Australijska linia QantasLink, należąca do grupy Qantasa, rozpoczyna wcześniej zapowiadane odnawianie swojej floty. Wczoraj (16 grudnia) przewoźnik oficjalnie odebrał w Mirabel w Kanadzie pierwszego z 29 airbusów A220, które odmłodzą jego flotę. Nowy samolot posiada także specjalne malowanie. Wydarzenie to stanowi kamień milowy w programie odnowy floty grupy Qantas.
Pierwszy airbus A220-300 zbudowany dla Qantasa, to samolot o numerze seryjnym MSN 55253 i rejestracji VH-X4A. A220 który rozpoczął przebazowanie do Australii, jest pierwszym z 29 A220, jakie zostaną dostarczone Qantasowi w ramach programu odnowy floty regionalnej wśród samolotów wąskokadłubowych. Maszyna zabiera na pokład 137 pasażerów: 10 w klasie biznes (2-2) oraz 127 w klasie ekonomicznej (3-3).
Qantas zastąpi boeingi B737 i B717 odpowiednio airbusami A321XLR i A220. Oczekuje się, że dzięki dwukrotnie większemu zasięgowi niż 717, A220 otworzy nowe trasy krajowe i międzynarodowe na krótkich dystansach, w miarę jak do floty będzie dołączać coraz więcej samolotów tego typu. Na początek jednak A220 będzie można spotkać na krótkich lotach regionalnych, ale także na dłuższych trasach pomiędzy miastami w Australii, np. z Sydney do Perth. Jak zaznaczono w komunikacie, samolot ten sprawdził się doskonale na takich trasach w Europie i Stanach Zjednoczonych.
Specjalne malowanie
Seria Qantas Flying Art Series została zapoczątkowana w 1994 r. wraz z odsłonięciem pierwszego samolotu w barwach rdzennych mieszkańców Australii, boeinga 747-400 o imieniu Wunala Dreaming. Wiodąca australijska agencja projektowa Balarinji współpracowała z Qantas nad stworzeniem projektu kadłuba dla wszystkich barw Flying Art Series, we współpracy z artystami z Pierwszych Narodów i ich rodzinami.
Najnowsze malowanie Flying Art Series przedstawia dzieło starszej artystki Pitjantjatjara Maringki Baker i opowiada historię dwóch sióstr Dreaming, które razem przemierzają odległą Australię, pokonując ogromne odległości, aby znaleźć drogę do domu. Nazwa samolotu pochodzi od dzieła Minyma Kutjara Tjukurpa - The Two Sisters Creation Story.
Prawie 100 malarzy było zaangażowanych w ukończenie tego malowania, a zespoły lakierni Airbusa pracowały ze 130 szablonami, aby odtworzyć ten szczegółowy projekt, który zawiera ponad 20 tys. kropek i jest najbardziej złożonym malowaniem, jakie Airbus kiedykolwiek wykonał dla tego typu samolotu.
Flota regionalna
Obecna flota całej grupy Qantasa składa się z 361 samolotów, w tym 103 odrzutowców wąskokadłubowych do obsługi rejsów krajowych: 15 airbusów A320, jednego A220-300, 75 boeingów B737-800 oraz 13 B717. Cała grupa oczekuje na dostawę 48 samolotów wąskokadłubowych: 20 A321XLR oraz 28 A220-300.
Oprócz tych samolotów przewoźnik będzie miał możliwość skorzystania z opcji na zamówienie dodatkowych 85 maszyn wąskokadłubowych – głównie airbusów A220-100 i A220-300. W latach 2022-2029 Qantas planują odbiór 134 nowych samolotów, które zastąpią starzejące się boeingi B737-800 i B717, wycofywane z obsługi siatki połączeń przewoźnika.
Zamówienia w programie A220
Do końca października br. zamówiono już 849 maszyn A220: 101 A220-100 oraz 748 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 303 samoloty tego typu do 16 linii lotniczych: 58 A220-100 oraz 245 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (65),
airBaltic (45) oraz Air France (32).
Jeżeli jesteście ciekawi jak powstają te samolotu i co nowego w programie A220, to zachęcamy do przeczytania naszego artykułu "
Z wizytą w fabryce w Mirabel. Tak Airbus produkuje A220" oraz "
Airbus potwierdza wzrost produkcji A220. Wersja 500 nieco później".