Grupa Saudia, w skład której wchodzą linie Saudia oraz niskokosztowe flyadeal, zamówiła dziś (20 maja) 105 airbusów z rodziny A320neo. Zamówienie 105 maszyn zawiera zarówno samoloty A320neo jak i A321neo. Najnowszy zakup zwiększa portfel zamówień grupy Saudia do 144 maszyn z rodziny A320neo.
Kontrakt został ogłoszony na Forum Future Aviation w Riyadzie w obecności Saleha bin Nassera AIJassera, ministra transportu i usług logistycznych Królestwa Arabii Saudyjskiej, Ibrahima Al-Omara, prezesa Saudia Group oraz Benoîta de Saint-Exupéry, wiceprezesa wykonawczego Airbusa ds. sprzedaży w dziale samolotów pasażerskich.
- Saudia ma ambitne cele i chcemy sprostać rosnącemu popytowi. Zwiększamy liczbę lotów i pojemność naszych samolotów obsługujących ponad 100 lotnisk na czterech kontynentach i planując dalszą ekspansję. Realizacja programu Wizja 2030 co roku przyciąga więcej turystów, przedsiębiorców i pielgrzymów. To motywowało naszą decyzję o zawarciu tej istotnej umowy, która stworzy miejsca pracy, zwiększy wkład lokalnych firm i przyczyni się do rozwoju krajowej gospodarki - powiedział Ibrahim Al-Omar, prezes Saudia Group.
Zamówienie 105 airbusów zostało podzielone na 12 samolotów A320neo oraz 93 maszyny A321neo. Nowe samoloty zostaną rozdzielone pomiędzy flotę linii Saudia oraz flyadeal, z czego ta ostatnia otrzyma 21 airbusów A320neo oraz 39 A321neo. Dostawy z nowego zamówienia mają rozpocząć się w 2025 r. i potrwają do końca 2031 r.
- Nowe samoloty z rodziny A320neo odegrają kluczową rolę w realizacji ambitnego planu Arabii Saudyjskiej "Wizji 2030". Umożliwi to realizację strategii grupy Saudia, zwiększenia możliwości transportowych Królestwa, jednocześnie pozwalając obu liniom na skorzystanie z wyjątkowej rentowności rodziny A320neo, doskonałej ekonomiki eksploatacji, najwyższego poziomu komfortu pasażerów, a także niższego zużycia paliwa i emisji spalin - powiedział Benoît de Saint-Exupéry, wiceprezes wykonawczy Airbusa.
Wizja 2030Saudia nie tylko wdraża w pełni zintegrowany program cyfrowy i zmienia swój wygląd, ale także skutecznie i szybko pomaga w realizacji wizji Arabii Saudyjskiej 2030 (Vision 2030), współpracując ze wszystkimi interesariuszami z branży, aby osiągnąć cele krajowej strategii lotniczej.
Arabia Saudyjska najwyraźniej wierzy, że jej rynek lotniczy jest wystarczająco duży, aby obsługiwać dwie duże międzynarodowe linie (w tym
Riyadh Air), a Saudia ma kluczowe znaczenie dla krajowej strategii lotniczej Kingom, która ma ambitny cel przyciągnięcia ponad 330 mln turystów do Arabii Saudyjskiej do 2030 r.
Flota saudyjskiej grupyFlota linii Saudia składa się obecnie ze 163 samolotów: 37 airbusów A320, 15 A321, siedmiu A321neo, jednego A330-200, 36 A330-300, trzech boeingów B747-400F, dwóch B747-400ER, czterech B777F, 37 B777-300ER, 13 B787-9 oraz ośmiu B787-10 Dreamliner. Natomiast flota flyadeal składa się z 35 airbusów: 11 A320, 21 A320neo, dwóch A330-200 oraz jednego A330-300.
Przewoźnicy grupy Saudia oczekują na dostawę 183 samolotów: 22 airbusów A320neo, 107 A321neo, 15 A321XLR, 38 boeingów B787-9 oraz 20 używanych B747-400ER.
Rodzina A320neo
Rodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż A320 starszego typu.
Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 10 501 maszyn z rodziny A320neo: 62 A319neo, 4 108 A320neo, 6 6331 A321neo, co daje około 63 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Do tej pory Airbus dostarczył 3 330 maszyn z rodziny A320neo: 17 A319neo, 1 974 A320neo oraz 1 339 A321neo.