Grupa Cathay Pacific podpisała dziś (8 grudnia) umowę na zakup sześciu frachtowych airbusów A350F. To drugie zamówienie na ten typ samolotu z regionu Azji. Dostawy nowych samolotów zaplanowane są w latach 2027 - 2029.
Dzięki nowemu zamówieniu A350F przewoźnik rozszerza swoje relacje z Airbusem i dodaje kolejne maszyny do swojego dotychczasowego zamówienia na pasażerskie A350-900 oraz A350-1000. Według producenta nowe frachtowce zwiększą zdolności przewozowe Cathay Cargo poprzez zastosowanie najbardziej wydajnych samolotów towarowych dostępnych na rynku. Nowe airbusy A350F zastąpią dwa najstarsze boeingi B747F.
- Nasz rozwój nabiera tempa. Złożone właśnie zamówienie stanowi kolejny element inwestycji w przyszłość firmy. Odzwierciedla wiarę Cathay w znaczenie węzła komunikacyjnego w Hongkongu, korzystającego z systemu trzech dróg startowych. Nowe, bardzo ekonomiczne frachtowce nowej generacji zapewnią dodatkową pojemność ładunkową, rozbudują naszą globalną sieć połączeń i przyczynią się do osiągnięcia wiodącej pozycji w zakresie zrównoważonego rozwoju - powiedział Ronald Lam, dyrektor generalny Cathay Group.
Jako część najnowocześniejszej na świecie rodziny samolotów szerokokadłubowych, A350F oferuje również wysoki poziom podobieństwa z samolotami pasażerskimi A350, zapewniając dodatkowe korzyści przewoźnikom korzystającym z maszyn z tej rodziny. Warto dodać, że Cathay jest już jednym z największych użytkowników A350, dysponuje obecnie 47 takimi samolotami. Są wśród nich zarówno A350-900, jak i A350-1000, które obsługują głównie sieć połączeń długodystansowych przewoźnika.
- Cieszymy się, że tak doświadczony globalny przewoźnik lotniczy, jak Cathay, dołączył do rosnącej liczby graczy na rynku frachtu lotniczego, stawiającej na A350F. Samolot ten będzie doskonale pasował do floty pasażerskich A350 Cathay, obniżając jednocześnie koszty operacyjne do poziomu nigdy wcześniej nie spotykanego na coraz bardziej konkurencyjnych rynkach cargo. Zarazem przyniesie znaczną redukcję emisji gazów cieplarnianych, przyczyniając się natychmiast do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju - powiedział Christian Scherer, dyrektor handlowy Airbusa i dyrektor ds. międzynarodowych.
Flota grupy
Flota linii wchodzących w skład grupy Cathay (Cathay Pacific Airways, HK Express i Air Hongkong) składa się obecnie z 226 samolotów: siedmiu airbusów A300-600F, ośmiu A320, 11 A320neo, 12 A321, 15 A321neo, ośmiu A330F, 31 A330-300, 29 A350-900, 18 A350-1000, sześciu boeingów B747-400F, 14 B747-8F, 17 B777-300 oraz 39 B777-300ER.
Grupa oczekuje na dostawę 64 samolotów: 36 airbusów z rodziny A320neo, jednego A350-900, sześciu A350F oraz 21 boeingów B777-9X.
Airbus A350F
A350F zapewni wydajność i wybór samolotu najnowszej generacji na rynku dużych frachtowców. Dzięki niezrównanej wydajności pod względem spalania paliwa, emisji CO2 i ekonomii, A350F będzie jedynym frachtowcem zdolnym do spełnienia najnowszych wymagań środowiskowych ICAO. Przy podobnej objętości pokładu jak B747F, o 3 tony większej ładowności w porównaniu z B777F i oferując większy zasięg, nowy samolot Airbusa zapewnia solidne możliwości dla operacji przewozu lotniczego cargo. A350F ma wykazać bezkonkurencyjną wydajność paliwową, przy 40 proc. niższym spalaniu paliwa i emisji CO2 w porównaniu do B747F. Jest to decydującą przewagą w stosunku do limitów produkcyjnych od 2028 r. zgodnie z normą ICAO CO2. Dzięki konstrukcji nowej generacji, A350F będzie jedynym dużym frachtowcem zdolnym do spełnienia tego wymogu bez potrzeby ingerencji technicznej.
Oprócz już i tak korzystnych cech wydajności, operatorzy A350F będą również mogli skorzystać z usług Airbusa, aby poprawić osiągi samolotu, ale także jego ślad węglowy i tak np. Idle Factor Optimizer NAVBLUE optymalizuje ustawienie Idle Factor, aby zaoszczędzić czas, paliwo i dystans podczas fazy zniżania. Idle Factor Optimizer pozwali zaoszczędzić średnio 50 kg paliwa na każdym zniżaniu A350F. Bezproblemowa integracja A350F z najnowocześniejszymi usługami cyfrowymi, takimi jak Skywise, to prawdziwy krok dla przewoźników towarowych w XXI wieku. Pakiet usług Skywise daje operatorom możliwość wykorzystania mocy dużych zbiorów danych i podejmowania właściwych decyzji tam, gdzie mają one największe znaczenie. Zupełnie nowy A350F, to następca nowej generacji 747F, który zapewnia wszystkie zalety samolotu najnowszej generacji i przeskakuje o jedną lub dwie generacje przed obecnymi bezpośrednimi konkurentami.
Do tej pory Airbus sprzedał 45 A350F dla: Cathay Group (6), nie ogłoszony odbiorca (4),
Silk Way West Airlines (2),
Air France (4),
Martinair (4),
Air Lease Corporation (7),
CMA CGM (4),
Singapore Airlines (7) i
Etihad Airways (7).