Greckie linie Sky Express odebrały w czwartek (1 lipca) w Tuluzie pierwszego ATR-a 72-600. Pierwsza z sześciu maszyn tego typu dla przewoźnika jest własnością linii, a napędzają ją najnowsze silniki Pratt & Whitney PW127M. To początek modernizacji floty samolotów turbośmigłowych tego przewoźnika.
Samolot o numerze seryjnym MSN 1643 miał być przeznaczony dla linii Tunisair Express, ale linia ta ze względu na chwilowe cięcia odbiorów nowych samolotów, zrezygnowała z jego odbioru. Sytuację wykorzystały greckie linie i zgodnie z wcześniejszym komunikatem o odmładzaniu floty turbośmigłowej, skorzystały z szybkiego odbioru. Na pokład nowa maszyna o rejestracji SX-ELV zabiera 70 pasażerów w konfiguracji jednej klasy - ekonomicznej.
– Cieszymy się, że wprowadzamy ATR 72-600 do naszej floty. W dzisiejszych czasach ważniejsza niż kiedykolwiek jest możliwość zaoferowania naszym pasażerom wydajnych i elastycznych rozwiązań przy zachowaniu najwyższych możliwych standardów komfortu i bezpieczeństwa. W SKY express jesteśmy zaangażowani w przyczynianie się do redukcji emisji CO2, a ATR 72-600 doskonale wpisuje się w tę strategię. Samoloty ATR są doskonale przystosowane do obsługi wysp, ponieważ mogą startować i lądować na pasach startowych, do których inne samoloty nie mają dostępu, co ma zasadnicze znaczenie dla operacji regionalnych w kraju takim jak Grecja - powiedział Theodoros Krokidas, prezes SKY express.
We wspólnym celu branży lotniczej, jakim jest obniżenie emisyjności, a także w obliczu faktu, że wiele społeczności jest uzależnionych od połączeń lotniczych, które zapewniają im niezbędną łączność, samoloty ATR stanowią idealne rozwiązanie dla stworzenia bardziej zrównoważonego przemysłu. ATR 72-600 spala do 40 proc. mniej paliwa i emituje do 40 proc. mniej CO2 niż podobnej wielkości regionalny odrzutowiec. W 2019 roku ta zaleta pozwoliła mu stać się pierwszym samolotem kwalifikującym się do pożyczek Green Financing.
– Nie ma lepszego rozwiązania, dzięki któremu można zapewnić niezbędne połączenia i łączność niż ATR 72-600, który jest dziś trwałym wzorcem w lotnictwie regionalnym. Badania wykazały, że wzrost liczby lotów regionalnych o 10 proc. może prowadzić do wzrostu lokalnego PKB o 5 proc., co dowodzi wartości regionalnego transportu lotniczego i fundamentalnej roli łączności regionalnej. Mając na uwadze konieczność wymiany wielu samolotów, mamy nadzieję, że linie lotnicze na całym świecie podążą za przykładem SKY express i postawią na nowe samoloty turbośmigłowe, które są ekonomicznym rozwiązaniem w zakresie redukcji emisji w lotnictwie – powiedział Stefano Bortoli, szef ATR-a.
Obecnie flota SKY express składa się z 17 samolotów:
sześciu airbusów A320neo oraz 11 turbośmigłowych ATR-ów: pięciu w wersji 42-500, pięciu większych 72-500 oraz jednego 72-600.