Grupa Air France-KLM podpisała pierwsze długoterminowe umowy na dostawę zrównoważonego paliwa, które pokryje część zapotrzebowania na najbliższe lata. Pierwszymi partnerami Air France-KLM są: Neste - dostawca 1 miliona ton w okresie od 2023 do 2030 roku oraz DG Fuels, który dostarczy Grupie 600 tysięcy ton SAF w latach 2027 - 2036.
Dwie podpisane umowy dotyczą łącznej dostawy 1,6 miliona ton zrównoważonego paliwa lotniczego w latach 2023-2036, które pozwoli ograniczyć emisję CO2 o 4,7 miliona ton.* Ponadto, trwają rozmowy z innymi potencjalnymi partnerami w celu zakontraktowania kolejnych dostawców i stopniowego tworzenia zdywersyfikowanej sieci zaopatrzenia w SAF, która pozwoli zaspokoić zapotrzebowanie Air France – KLM na całym świecie.
Grupa Air France-KLM zobowiązała się, że do 2030 roku obniży emisję CO2 na pasażera na kilometr o 30 procent w porównaniu poziomem emisji w 2019 r. Cel ten został przedłożony do zatwierdzenia przez SBTi. Strategia dekarbonizacji realizowana do 2030 roku, obejmuje 10-procentowy udział zrównoważonego paliwa lotniczego w całości wykorzystywanych paliw, modernizację floty i ekopilotaż. Podpisane umowy stanowią pierwszy krok Grupy Air France–KLM w kierunku realizacji postawionych celów. Zakontraktowane paliwo zapewni trzy z wymaganego 10-procentowego udziału SAF, do których zobowiązały się linie.
Zobowiązując się do długoterminowych zakupów paliwa, Air France-KLM wspiera rozwój branży produkcyjnej SAF, która na całym świecie dopiero raczkuje. W 2021 r. produkcja tego paliwa alternatywnego stanowiła zaledwie 0,01 procent całości zużywanego na świecie paliwa do silników odrzutowych. Ze względu na tak małą podaż, ceny SAF są trzy do cztery razy wyższe w porównaniu z konwencjonalną naftą. Poprzez zwiększenie skali wykorzystania i popytu na SAF, Air France-KLM chce wpływać na wzrost komercyjnej produkcji SAF i jego coraz szersze zastosowanie. Wspomniane umowy zawarte przez Air France-KLM mają kluczowe znaczenie w wypełnieniu zobowiązań Grupy w zakresie dekarbonizacji. Wysiłki te zostaną jeszcze wzmocnione poprzez dodatkowe działania na rzecz ochrony środowiska, które Grupa będzie podejmować w najbliższych latach. Są to między innymi nowe kontrakty na dostawy SAF, zaangażowanie w badania i rozwój w dziedzinie elektropaliw lub wodoru, czy w technologię bezpośredniego wychwytywania dwutlenku węgla z powietrza i jego przechowywania (DACCS).
Globalny cel zerowej emisji netto do 2050 r. będzie można osiągnąć tylko przy założeniu zgodnej współpracy wszystkich podmiotów zaangażowanych w transport lotniczy. Sukces transformacji energetycznej lotnictwa zależy od współdziałania organów publicznych z sektorem prywatnym. Może ono obejmować mechanizmy zachęt, takie jak te, które już działają w Stanach Zjednoczonych, a zwłaszcza w stanie Kalifornia.
– Dekarbonizacja jest największym wyzwaniem, przed jakim kiedykolwiek stanęła branża lotnicza. Air France-KLM podejmuje wszystkie możliwe działania, aby zmniejszać swój wpływ na środowisko naturalne. Są to między innymi modernizacja floty, ekopilotaż, czy zwiększanie udziału certyfikowanych zrównoważonych paliw lotniczych w całości wykorzystywanego paliwa. Kontrakty, które podpisaliśmy, odzwierciedlają nasze długoterminowe zaangażowanie w rozwój przemysłu produkującego SAF. Zwiększenie jego zdolności produkcyjnych na całym świecie przyniesie znaczące korzyści dla całej branży lotniczej. Z niecierpliwością czekamy na podjęcie współpracy z Neste i DG Fuels, z którymi nawiązaliśmy solidne partnerstwa. Mamy nadzieję, że utorują one drogę kolejnym dostawcom, aby w rezultacie stworzyć globalną sieć dostawców, zdolnych do zaspokojenia naszych potrzeb w przyszłości – powiedział Benjamin Smith, Dyrektor Generalny Air France-KLM.
Kluczowy element w redukcji wpływu branży lotniczej na środowisko
Zrównoważone paliwa lotnicze (SAF) stanowią, obok redukcji zużycia paliwa, jeden z najbardziej obiecujących sposobów na obniżenie emisji dwutlenku węgla w przemyśle lotniczym. W porównaniu do konwencjonalnego paliwa, zastosowanie SAF pozwala zmniejszyć emisję średnio o 80 procent w całym cyklu życia. Co więcej, stosowanie tego rodzaju paliwa nie wymaga żadnych modyfikacji silnika. SAF wytwarza się z biomasy, takiej jak zużyty olej spożywczy, czy odpady z leśnictwa i rolnictwa, które powstają w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym. W przyszłości dostępne będą również zrównoważone paliwa lotnicze pochodzenia syntetycznego np. wytwarzane z wodoru i wychwyconego węgla.
Grupa Air France-KLM działa zgodnie z własną surową polityką zaopatrzenia, która zezwala wyłącznie na zakup SAF wytworzonego bez szkody dla produkcji żywności czy paszy. Produkcja tego paliwa nie może konkurować z łańcuchem dostaw produktów żywieniowych. Dodatkowo SAF musi posiadać certyfikat RSB lub ISCC Plus dla zrównoważonych biopaliw, które dodatkowo nie mogą pochodzić z oleju palmowego. Aktualnie, wszystkie loty Air France i KLM rozpoczynające się we Francji i Holandii korzystają z paliwa zawierającego domieszkę SAF w wysokości do 1 procenta w skali roku. Jest to wymóg prawa francuskiego, które obowiązuje od stycznia 2022 roku.
Liderzy w dziedzinie zrównoważonego paliwa lotniczego
Od ponad 15 lat Grupa Air France-KLM inwestuje w testy z zastosowaniem zrównoważonego paliwa lotniczego. W 2011 roku KLM przeprowadził pierwszy na świecie komercyjny lot częściowo zasilany SAF. Natomiast Air France rozpoczął w 2014 roku dwuletni projekt pod nazwą „Lab Line for Future”, w ramach którego zrealizował 78 lotów między Paryżem-Orly i Tuluzą oraz między Paryżem-Orly i Niceą. Loty te były częściowo zasilane zrównoważonym paliwem lotniczym.
Grupa Air France-KLM wspiera również budowę łańcucha dostaw SAF we Francji i Holandii. W 2020 roku francuska linia podjęła w tym celu współpracę z Airbus, Safran, Suez i Total, w wyniku czego w 2021 roku odbył się pierwszy długodystansowy lot Air France na SAF wyprodukowanym w całości we Francji.
W tym czasie KLM wykonał pierwszy na świecie lot komercyjny na paliwie syntetycznym produkowanym w Holandii. Wszystkie linie należące do Grupy Air France KLM zrealizowały również kilka lotów z napędem SAF w ramach wydarzenia „Connecting Europe Days” zorganizowanego przez Komisję Europejską w czerwcu tego roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.