Szwedzki Heart Aerospace zaprezentował w ostatnim czasie w Göteborgu prototyp regionalnego hybrydowo-elektrycznego samolotu ES-30. Maszyna oznaczona jako Heart X1, to kolejny kamień milowy w rozwoju tego regionalnego samolotu.
Zbudowany niemal w całości we własnym zakresie w zakładach Heart w Göteborgu, prototyp X1 odzwierciedla strategię firmy polegającą na jednoczesnym rozwijaniu zarówno procesu projektowania, jak i produkcji.
- Nasza branża zbliża się do 30-letniego cyklu innowacji, a mamy mniej niż 25 lat na dekarbonizację lotnictwa. Musimy opracować nowe metody, aby szybciej wprowadzić na rynek technologie lotnicze o zerowej emisji netto. Samolot ES-30 to świadectwo pomysłowości i poświęcenia naszego zespołu, że jesteśmy w stanie wprowadzić 30-miejscowy samolot z zupełnie nowym układem napędowym, w dużej mierze we własnym zakresie, w mniej niż dwa lata - mówi Anders Forslund, współzałożyciel i dyrektor generalny Heart Aerospace.
HX-1 będzie początkowo wykorzystywany do testów naziemnych, w tym operacji ładowania zespołu napędowego, kołowania i procedurach obsługi naziemnej. Pierwszy w pełni elektryczny lot zaplanowano na drugi kwartał 2025 r. W ramach przygotowań do tego lotu, w nadchodzących miesiącach Heart przetestuje krytyczne systemy, przeprowadzając testy sprzętowe zarówno w samolocie, jak i poza nim.
Rozwój Heart X1 został częściowo sfinansowany z dotacji udzielonych przez Szwedzką Agencję Innowacji Vinnova, podkreślając niezbędną współpracę między rządem a przemysłem, która jest potrzebna do wprowadzenia nowych technologii lotniczych na rynek.
- Rozwój innowacyjnych technologii lotniczych net zero wymaga rewolucji w rozwoju i produkcji produktów, podobnie jak w przemyśle motoryzacyjnym i kosmicznym - powiedział Ben Stabler, dyrektor ds. technologii w Heart Aerospace.
Bazując na doświadczeniu zdobytym podczas opracowywania Heart X1, Heart koncentruje się obecnie na stworzeniu najnowocześniejszego procesu produkcji samolotów, który opiera się na najnowszych technologiach w produkcji kompozytów i zarządzaniu cyklem życia produktu, budując linię montażową opartą na danych o wysokiej powtarzalności, automatyzacji i kontroli nieniszczącej.
Kolejnym krokiem Heart w rozwoju ES-30 jest budowa prototypu przedprodukcyjnego, Heart X2, który będzie dalej doskonalił metody projektowania i produkcji w oparciu o wnioski wyciągnięte z Heart X1. Heart X2 ma odbyć pierwszy lot hybrydowo-elektryczny w 2026 r. Ma on być wykonany z nowo opracowanym hybrydowym zespołem napędowym.
W sierpniu br. firma Heart Aerospace została wybrana do otrzymania dotacji w wysokości 4,1 miliona dolarów w ramach programu Fuelling Aviation's Sustainable Transition (FAST) Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) w celu opracowania systemu zarządzania napędem hybrydowo-elektrycznym.
ES-30Heart ES-30 jest regionalnym samolotem hyvrydowo-elektrycznym o pojemności 30 pasażerów i zastępuje wcześniejszy 19-miejscowy projekt znany pod oznaczeniem ES-19. ES-30 posiadać będzie w kabinie pasażerskiej układ siedzeń 2-1 i będzie wyposażony także w kuchnię i toaletę. W kabinie znajdować się będą schowki na bagaż podręczny, które uzupełniają duży zewnętrzny przedział bagażowy i towarowy, zapewniając liniom lotniczym elastyczność operacji.
Samoloty ES-30 mają być napędzane czterema silnikami elektrycznymi zasilanymi z akumulatorów. Będą one wspomagane przez parę turbogeneratorów, zapewniającą rezerwowe zapotrzebowanie na energię elektryczną. Całkowicie elektryczny zasięg ma wynosić nieco powyżej 200 km, a z napędem hybrydowym, z 25-30 pasażerami, będzie zwiększony do 400 km, z uwzględnieniem standardowych rezerw paliwowych danego przewoźnika lotniczego.
Certyfikacja maszyny jest zaplanowana w 2028 r., a dostawy seryjnych samolotów mają rozpocząć się w tym samym roku. Heart Aerospace zdobyła zamówienia na 250 samolotów z opcjami zakupu kolejnych 120. Warto także dodać, że w 2022 r.
Air Canada oraz Saab zostali nowymi mniejszościowymi udziałowcami Heart Aerospace.