Grupa Cathay Pacific podpisała dziś (7 sierpnia) umowę na zakup 30 airbusów A330-900. Zamówienie zostało złożone po dokładnej ocenie przeprowadzonej przez przewoźnika w ramach programu odnowy floty szerokokadłubowej średniej wielkości.
Dostawy nowych maszyn zaplanowane są w latach 2026 - 2029. Nowo zamówione A330neo pozwolą Cathay zmodernizować flotę A330-300 poprzedniej generacji i rozszerzyć działalność na trasach regionalnych o dużym zapełnieniu. Samoloty te zapewnią również elastyczność w obsłudze tras o większym zasięgu.
- To najnowsze zamówienie od Cathay, jednego z najbardziej doświadczonych operatorów A330 na świecie, jest ważnym potwierdzeniem najnowszej generacji A330neo. Jest to naturalny następca dla istniejących flot A330, zapewniający najwyższy poziom technicznej i operacyjnej wspólności oraz znaczne zmniejszenie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla. Ponadto wielokrotnie nagradzana kabina Airspace zapewnia zupełnie nowe wrażenia z lotu W Cathay, A330neo stanie się kręgosłupem regionalnych operacji szerokokadłubowych, z wszechstronnością umożliwiającą obsługę dłuższych tras. Wraz z flotami A320 i A350, linia będzie w stanie w pełni wykorzystać unikalne synergie najnowszej generacji produktów Airbusa - powiedział Christian Scherer, dyrektor generalny działu samolotów komercyjnych w Airbusie.
Podpisana dzisiaj umowa zawiera także 30 opcji na kolejne maszyny tego typu, z dostawami zaplanowanymi w latach 2030 - 2035.
- Z przyjemnością ogłaszamy nowe zamówienie na najnowocześniejsze samoloty A330neo. Ta znacząca inwestycja odzwierciedla nie tylko naszą ogromną wiarę w wiodący status Hongkongu jako międzynarodowego węzła lotniczego, ale także nasze zaangażowanie we wspieranie ciągłego rozwoju naszego rodzinnego miasta. A330 to typ samolotu, który dobrze służy Cathay Pacific od prawie 30 lat. Te nowe samoloty będą obsługiwać głównie nasze regionalne destynacje w Azji, zapewniając jednocześnie elastyczność w obsłudze dłuższych tras w razie potrzeby. Zwiększona wydajność paliwowa A330neo, wraz z ich wysokimi komfortem, pozwoli nam jeszcze bardziej podnieść jakość obsługi naszych klientów, jednocześnie przyczyniając się do osiągnięcia naszego celu, jakim jest zerowa emisja dwutlenku węgla netto do 2050 r. - powiedział Ronald Lam, dyrektor generalny Cathay Group.
Flota grupy Flota linii wchodzących w skład grupy Cathay (Cathay Pacific Airways, HK Express i Air Hongkong) składa się obecnie z 230 samolotów: pięciu airbusów A300-600F, sześciu A320, 10 A320neo, 13 A321, 20 A321neo, 11 A330F, 43 A330-300, 30 A350-900, 18 A350-1000, sześciu boeingów B747-400F, 14 B747-8F, 17 B777-300 oraz 37 B777-300ER.
Grupa oczekuje na dostawę 93 samolotów:
36 airbusów z rodziny A320neo, 30 A330-900neo,
sześciu A350F oraz 21 boeingów B777-9X.
Rodzina A330neoAirbus A330neo to samolot nowej generacji, wykorzystujący konstrukcję sprawdzonego modelu A330 w połączeniu z najnowszymi technologiami zastosowanymi w samolocie A350. Wyposażony w
kabinę Airspace i napędzany najnowszymi silnikami Rolls-Royce Trent 7000, zapewnia również bezprecedensowy poziom wydajności – o 25 proc. mniejsze zużycie paliwa na fotel pasażerski niż konkurenci rynkowi, reprezentujący poprzednie generacje. Skrzydła samolotu są wzorowane na A350 co spowodowało ich wydłużenie z 60.3m do 64m. Dzięki średniej pojemności i dużemu zasięgowi, A330neo uchodzi za idealny samolot wspierający przewoźników lotniczych w odbudowie biznesu po pandemii COVID-19.
Do tej pory zamówiono 1805 samolotów z rodziny A330, w tym 326 A330neo: 12 A330-800 oraz 314 A330-900, dostarczono 1609 maszyn z rodziny A330, w tym 139 A330neo: siedem A330-800 oraz 132 A330-900. Więcej na temat airbusa A330neo w naszym artykule "
Podsumowanie: Jaki będzie A330neo?".