Grupa eSky, działająca na rynku internetowych biur podróży, odnotowała rekordowe wyniki finansowe za 2021 roku. EBITDA była wyższa o 104 proc. niż w 2019 roku. Podobnie jak w latach poprzednich, znaczna część przychodów wygenerowana została w regionie europejskim. Grupa eSky poradziła sobie także bardzo dobrze w krajach Ameryki Północnej i Południowej.
Ubiegłoroczna sprzedaż Grupy eSky, wyrażona w TTV (Total Transaction Value), wyniosła w 2021 roku ponad 1,6 mld złotych, czyli o 47 proc. więcej niż w roku poprzednim. EBITDA za zeszły rok przekroczyła ponad dwukrotnie wyniki sprzed pandemii i wyniosła 61,9 mln zł (+104 proc. w 2021 r. w porównaniu do roku 2019), co plasuje ubiegły rok jako najlepszy w historii firmy.
– Grupa eSky wykorzystała niesprzyjającą sytuację na rynku związaną z pandemią do umocnienia swojej pozycji, oraz znaczącej poprawy efektywności. 2021 rok, na poziomie EBITDA, spółka zamknęła z wynikiem dwukrotnie lepszym niż w rekordowym 2019 roku. Dotychczasowa strategia ekspansji międzynarodowej odegrała zatem kluczową rolę w umocnieniu pozycji na rynku. Obecnie nie planujemy dalszej ekspansji, lecz skupimy się na zwiększeniu udziałów w krajach, gdzie widzimy największy potencjał – komentuje Łukasz Habaj, prezes grupy eSky.
Kolejny rok z rzędu, to Europa kontynentalna jest odpowiedzialna za większość przychodu firmy, a konkretnie 64 proc. W 2021 roku sprzedaż w Europie Zachodniej przewyższyła wynik z krajów Europy Środkowo – Wschodniej (odpowiednio 38 proc. i 26 proc. przychodu), tym samym plasując się na 1. miejscu w strukturze przychodów Grupy. Z kolei udział sprzedaży w Stanach Zjednoczonych utrzymał się na poziomie 11 proc., podobnie jak w 2020 r., ale jej wartość wzrosła o 54 proc. rdr. 23 proc. przychodu Grupy eSky pochodzi z państw Ameryki Łacińskiej.
– Mimo tego, że rynek turystyczny nie wrócił do poziomów sprzed pandemii, bowiem dostępność miejsc w samolotach (tzw. capacity) w ubiegłym roku była znacznie niższa niż w 2019 roku, byliśmy w stanie osiągnąć lepsze wyniki. Klienci z Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych docenili portoflio produktowe eSky, a nasze źródło sukcesu leży w szybszym od konkurentów reagowaniu na sytuację rynkową i zaufaniu klientów do naszych usług i rozwiązań, czyli połączeń lotniczych rozbudowanych o oferty typu Multiline, ułatwienia w wyszukiwarce takie jak “pobliskie daty i lotniska” czy też wyjazdy city-break – dodaje Łukasz Neska, wiceprezes w grupie eSky.
Po trudnych dla branży turystycznej latach pandemii niewiele firm z tego sektora wróciło na ścieżkę dynamicznego rozwoju. Grupa eSky wykorzystała sytuację rynkową, aby przygotować się do dynamicznego rozwoju w warunkach wysokiego popytu na podróże. Dotychczasowa strategia spółki została doceniona przez wiodący fundusz private equity – MCI Capital, z którym w lutym grupa eSky podpisała umowę inwestycyjną, na mocy której fundusz obejmie 55 proc. akcji firmy za 157 mln zł.
Firma będzie kontynuować swoją strategię budowania globalnego „market challengera” poprzez zwiększenie udziałów w rynkach, gdzie prowadzi sprzedaż. W obliczu nowego rozdania w branży turystycznej, Grupa eSky opracowała nową strategię długoterminową opartą na głębokiej analizie rynku i trendach, by sprostać oczekiwaniom klientów i umocnić swą pozycję.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.