Grupa LATAM złożyła wniosek o postępowanie naprawcze pod nadzorem sądu w Nowym Jorku – informuje "Bloomberg". Największy przewoźnik lotniczy w Ameryce Łacińskiej zmaga się z ogromnymi problemami finansowymi z powodu kryzysu wywołanego wirusem COVID-19. Dług firmy z Chile szacuje się na siedem mld dolarów.
Rozdział 11 kodeksu upadłościowego prawa amerykańskiego pozwala liniom lotniczym kontynuować działalność i legalnie nie spłacać przez pewien czas swoich wierzycieli. Głównymi udziałowcami LATAM jest chilijska rodzina Cueto i
Delta Air Lines, która przed rokiem nabyła pakiet za 2,25 mld dolarów, zwiększając swój zasięg w Ameryce Południowej.
Większość dużych linii lotniczych ze Stanów Zjednoczonych doświadczyła na własnej skórze w ciągu minionych 20 lat funkcjonowania słynnego "Chapter 11". Ostatnio w podobny sposób postąpiła kolumbijska Avianca. Podmioty stowarzyszone z Grupą LATAM w Brazylii, Paragwaju i Argentynie nie są objęte postępowaniem naprawczym. Przewoźnik z Chile obsługiwał ponad 70 mln pasażerów rocznie, dysponując flotą ponad 300 samolotów. W ostatnich tygodniach
zlikwidował ponad 1850 miejsc pracy w Chile, Kolumbii, Ekwadorze i Peru. Zatrudniająca wcześniej 40 tys. osób grupa LATAM musiała zmniejszyć aż o 95 proc. swoje oferowanie w minionych miesiącach.
– Wyjątkowe okoliczności doprowadziły do załamania globalnego popytu i nie tylko doprowadziły do wirtualnego zatrzymania lotnictwa, ale także zmieniły branżę w dającej się przewidzieć przyszłości – podkreślił w oświadczeniu prezes firmy Roberto Alvo. Majątek grupy LATAM szacuje się na 21 mld dolarów. Zobowiązania sięgają 18 mld dolarów. Przewoźnik z Chile nie otrzymał jeszcze żadnego rządowego wsparcia od decydentów w Ameryce Południowej, choć kontynuuje rozmowy w Brazylii, Kolumbii oraz Peru na temat dodatkowego finansowanie i pomocy.
LATAM po surowych restrykcjach wprowadzonych w Kraju Kawy obsługiwała w kwietniu zaledwie pięć tras. Dodatkowo ograniczenia przełożyły się na liczbę pasażerów, których było niewielu. Dla podreperowania kiepskiej sytuacji południowoamerykański przewoźnik zdecydował się wynająć kilka A350 dla możniejszej
Qatar Airways.
Największy przewoźnik powietrzny w Ameryce Południowej powstał po fuzji chilijskich linii lotniczych LAN Airlines i brazylijskich TAM Linhas Aereas w czerwcu 2012 roku. Firma prowadziła kilka filii handlowych i towarowych z siedzibami w Paragwaju, Ekwadorze, Kolumbii, Peru, Argentynie, Brazylii oraz Chile. Flota 378 maszyn obsługiwała przed wybuchem pandemii 256 tras na całym świecie.