Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Główny ekonomista Business Centre Club o CPK

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-09-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ enewsroom.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Główny ekonomista Business Centre Club o CPK
fot. Jacek Bonczek
Główny ekonomista Business Centre Club Stanisław Gomułka udzielił, krótkiej, ale ciekawej wypowiedzi serwisowi eNewsroom o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. W dyskusji o tej inwestycji nie dość głośno wybrzmiewają słowa wypowiadane przez specjalistów, z tym większą przyjemnością prezentujemy ten materiał. 

Gomułka jest doktorem ekonomii. W swej bogatej karierze łączył pracę teoretyczną, współpracując między innymi z Uniwersytetem Columbia, Uniwersytetem Harvarda i Uniwersytetem Stanforda, z praktyką, której nabywał choćby jako konsultant Międzynarodowego Funduszu Walutowego, Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju , Komisji Europejskiej czy jako negocjator ze strony polskiej w rozmowach z Klubem Paryskim i Klubem Londyńskim o redukcji naszego zadłużenia. 

Gomułka zwraca uwagę, że planowane koszta nie są tak pokaźne, jak może się wydawać na pierwszy rzut oka. –  Wydatek rzędu 30-40 miliardów złotych na Centralny Port Komunikacyjny należy rozpatrywać w szerszej perspektywie. Łączne roczne wydatki inwestycyjne w Polsce wynoszą ok. 350 miliardów złotych. Tymczasem budowa CPK będzie trwała przez szereg lat. Tego kosztu nie należy traktować jako wydatek, którego nie da się udźwignąć. Inwestycja jest sensowna, ale czy będzie odpowiednio zyskowna?

Ekonomista zabiera również głos w sprawie ewentualnego zamknięcie Okęcia oraz zwraca uwagę na dość rzadko podnoszoną, a szalenie istotną kwestię uczynienia z CPK dużego punktu przerzutu towarów.

– Lotnisko Chopina jest w pobliżu maksymalnych możliwości sprostania potrzebom, które w Polsce nadal rosną. Okęcie powinno być nadal utrzymane i błędem byłoby zamknięcie go. Należy zastanowić się nad rozbudową pozostałych obiektów lub budową nowych, aby stworzyć możliwość obsługi pasażerów na większą skalę, niż obecnie. Jednym z rozwiązań jest rozbudowa portu w Modlinie, a innym budowa CPK. CPK dodatkowo powinien przejąć ruch poza pasażerski – np. przewozy towarów. W planach są 4 terminale – 2 do obsługi pasażerów, a 2 do obsługi towarów – CPK powinien zacząć działalność od ruchu cargo. Wraz z zapotrzebowaniem na obsługę pasażerów, port lotniczy należałoby rozbudowywać o kolejne terminale. Cały projekt można dostosować do potrzeb i rozłożyć w czasie – wskazał Gomułka.

O tym, że cargo ma być istotnym elementem w planach budowy centralnego portu, mówił w rozmowie z nami prezes Przedsiębiorstwa Państwowe „Porty Lotnicze”. Niestety, na razie mało wiemy o podziale inwestycji na fazy realizacyjne. Głos Gomułki jest kolejnym sygnałem zwracającym uwagę na ten problem. Bardzo wyraźny sygnał wysłali nam też nasi sąsiedzi, popełniając kardynalne błędy przy budowie portu Berlin Brandenburg.

Dobrze, że wśród wielu wypowiedzi dyktowanych politycznymi celami i sympatiami, pojawia się coraz więcej głosów specjalistów z różnych dziedzin. Wierzymy, że kolejnych dostarczy nasz Kongres Rynku Lotniczego, który odbędzie się już 12 września i którego jednym z tematów będą właśnie plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK: Prace nie stanęły. Co się dzieje w Łodzi?

Infrastruktura i lotniska

CPK: Prace nie stanęły. Co się dzieje w Łodzi?

Roman Czubiński 18 kwietnia 2024

Lasek: Audyt CPK na rząd. Trwa walka o Mazowsze

Infrastruktura i lotniska

Lasek: Audyt CPK na rząd. Trwa walka o Mazowsze

Łukasz Malinowski 18 kwietnia 2024

Lasek o CPK: Roztropnie i efektywnie wydawać pieniądze

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Od CPL do CPK. Jak narodziła się koncepcja nowego lotniska?

Infrastruktura i lotniska

Od CPL do CPK. Jak narodziła się koncepcja nowego lotniska?

Redakcja 01 kwietnia 2024

Szydło: Centralny Port Lotniczy to priorytet rządu

Infrastruktura i lotniska

Szydło: Centralny Port Lotniczy to priorytet rządu

Justyna Urbaniak 28 kwietnia 2017

Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych chce współfinansować budowę CPL

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

CPK: Prace nie stanęły. Co się dzieje w Łodzi?

Infrastruktura i lotniska

CPK: Prace nie stanęły. Co się dzieje w Łodzi?

Roman Czubiński 18 kwietnia 2024

Lasek: Audyt CPK na rząd. Trwa walka o Mazowsze

Infrastruktura i lotniska

Lasek: Audyt CPK na rząd. Trwa walka o Mazowsze

Łukasz Malinowski 18 kwietnia 2024

Lasek o CPK: Roztropnie i efektywnie wydawać pieniądze

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Od CPL do CPK. Jak narodziła się koncepcja nowego lotniska?

Infrastruktura i lotniska

Od CPL do CPK. Jak narodziła się koncepcja nowego lotniska?

Redakcja 01 kwietnia 2024

Szydło: Centralny Port Lotniczy to priorytet rządu

Infrastruktura i lotniska

Szydło: Centralny Port Lotniczy to priorytet rządu

Justyna Urbaniak 28 kwietnia 2017

Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych chce współfinansować budowę CPL

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5