Partner serwisu
Prawo i polityka

Government shutdown. Częściowy paraliż rynku lotniczego USA

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-01-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Polskie Radio/ dlapilota.pl/ pasazer.com

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Government shutdown. Częściowy paraliż rynku lotniczego USA
fot. Alex Beltyukov/ Wikipedia
Od 22 grudnia zeszłego roku, czyli już miesiąc, w Stanach Zjednoczonych trwa tzw. government shutdown, czyli „zamknięcie rządu”. Władze federalne częściowo nie funkcjonują, blisko 800 tysięcy pracowników administracji centralnej jest na przymusowym urlopie. Perturbacje nie omijają branży lotniczej.

O government shutdown

Obecna sytuacja nie jest niczym niezwykły i wcześniej niespotykanym. Wynika to z ustroju Stanów Zjednoczonych, które są państwem federalnym i na życie przeciętnego człowieka większy wpływ ma władza lokalna, stanowa – rząd jest po to, żeby wykonywać ustawy. Skoro nie ma ustawy finansującej rząd, to rząd nie działa, bo nie ma pieniędzy. U nas to jest nie do pomyślenia, bo państwo by nie działało. Amerykanie podchodzą do tego znacznie praktyczniej – nie daliśmy rządowi pieniędzy, bo nie dogadaliśmy się z nim w sprawach politycznych – i już. Shutdown w takim codziennym odczuciu, jeżeli trwa krótko, to jest polityczną przepychanką i niewiele złego może się wydarzyć – tłumaczył Polskiemu Radiu Przemysław Ruchlicki z Krajowej Izby Gospodarczej.

Powodem obecnego stanu rzeczy jest spór pomiędzy prezydentem a politykami partii demokratycznej w Kongresie. Demokraci nie zgadzają się na zagwarantowanie środków na budowę muru na granicy z Meksykiem. A bez tych pieniędzy Donald Trump nie chce zatwierdzić prowizorium budżetowego.

Lotnictwo częściowo sparaliżowane

Lotnictwo jest jednym z sektorów najbardziej dotkniętych całą sytuacją. Federalna Administracja Lotnicza (FAA), będąca odpowiednikiem naszego Urzędu Lotnictwa Cywilnego, wstrzymało prace. Tylko to niesie ze sobą cały wachlarz konsekwencji: zawieszenie współpracy FAA z innymi krajami, zaprzestanie prac nad certyfikacją nowych samolotów (problem między innymi Airbusa), brak możliwości rejestrowania niektórych typów statków powietrznych (czarterowa linia NetJets nie może odebrać swoich maszyn), wstrzymywanie wydawania zgód na komercyjne loty dronów, wydawania licencji mechanika lotniczego, a także wprowadzenia nowych technologii i zezwoleń na prace budowlane na lotniskach, wygasają kwalifikacje instruktorów centrów szkoleniowych, a w centrach posiadających symulatory lotu tworzą się zaległości w zakresie wznawiania kwalifikacji, firmy prowadzące szkolenia dla pilotów nie mogą wydawać certyfikatów, bo musi to zatwierdzać FAA.

Największym problemem wydaje się jednak sytuacja z kontrolerami ruchu lotniczego. Choć pracują, to… bez wynagrodzenia. Sprawa jest poważna. Po pierwsze prawie 1,9 tysięcy z nich jest  w wieku emerytalnym i nie wiadomo czy nie zrezygnują ze służby – konsekwencje takich rezygnacji mogą bardzo istotnie zaburzyć funkcjonowanie całej służby kontroli ruchu. Po drugie kontrolerzy są już tak zdesperowani, że związek ich reprezentujący złożył w sądzie pozew przeciwko rządowi za pozbawienie ich wynagrodzenia.

Trzeba pamiętać, że lotnictwo jest tylko wycinkiem większej całości. Ocenia się, że 21-dniowe zawieszenie pracy administracji za Baracka Obamy kosztowało gospodarkę Stanów 20 mld dolarów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy 5G może uziemić niektóre samoloty? Amerykańscy przewoźnicy interweniują

Biznes i przemysł

Czy 5G może uziemić niektóre samoloty? Amerykańscy przewoźnicy interweniują

Łukasz Malinowski 18 stycznia 2022

FAA banuje komputery Apple MacBook Pro

Pasażer i linie lotnicze

FAA banuje komputery Apple MacBook Pro

inf. pras. oprac. PB 18 sierpnia 2019

Stany Zjednoczone: Więcej pieniędzy dla FAA

Prawo i polityka

Stany Zjednoczone: Więcej pieniędzy dla FAA

Aleksander Domański 07 lipca 2019

FAA: Koniec uziemienia MAX-ów jeszcze przed lipcem

Biznes i przemysł

FAA: Koniec uziemienia MAX-ów jeszcze przed lipcem

Aleksander Domański 24 maja 2019

USA zezwala na bezpośrednie loty z Wietnamu

Prawo i polityka

USA zezwala na bezpośrednie loty z Wietnamu

Aleksander Domański 19 lutego 2019

Zobacz również:

Czy 5G może uziemić niektóre samoloty? Amerykańscy przewoźnicy interweniują

Biznes i przemysł

Czy 5G może uziemić niektóre samoloty? Amerykańscy przewoźnicy interweniują

Łukasz Malinowski 18 stycznia 2022

FAA banuje komputery Apple MacBook Pro

Pasażer i linie lotnicze

FAA banuje komputery Apple MacBook Pro

inf. pras. oprac. PB 18 sierpnia 2019

Stany Zjednoczone: Więcej pieniędzy dla FAA

Prawo i polityka

Stany Zjednoczone: Więcej pieniędzy dla FAA

Aleksander Domański 07 lipca 2019

FAA: Koniec uziemienia MAX-ów jeszcze przed lipcem

Biznes i przemysł

FAA: Koniec uziemienia MAX-ów jeszcze przed lipcem

Aleksander Domański 24 maja 2019

USA zezwala na bezpośrednie loty z Wietnamu

Prawo i polityka

USA zezwala na bezpośrednie loty z Wietnamu

Aleksander Domański 19 lutego 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5