Szwedzki producent lotniczy Heart Aerospace zaprezentował w ostatnich dniach znaczące aktualizacje projektu swojego pierwszego samolotu elektrycznego ES-30 i potwierdził, że Air Canada oraz Saab zostali nowymi mniejszościowymi udziałowcami. Nowy samolot zastąpić w pracach rozwojowych 19-miejscowy ES-19, którego projekt został zademonstrowany w 2020. Heart twierdzi, że ES-30 rozpocznie pierwsze loty komercyjne w 2028 czyli dwa lata później niż planowano to w przypadku ES-19.
Nowy projekt samolotu, nazwany ES-30, jest regionalnym samolotem elektrycznym o pojemności 30 pasażerów i zastępuje wcześniejszy 19-miejscowy projekt znany pod oznaczeniem ES-19. Napędzany ma być czterema silnikami elektrycznymi zasilanymi z akumulatorów, co ma pozwalać maszynie pracować przy zerowej emisji i niskim poziomie hałasu.
- Jesteśmy zachwyceni, że dwóch tak silnych partnerów jak Saab i Air Canada dołączyło do naszej misji elektryfikacji regionalnych podróży lotniczych. Dorastając w Szwecji widziałem, że Saab był zawsze synonimem przemysłu lotniczego, a nasze partnerstwo nie tylko wesprze nasz program, ale pomoże nam stać się częścią dumnego szwedzkiego dziedzictwa lotniczego. Air Canada jest strategicznie ważnym partnerem. To jedna z największych na świecie sieci obsługiwanych przez regionalne turbośmigłowce - powiedział Anders Forslund, założyciel i dyrektor generalny Heart Aerospace.
ES-30 posiadać będzie w kabinie pasażerskiej układ siedzeń 2-1, samolot będzie wyposażony także w kuchnię i toaletę. W kabinie znajdować się będą schowki na bagaż podręczny, które uzupełniają duży zewnętrzny przedział bagażowy i towarowy, zapewniając liniom lotniczym elastyczność operacji.
Samoloty ES-30 mają być napędzane czterema silnikami elektrycznymi zasilanymi z akumulatorów. Będą one wspomagane przez parę turbogeneratorów, zapewniającą rezerwowe zapotrzebowanie na energię elektryczną. Całkowicie elektryczny zasięg ma wynosić nieco powyżej 200 km, a z napędem hybrydowym, z 25 pasażerami, będzie zwiększony do 800 km, z uwzględnieniem standardowych rezerw paliwowych danego przewoźnika lotniczego. Partnerem Heart w projektowaniu elektrycznych samolotów transportu regionalnego pozostanie dostawca awioniki Garmin i specjalista od konstrukcji lotniczych Aernnova. Na ten moment nie wiadomo, kto będzie dostawcą turbogeneratorów.
Nowi inwestorzy Heart AerospaceAir Canada i Saab zainwestowały w Heart Aerospace po 5 mln dolarów amerykańskich. Oprócz inwestycji, Air Canada złożyła również zamówienie na zakup 30 samolotów ES-30.
-Air Canada jest bardzo zadowolona z partnerstwa z Heart Aerospace w zakresie rozwoju tego rewolucyjnego samolotu. Z dużym powodzeniem pracujemy nad zmniejszeniem naszego śladu węglowego, ale wiemy, że osiągnięcie naszych celów zerowej emisji netto będzie wymagało nowych technologii, takich jak ES-30. Jesteśmy przekonani, że zespół Heart Aerospace posiada wiedzę i doświadczenie, aby zrealizować obietnicę ES-30 dla czystszej i bardziej ekologicznej przyszłości lotnictwa - powiedział Michael Rousseau, prezes i dyrektor generalny Air Canada.
- To podkreśla nasze zaangażowanie w innowacyjne technologie i rozwiązania dla zrównoważonego lotnictwa. Heart jest pionierem w ramach komercyjnego lotnictwa elektrycznego i z niecierpliwością czekamy na możliwość wniesienia wkładu w przyszłość lotnictwa dzięki naszemu doświadczeniu w opracowywaniu rozwiązań w czołówce technologicznej - mówi Micael Johansson, prezes i dyrektor generalny Saaba.
- ES-30 to elektryczny samolot, który przemysł może rzeczywiście wykorzystać. Zaprojektowaliśmy oszczędny samolot, który pozwala liniom lotniczym świadczyć dobre usługi na szerokim zakresie krótkich tras. Dzięki ES-30 możemy zacząć ograniczać emisje z podróży lotniczych przed końcem tej dekady, a reakcja samego rynku jest fantastyczna - dodał Forslund.
Zamówienia na ES-19 przechodzą na ES-30Poprzednie zamówienia na samolot elektryczny ES-19 firmy Heart Aerospace, złożone przez
United Airlines i Mesa Air Group na łącznie 200 samolotów elektrycznych z opcją na dodatkowe 100 samolotów, zostały ponownie potwierdzone na zaktualizowaną konstrukcję ES-30.
Od początku Heart i United byli po tej samej stronie - z ostrym naciskiem na bezpieczeństwo, niezawodność i zrównoważony rozwój. Ekscytujący nowy projekt Heart - obejmujący rozszerzoną pojemność pasażerską z 19 do 30 miejsc oraz najnowocześniejszy rezerwowy silnik hybrydowy, to rodzaj rewolucyjnego myślenia, które przyniesie prawdziwą innowację w lotnictwie - powiedział Scott Kirby, prezes United Airlines.
Oprócz tych zobowiązań, wielu posiadaczy listów intencyjnych (LOI) dotyczących ES-19 już zaktualizowało swoje zamówienia i wyraża zainteresowanie ES-30. Należą do nich nordyckie linie lotnicze Braathens Regional Airlines (BRA), Icelandair i SAS, a także nowozelandzki Sounds Air. Na razie nie wiadomo jaką
decyzję podejmie linia Finnair. Rockton, szwedzki leasingodawca, którego misją jest skupienie się na zrównoważonych rozwiązaniach dla przemysłu, podpisał umowę LOI na maksymalnie 40 samolotów. W sumie Heart Aerospace ma podpisane umowy na 96 samolotów ES-30. Producent oczekuje, że ES-30 wejdzie do służby w 2028 r.
Kampus lotniczyHeart ogłosił również plany budowy rozległych obiektów na potrzeby rozwoju technologii lotnictwa elektrycznego na lotnisku Säve w Göteborgu. Nowy kampus Northern Runway pomieści biura przedsiębiorstwa, produkcję i obiekty do testów w locie, a także zapewni przestrzeń dla partnerów start-upu. Obiekt jest częścią większego projektu Gateway Säve, którego właścicielem jest grupa Castellum.