– Jesteśmy w gronie lotnisk regionalnych, które najszybciej odbudowują ruch po pandemii. Nie zaniedbujemy żadnego z tych silników, dzięki którym nasze lotnisko może się tak prężnie rozwijać – powiedział Adam Hamryszczak, prezes zarządu portu lotniczego „Rzeszów-Jasionka”.
Gość debaty lotniczej, zorganizowanej podczas odbywającego się w Karpaczu Forum Ekonomicznego, nie krył zadowolenia z liczby pasażerów podróżujących w celach biznesowych ze stolicy Podkarpacia.
– Długo zastanawialiśmy się nad tym, kiedy wróci biznes do latania, ale jak widzimy ten powrót do normalności jest coraz szybszy. Biznes też, może nie tak szybko jak pasażerowie korzystający z połączeń turystycznych, przekonuje się, że warto prowadzić spotkania face to face, niekoniecznie w formule elektronicznej, bo te kluczowe kontrakty należy dopinać w bezpośrednich relacjach – tłumaczył Hamryszczak, który dostrzega także inne powody takich preferencji klientów.
– Pojawia się też tutaj przy okazji wątek dotyczący cyberbezpieczeństwa. Takie istotne szczegóły dla biznesu, jednak decydują, że przedstawiciele kluczowych firm, wrócili do rozmów bezpośrednich. Tego już się nie obawiamy, choć spodziewaliśmy się, że ten powrót będzie jednak wolniejszy – stwierdził Hamryszczak.
Cyfryzacja nie zastąpi wszędzie ludzi
Prezes zarządu portu lotniczego „Rzeszów-Jasionka” nie krył satysfakcji z rozwoju podkarpackiego lotniska we wszystkich segmentach działalności. – Jak popatrzymy sobie na wszystkie nasze wyniki, jeśli chodzi o odbudowę ruchu pasażerskiego, w tym segmencie cywilnym, czy też w kwestiach dotyczących przychodów poza lotniczych, związanych z cywilnym ruchem lotniczym, to tutaj nie ma żadnych zahamowań. Jesteśmy w gronie lotnisk regionalnych, które najszybciej odbudowują ruch po pandemii. Nie zaniedbujemy żadnego z tych silników, dzięki którym nasze lotnisko może się tak prężnie rozwijać. Konsekwentnie realizujemy w ten sposób cel przyjęty przez zarząd naszego lotniska – wyjaśnił Hamryszczak.
Gość debaty lotniczej zdaje sobie sprawę jak ważna jest cyfryzacja, digitalizacja i automatyzacja współczesnych portów lotniczych, niemniej są przestrzenie, w których najważniejsi muszą być ludzie. – Straż Ochrony Lotniska czy Lotniskową Służbę Ratowniczo-Gaśniczą ciężko zastąpić robotami. Wraz z rozwojem ruchu pasażerskiego czy cargo te służby muszą być wzmacniane, jeśli chodzi o liczebność na poszczególnych lotniskach. To też wpływa na bezpieczeństwo prowadzonych operacji lotniczych i generuje koszty, których nie da się zastąpić jakimiś rozwiązaniami technologicznymi. Tak to obecnie wygląda na poszczególnych lotniskach – uważa prezes zarządu portu lotniczego „Rzeszów-Jasionka”.
Lotnisko zeroemisyjne wymaga czasu i kosztów
Hamryszczak przypomniał słuchaczom, że cała branża lotnicza od wielu lat bardzo mocno pracuje nad tym, żeby wychodzić naprzeciw wyzwaniom środowiskowym, związanym z ograniczeniem hałasu. – Nie ukrywam, że wywodzę się z regionu, w którym przemysł lotniczy jest bardzo mocno obecny i wiem jak duży wysiłek finansowy jest kładziony na te aspekty środowiskowe. Nie ukrywam jednak też, że martwi mnie podejście związane z demonizowaniem przemysłu lotniczego. Dla wielu właśnie branża lotnicza jest głównym emitentem dwutlenku węgla do środowiska, chociaż jak popatrzy się na cyfry, to tak nie jest. Myślę, że zbyt wiele artykułów prasowych, czy też informacji prasowych jest tak eksponowanych, że część społeczeństwa myśli, że to latanie jest dużym zagrożeniem dla środowiska. A tak w rzeczywistości nie jest – przekonywał gość debaty.
– Myślę więc, że powinniśmy konsekwentnie odkłamywać rzeczywistość, która jest sztucznie kreowana i powinniśmy raczej pokazywać dobre przykłady związane z tą pracą, która jest wykonywana, żeby nasza branża była pokazywana jako sektor, który mocno pracuje nad tym. Docelowo ten mechanizm powinien być zmodyfikowany w ten sposób, żeby odejść od zakazywania i karania. Ten proces przekształceń jest czasochłonny i nie można stać się lotniskiem zeroemisyjnym w ciągu kilku miesięcy czy dwóch lat. Na to składają się potężne inwestycje, które muszą być przeprowadzone w portach regionalnych i trzeba mieć zabezpieczone środki finansowe. Potrzeba więc racjonalnego podejścia do tych kwestii. Nie powinniśmy się jednak bać być pro środowiskowi – podsumował Hamryszczak.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.