczych na świecie. Rok 2022 operator ze Stambułu zakończył z zyskiem netto w wysokości 2,7 mld dolarów amerykańskich.

Założony przez Turkish Airlines 10-letni plan strategiczny wskazuje, że w 2033 r. linie zamierzają osiągnąć skonsolidowane przychody w wysokości ponad 50 mld dolarów, w porównaniu z 18,2 mld, które przewoźnik odnotował w ubiegłym roku. Marża EBITDAR (jest to wysokość zysku stosowana do określenia operacyjnej rentowności brutto spółek lotniczych przed odliczeniem odsetek, podatków, amortyzacji i rat leasingowych) w latach 2023-2033 ma utrzymywać się poziomie 20-25 proc. W zeszłym roku wskaźnik ten wyniósł rekordowe 29,2 proc.

– Możliwość rozwinięcia się z naszych skromnych początków sprzed 90 lat do jednych z wiodących linii lotniczych na świecie, to dla nas wielki zaszczyt – wyznał prod. dr Ahmet Bolat, dyrektor generalny Turkish Airlines. Na chwilę obecną, linie mające swój hub w Stambule zatrudniają 75 tys. pracowników. Zarząd Turkisha chce, aby w 2033 r. dla operatora i jego spółek zależnych pracowało 150 tys. osób.

Zarząd przewoźnik dokonał przeglądu prowadzonej działalności, aby obniżone zostały koszty stałe i poprawiona została wydajność realizowanych operacji. Nowy plan zakłada „utrzymanie dyscypliny kosztowej i tworzenie nowych możliwości generowania dodatkowych przychodów w celu utrzymania dobrych wyników finansowych”.

Türkiye Hava Yolları, gdyż tak mają nazywać się tureckie linie lotnicze, zainaugurowały swoją działalność w 1933 r. Początkowo flota samolotów tureckiego przewoźnika liczyła pięć maszyn. Obecnie przewoźnik swoje rejsy realizuje 390 samolotami, z czego 23 samoloty są dzierżawione na zasadzie wet-leasingu. Średni wiek samolotu to 10,2 lat. Obecna flota tureckich narodowych linii lotniczej obejmuje różne typy samolotów, takie jak airbus A319, A320, A321, A330 i A350. Turkish Airlines użytkują także boeingi 737, 737 MAX, 777 i 787.

Do 2033 r. flota Turkish Airlines ma liczyć 813 samolotów. Do końca tego roku przewoźnik planuje odebranie 45 nowych maszyn. Zwiększenie liczby statków powietrznych pozwoli dodać kolejne miejsca docelowe. Turkish Airlines planują, że do 31 grudnia br. siatka połączeń będzie liczyć aż 400 kierunków, z czego 345 to destynacje międzynarodowe. Obecnie takich tras jest 295.

Za dziesięć lat liczba pasażerów korzystających z usług lotniczych tureckiego operatora ma wynieść 170 mln. Dla porównania, w ubiegłym roku linie przewiozły 72 mln podróżnych, trzy proc. mniej niż w rekordowym dla branży 2019 r. W trwającym roku linie prognozują, że z rozległej siatki połączeń skorzysta 85 mln chętnych. Roczny odsetek wzrostu liczby pasażerów ma wynieść siedem proc. W ciągu najbliższych dziesięciu lat Turkish Airlines chcą również zwiększyć swój udział w rynku przewozów cargo, podwajając wolumen przewożonych ładunków (z 1,6 do 3,9 mln ton). Turkish Cargo ma stać się trzecim największym lotniczym przewoźnikiem towarowym.

