Greater Bay Airlines (GBA) i Boeing ogłosili w piątek (3 marca) zamówienie 15 samolotów 737 MAX 9 (737-9). Umowa obejmuje również zobowiązanie do zakupu maszyn B787 Dreamliner, aby wesprzeć długoterminowy plan linii dotyczący uruchomienia lotów dalekodystansowych.
Nowy przewoźnik z siedzibą w Hongkongu potwierdził, że 737-9 będzie stanowić trzon jego przyszłej floty. Linia dąży do obsługi większej liczby lotów między Hongkongiem a głównymi miastami w Azji i Chinach kontynentalnych. GBA planuje wykorzystać zwiększoną pojemność i zasięg 737-9 do obniżenia kosztów podróży i rozszerzenia swojej siatki połączeń.
- B737-9 pozwoli GBA otworzyć nowe trasy z Hongkongu z niezrównaną ekonomiką. Nowe zamówienie przyniesie fantastyczne możliwości rozwoju GBA i umożliwi nam dążenie do doskonałości w innowacyjny sposób dla naszych cenionych klientów - powiedział Wong Cho Bau, prezes GBA.
GBA to przewoźnik użytkujący tylko samoloty Boeinga, B737-800, które latają do czterech miast: do Bangkoku, Tajpej, Tokio i Seulu. Linia planuje również sprowadzić kilka dodatkowych maszyn B737-800, aby zaspokoić potrzeby swojej ekspansji przed przybyciem B737-9. Dostawy tych ostatnich samolotów zaplanowane są od połowy 2024, a ostatni 15. B737-9 ma się pojawić we flocie w 2027 r.
Flota GBA
Linia posiada obecnie trzy boeingi B737-800. Przewoźnik oczekuje na dostawę 25 samolotów: 15 nowych boeingów B737 MAX 9, pięciu B737-800 oraz pięciu B787 Dreamliner.
Boeing 737 MAX
Rodzina samolotów B737 MAX jest oszczędniejszą wersją B737 NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Producent również zaprojektował nowy rodzaj wingletów, które będą montowane w maszynach 737 MAX. Łącznie 75 firm leasingowych i linii zamówiło 5373 maszyny z rodziny B737 MAX (w tym 2185 B737 MAX 8), to około 39 proc. rynku wąskokadłubowego. Do tej pory Boeing dostarczył 1068 MAX-ów w dwóch wersjach: MAX 8 i MAX 9.
Poand 50 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 3 tys. lotów B737 MAX. Od końca 2020 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad 1,3 mln lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 2,7 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,4 proc.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.