W tej chwili popyt na podróże lotnicze praktycznie nie istnieje i nie da się przewidzieć terminu powrotu do poprzedniego stanu, mówi dyrektor handlowy Grupy Cathay Pacific.
Rezerwacje lotów utrzymują się na niskim poziomie, a na horyzoncie nie widać poprawy w kwestii prawie nie istniejącego popytu, mówił w piątek, 17 kwietnia, Ronald Lam, dyrektor ds. klientów oraz dyrektor handlowy Grupy Cathay Pacific.
Rekordowo niska liczba pasażerów
Jak wynika z raportu opublikowanego przez Grupę, linie lotnicze Cathay Pacific oraz odpowiedzialne za obsługę części lotów regionalnych w ramach Grupy linie lotnicze Cathay Dragon, przewiozły w marcu nieco ponad 311,1 tys. pasażerów. To wynik o 90 proc. niższy niż w marcu 2019 r., kiedy to na pokładach samolotów Cathay Pacific oraz Cathay Dragon podróżowało 4,3 mln podróżnych. W tym samym czasie, średni współczynnik wypełnienia (LF) tych lotów, które się odbyły, spadł o 34,6 pp, do poziomu 49,3 proc., informuje Orient Aviation na podstawie sprawozdania Grupy Cathay Pacific dla inwestorów giełdowych.
Ogrom spadku popytu, z jakim zmagają się linie lotnicze Cathay Pacific, ilustrują liczby przytaczane przez dyrektora handlowego Grupy: W normalnych warunkach, Cathay Pacific oraz Cathay Dragon przewożą około 100 tys. pasażerów dziennie. 15 kwietnia b.r. obaj przewoźnicy przewieźli zaledwie 302 pasażerów.
– W związku z tym, że na świecie nasilają się skutki ekonomiczne pandemii COVID19, niemożliwe jest by przewidzieć ramy czasowe poprawy popytu naszych klientów na podróże. Nie odnotowaliśmy poprawy w liczbie rezerwacji przyszłych podróży, i spodziewamy się, że średnia dzienna liczba pasażerów w kwietniu nie przekroczy 1 tys. – powiedział Lam.
Okrojony rozkład lotów pasażerskich
15 kwietnia, linie lotnicze Cathay Pacific ogłosiły wprowadzenie elastycznych zasad dotyczących wszystkich biletów nowo zakupionych przed 30 czerwca 2020 r. W przypadku tych biletów, w przeciągu roku od ich kupna, klienci będą mieli możliwość dokonania bezpłatnych zmian, takich jak zmiany terminu podróży lub nawet kierunku podróży, nieograniczoną liczbę razy. Przewoźnik liczy, że wprowadzając tak elastyczne zasady, przekona do zakupów wahające się osoby, które obawiają się pojawienia się nieprzewidzianych okoliczności, mogących pokrzyżować plany lotów.
W tej chwili, większość samolotów pasażerskich Grupy pozostaje na ziemi. Jak czytamy na profilu Cathay Pacific na Twitterze, w samolotach tych zostały umyte oraz przykryte materiałem ochronnych odbijającym promienie słoneczne okna kokpitu. Poza tym, zasłonięte zostały silniki oraz koła. W środku kabiny, przykryte są fotele. “Pozostajemy w gotowości by wkrótce powitać państwa na pokładach”, zapewnia przewoźnik.
Our parked aircraft are given meticulous attention. We cover their engines; wash and cover flight compartment windows and windshields with reflective material; cover wheel assemblies; and cover internal furnishings in the cabin. We’re staying ready to welcome you onboard, soon. pic.twitter.com/OpPoMb8f9Q
Część samolotów wciąż wykonuje ograniczoną liczbę operacji lotniczych i, jak mówi Lam, Grupa będzie w dalszym ciągu operowała okrojoną liczbę lotów, odpowiadającą około 3 proc. normalnego oferowania. Cathay Pacific będą realizowały dwa loty z tygodniu do Londynu Heathrow, Los Angeles, Vancouver, Sydney oraz trzy loty w tygodniu do ośmiu kierunków regionalnych: Tokio Narity, Tajpej, New Delhi, Bangkoku, Dżakarty, Manili, Hi Chi Minh oraz Singapuru. Linie lotnicze Cathay Dragon będą obsługiwały trzy loty w tygodniu do Pekinu, Szanghaju oraz Kuala Lumpur.
W obecnej sytuacji, Grupa boryka się z najbardziej dotkliwymi spadkami na trasach do Azji Północno-Wschodniej, gdzie popyt w marcu, mierzony w pasażerokilometrach (RPK) spadł o 96,6 proc. rdr. Na trasach do Chin spadek RPK wyniósł 95,9 proc.
Cathay Pacific redukują zatrudnienie
Niestety, trudna sytuacja Grupa Cathay Pacific dotknie również jej pracowników. Według notatki dla załóg, do treści której dotarła gazeta South China Morning Post, Grupa podjęła decyzję o zamknięciu swoich baz w Nowym Jorku, San Francisco oraz Los Angeles i zwolnieniu 286 zatrudnionych tam osób. W marcu, przewoźnik zamknął swoją bazę w Vancouver, w wyniku czego zatrudnienia pozbawionych było 147 osób. Jeszcze w poprzednim roku zamknięta została baza w Toronto, będąca miejscem pracy 120 osób, przypomina SCMP.
Przewoźnik z Hongkongu zdecydował się również wysłać na urlopy 129 pilotów w Australii oraz 72 w Wielkiej Brytanii. Australijscy piloci airbusów nie będą latali od 1 maja do 30 czerwca, w tym samym czasie bez nalotu pozostaną piloci boeingów przydzieleni do bazy w Londynie. Cathay Pacific rozważają zastosowanie podobnych rozwiązań w przypadku personelu kokpitowego ze Stanów Zjednoczonych i Kanady, informuje SCMP.
Cargo według pełnego rozkładu
Według pełnego rozkładu latają loty Cathay Pacific Cargo. Podczas gdy oferowanie cargo (ATK) spadło w marcu o 37,2 proc., średni współczynnik wypełnienia wzrósł o 9 proc. do poziomu 77,4 proc. Poprawa wypełnienia możliwa była dzięki spadkowi oferowania na globalnym rynku. W marcu wzrosły również yieldy Cathay Pacific Cargo, powiedział Lam.
– By w tym krytycznym czasie wesprzeć światowe łańcuchy dostaw, zwiększaliśmy oferowanie cargo w formie większej liczby lotów cargo, jak również w formie 257 rotacji wykonanych w marcu samolotami pasażerskimi bez pasażerów. Obecnie planujemy wykonać podobną liczbę lotów wyłącznie cargo na pokładach samolotów pasażerskich w kwietniu, wliczając w to te same trasy dalekodystansowe w regionie Południowo-zachodniego Pacyfiku, gdzie oferowanie cargo jest niezwykle wąskie – wyjaśnił Lam.
Po słabszym lutym, w marcu Grupa Cathay Pacific odnotowała lepsze wyniki przewozowe cargo, za czym w dużej mierze stało wznowienie produkcji w Chinach, przekładające się na wzrost eksportu z Chin oraz z Hongkongu. Jednak w drugiej połowie marca pojawiły się ograniczenia popytu, związane z wprowadzeniem kwarantanny i ograniczeń na takich kluczowych rynkach jak Indie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.