W opublikowanym dla inwestorów 10-letnim planie rozwoju wśród planowanych działań jest poprawa jakości obsługi klienta i rozpoznawalności marki. Samoloty Turkish Airlines przejdą transformację kabin, aby wrażenia z lotu pasażerów były jeszcze lepsze niż obecnie. Przewoźnik zakłada, że program lojalnościowy Miles & Smiles będzie miał więcej stałych użytkowników. zwiększać liczbę aktywnych członków. Poprawa jakości obsługi klient na wszystkich etapach podróży, od momentu rezerwacji biletu aż do wyjścia z samolotu w miejscu docelowym, ma zapewnić flagowym liniom lotniczym z Turcji miejsce w pierwszej trójce wśród przewoźników zapewniających najlepsze usługi obsługi pasażerskiej. W najbliższym czasie wdrożone mają zostać nowe projekty w zakresie transformacji cyfrowej.

Częścią planu strategicznego jest także zrównoważony rozwój. Odbiór samolotów nowej generacji, zakup zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) i zwiększenie liczby budynków z certyfikatem LEED ma zapewnić realizację celu, jakim jest osiągnięcie do 2050 r. zerowej emisji netto dwutlenku węgla. Turkish Airlines udostępnią także kolejne programy kompensacyjne emitowanego w trakcie lotów śladu węglowego.

Władze tureckiego operatora zamierzają sprywatyzować zależne linie – AnadoluJet. Tani przewoźnik ma stać się w pełni samodzielnymi linami lotniczymi. Zmianie ulegnie pozycja marki własnej przewoźnika. Za dziesięć lat flota samolotów AnadoluJet ma opierać się o 200 samolotów wyłącznie nowej generacji. Obecnie niskokosztowiec realizuje swoje operacji przy użyciu 72 samolotów. Tani przewoźnik ma stać się operatorem i realną konkurencją dla dominujących obecnie na rynku tanich linii Pegasus Airlines.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czechy niebawem podpiszą kontrakt na dwa embraery KC-390

Biznes i przemysł

Czechy niebawem podpiszą kontrakt na dwa embraery KC-390

Piotr Bożyk 06 października 2024

MSC Air Cargo odebrały pierwszego własnego B777F

Biznes i przemysł

MSC Air Cargo odebrały pierwszego własnego B777F

Piotr Bożyk 06 października 2024

A380 Emirates wróci do Pragi

Pasażer i linie lotnicze

A380 Emirates wróci do Pragi

Mateusz Kieruzal 03 października 2024

Zobacz również:

Turkish Airlines: Klasa biznes to szerzenie tradycji

Pasażer i linie lotnicze

Turkish Airlines: Klasa biznes to szerzenie tradycji

Mateusz Kieruzal 29 września 2024

Turkish Airlines: Pionierskie rozwiązanie leasingu A321neo

Pasażer i linie lotnicze

Katowice priorytetem dla Turkish Airlines

Infrastruktura i lotniska

Katowice priorytetem dla Turkish Airlines

Mateusz Kieruzal 27 sierpnia 2024

Pozostałe z wątku:

Czechy niebawem podpiszą kontrakt na dwa embraery KC-390

Biznes i przemysł

Czechy niebawem podpiszą kontrakt na dwa embraery KC-390

Piotr Bożyk 06 października 2024

MSC Air Cargo odebrały pierwszego własnego B777F

Biznes i przemysł

MSC Air Cargo odebrały pierwszego własnego B777F

Piotr Bożyk 06 października 2024

A380 Emirates wróci do Pragi

Pasażer i linie lotnicze

A380 Emirates wróci do Pragi

Mateusz Kieruzal 03 października 2024

Zobacz również:

Turkish Airlines: Klasa biznes to szerzenie tradycji

Pasażer i linie lotnicze

Turkish Airlines: Klasa biznes to szerzenie tradycji

Mateusz Kieruzal 29 września 2024

Turkish Airlines: Pionierskie rozwiązanie leasingu A321neo

Pasażer i linie lotnicze

Katowice priorytetem dla Turkish Airlines

Infrastruktura i lotniska

Katowice priorytetem dla Turkish Airlines

Mateusz Kieruzal 27 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5