Niemiecki holding lotniczy może zakwalifikować trzy kwartały br. jako okres dobry, gdyż do 28 mld euro wzrosły przychody, zwłaszcza z przewozów (najważniejszy segment działalności), lecz są także powody do niepokoju, gdyż zysk netto zmalał o połowę. Grupa Lufthansa zarobiła „na czysto” 830 mln euro, podczas gdy dziewięć miesięcy 2023 roku pozwoliło wygenerować aż 1,6 mld euro zysku.
Po trzech kwartałach br. wszyscy przewoźnicy z Grupy Lufthansa osiągnęli zyski netto – stało się to po raz drugi w historii, gdyż pierwszy raz taka sytuacja miała miejsce w całym roku 2023. Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings, Lufthansa i Swiss International Air Lines przewoziły łącznie ponad 40 mln pasażerów, o sześć proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Przy 94 proc. dostępnej przepustowości (w roku poprzednim: 88 proc.) współczynnik wypełnienia foteli wzrósł w trzecim kwartale do 87 proc. Pod względem współczynnika obciążenia sierpień był najmocniejszym miesiącem w historii Grupy – samoloty latały wypełnione średnio w 88 proc.
Duży spadek zysku netto
Ze względu na wzrost wydajności w całej branży, średnie zyski spadły o 3,5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, chociaż rozwój w różnych regionach ruchu był zróżnicowany: Podczas gdy średnie zyski w ruchu kontynentalnym w trzecim kwartale pozostały prawie na poziomie z roku poprzedniego ( -0,4 procent), w regionie Azji i Pacyfiku spadły one znacząco – aż o 14 proc.
Ze względu na lepszy współczynnik obłożenia pasażerami spadek przychodów jednostkowych (RASK) był mniej wyraźny i wyniósł minus 2,7 proc. Koszty jednostkowe wzrosły o 4,5 proc. w porównaniu do roku poprzedniego ze względu na wyższe opłaty oraz wyższe koszty stałe, m.in. personelu.
Łączne przychody Grupy wzrosły o 1,5 mld euro do poziomu 28,1 mld, z czego za wygenerowanie 23,5 mld euro odpowiadał segment przewozowy, czyli najważniejsza gałąź działalności holdingu. Niemiecka Grupa wygenerowała po trzech kwartałach skorygowany zysk operacyjny (EBIT) w wysokości 1,17 mld euro, podczas gdy rok wcześniej ten wynik był o 1,1 mld euro większy.
Marża operacyjna wyniosła 4,2 proc., czyli zmalała o więcej niż połowę. O 776 mln euro zmniejszył się zysk netto – rok temu po trzech kwartałach holding wypracował zarobek „na czysto” w kwocie 1,6 mld euro, podczas gdy w br. jest to „zaledwie” 830 mln euro.
Silna jesień
Grupa spodziewa się, że popyt na podróże lotnicze w pozostałych miesiącach roku utrzyma się na podobnym (wysokim) poziomie, gdyż bardzo zadawalający ma być poziom rezerwacji biletów na przeloty w listopadzie i grudniu. Holding notuje także wzrost poziomu rezerwacji na podróże w kabinach premium.
Oferowana w ostatnim kwartale przepustowość ma osiągnąć poziom 91 proc. sprzed pandemii. Prognozowane jest odnotowanie dodatniego wyniku operacyjnego, a skorygowany EBIT powinien zamknąć się w przedziale od 1,4 do 1,8 mld euro. Zarząd Grupy Lufthansa nie pokusił się o prognozę wyniku netto.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.