Zaledwie kilka dni po tym, jak grenlandzkie lotnisko Nuuk (GOH) otworzyło nowy terminal pasażerski, wstęga przecięta została także na nowym asfaltowym pasie startowym o długości 2 200 metrów (7 216 stóp). Wydłużony pas umożliwi po raz pierwszy korzystanie z lotniska Nuuk większym samolotom. Obiekt ten przejmuje także rolę głównego lotniska Grenlandii od portu Kangerlussuaq (SFJ), które znajduje się nieco dalej na północ.
Stara droga startowa w Nuuk miała zaledwie 950 m długości, co ograniczało zdolność lotniska do obsługi większych samolotów pasażerskich i dawało możliwość operacji głównie mniejszych maszyn jak np. De Havilland Canada DHC-8 lokalnych linii Air Greenland. Otwarcie nowego pasa startowego następuje wraz z realizacją drugiej fazy inwestycji w infrastrukturę lotniczą Grenlandii. Nowy terminal lotniska został otwarty nieco wcześniej w listopadzie br., aby obsłużyć pierwsze loty. Budowa nowego pasa startowego w Nuuk rozpoczęła się w 2019 r., a lotnisko działało bez przerwy przez cały okres budowy. W sumie przeniesiono prawie sześć milionów metrów sześciennych skał, aby wesprzeć budowę terminalu lotniska i pasa startowego.
Warto dodać, że w budowie są kolejne dwa lotniska. Pierwsze powstaje w mieście Ilulissat, które znajduje się około 560 km na północ od Nuuk i ma zostać otwarte w 2026 r. Natomiast drugi nowy port lotniczy zostanie otwarty w Qaqartoq, największym mieście na południu Grenlandii, pod koniec obecnej dekady.
Gdzie będzie można polecieć z nowego lotniska?Wydłużony pas startowy w Nuuk otworzył nowe możliwości i nowe trasy ze stolicy Grenlandii, ponieważ terytorium to stara się stać nowym celem podróży dla podróżnych z Europy i Ameryki Północnej. Linie Air Greenland, oprócz lotów krajowych, przeniosły do Nuuk także swoje codzienne flagowe połączenie do Kopenhagi w Danii z lotniska Kangerlussuaq, a codzienne loty airbusem A330-800neo przynoszą potencjalnie ponad 300 pasażerów w każdym locie do regionu Nuuk.
W 2025 r. Icelandair ma zwiększyć liczbę połączeń do Grenlandii z Reykjaviku (KEF) dzięki dostawie kolejnych boeingów 737-8 MAX. Latem 2025 r. również SAS będzie oferować bezpośrednie połączenia z Nuuk, podczas gdy amerykańskie United Airlines uruchomią 14 czerwca 2025 r. dwa loty tygodniowo z Newark Liberty International Airport (EWR) do Nuuk. Trasę obsłużą także boeingi 737 MAX.
Nowy dom dla Air Greenland
- Lotnisko Nuuk będzie nowym hubem dla lotów międzynarodowych i krajowych do całego kraju, gdzie pasażerowie będą zmieniać samoloty w zależności od miejsca docelowego, tak jak widzimy to dzisiaj w Kangerlussuaq - powiedział Jacob Nitter Sørensen, dyrektor generalny Air Greenland.
Linia lotnicza spędziła kilka dni poprzedzających oficjalną inaugurację, przenosząc swój personel i sprzęt z lotniska Kangerlussuaq na lotnisko Nuuk. Ostatni lot z poprzedniej bazy przewoźnika został wykonany 26 listopada 2024 r.
- Dla Air Greenland jako narodowego przewoźnika ma to ogromne znaczenie symboliczne i historyczne, że nasz DASH-8 inauguruje nowy pas startowy pierwszym odlotem do Paamiut i Tuukkaq z pierwszym międzynarodowym lądowaniem w Nuuk. To samo zrobiliśmy w 1979 r., kiedy zainaugurowaliśmy nowy pas startowy w Nuuk samolotem DASH-7. Witamy nowy rozdział w historii lotnictwa naszego kraju, który zbliży nas do siebie i świata. Air Greenland składa gratulacje! - dodał Sørensen.
Zbudowane przez Amerykanów podczas II wojny światowej lotnisko Kangerlussuaq było jednym z zaledwie dwóch pasów startowych na Grenlandii wystarczająco długich, aby obsługiwać większe samoloty pasażerskie. Drugim było lotnisko Narsarsuaq (UAK) na dalekim południu kraju, które również było byłą amerykańską bazą wojskową. Teraz to właśnie lotnisko Nuuk przejmie od nich rolę głównej międzynarodowej bramy Grenlandii.
Znaczenie nowego pasa startowego w Nuuk staje się oczywiste, ponieważ oczekuje się, że nie tylko da on branży turystycznej Grenlandii bardzo potrzebny impuls, ale linie lotnicze będą zadowolone, a szczególnie ich działy operacyjne, z posiadania kolejnego lotniska zapasowego dostępnego dla lotów przez północny Atlantyk.
Air Greenland - główny użytkownik lotniska w NuukAir Greenland (dawniej Grønlandsfly) – grenlandzkie linie lotnicze z siedzibą w Nuuk. Obsługują połączenia wewnątrz Grenlandii oraz dwa zamorskie do Kopenhagi i Rejkiawíku. Głównym węzłem stał się obecnie port lotniczy w Nuuk.
Flota Air Greenland składa się z 10 samolotów: jednego airbusa A330-800, jednego beechcrafta B200 King Air oraz ośmiu De Havillandów Dash 8-200. Przewoźnik oczekuje na dostawę jednego beechcrafta B200 King Air. Oprócz samolotów grenlandzka linia posiada także 26 śmigłowców: osiem maszyn Bell 212, dziewięć airbusów H135, siedem H155 oraz dwa H225.