Partner serwisu
Prawo i polityka

Heathrow: Brytyjski ULC wstrzymuje podwyżki opłat

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-03-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Heathrow: Brytyjski ULC wstrzymuje podwyżki opłat
fot. Heathrow Airport
Podwyżki opłat pasażerskich na największym lotnisku w Wielkiej Brytanii, Londynie-Heathrow, zostają wstrzymane. Brytyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że podjął decyzję ograniczającą wzrost opłat w następnych latach. Zarząd lotniska protestuje wskazując, że przewoźnicy lotniczy w ostatnim czasie osiągają rekordowe zyski netto. W tym samym czasie linie chcą, aby wysokość opłat spadła jeszcze bardziej.

Urząd Lotnictwa Cywilnego (CAA) Wielkiej Brytanii wprowadził w styczniu br. tymczasowy limit wysokości opłaty pobieranej przez port za każdego wylatującego pasażera, ustalając pojedynczą stawę w kwocie 31,57 funtów brytyjskich. Teraz, organ regulacyjny postanowił przedłużać obowiązywanie tego limitu do końca bieżącego roku. Od 1 stycznia 2024 r. opłata zostanie obniżona i będzie wynosić 25,43 funtów. Jak wskazuje brytyjski ULC do końca 2026 r. limit „pozostanie zasadniczo na stałym poziomie.

Chociaż opłaty są uiszczane przez linie lotnicze, mogą one wpływać na ceny lotów, jeśli przewoźnicy zdecydują się przenieść część kosztów na pasażerów za pośrednictwem oferowanych droższych biletów lotniczych. Szefowie portu Heathrow chcieli, aby opłaty faktycznie wzrosły do ponad 40 funtów, podczas gdy linie lotnicze proponowały, że wysokość pojedynczej opłaty pasażerskiej nie powinna przekraczać około 18,50 funtów.

– Naszym priorytetem przy podejmowaniu tej decyzji, jest upewnienie się, że podróżujący mogą oczekiwać, w przypadku korzystania z oferty Heathrow, świetnego stosunku jakości do ceny, pod względem niezmiennie dobrej jakości usług, jednocześnie płacąc nie więcej niż jest to konieczne – powiedział Richard Moriarty, dyrektor generalny brytyjskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Moriarty dodał, że decyzja została podjęta na podstawie konsultacji i analiz przeprowadzonych przez CAA, które uwzględniły również uwagi linii lotniczych i samego lotniska Heathrow. Mając to na uwadze, Richard Moriarty uważa on zamrożenie podwyżek za dobre „dla konsumentów korzystających z Heathrow, mając jednocześnie na uwadze potrzebę efektywnego finansowania działalności lotniska przez sam port”. Prezes ULC wskazał, że oprócz korzyści dla podróżnych w postaci niższych cen biletów, wysokość opłat umożliwi lotnisku dalsze inwestowanie w jego rozwój, w tym planowane modernizacje skanerów bezpieczeństwa i nowy system bagażowy w Terminalu 2.

Heathrow wyraża sprzeciw

Pomimo zadowolenia CAA z podjętej decyzji, która ograniczy wzrost opłat pasażerskich płaconych przez linie lotnicze na największym i najbardziej ruchliwym lotnisku w Wielkiej Brytanii, sam port Londyn-Heathrow nie wydaje się być do końca usatysfakcjonowany takimi działaniem. Biorąc pod uwagę, że w ostatnich latach zarząd portu zdecydował się podnieść opłaty w odpowiedzi na trudności związane z wpływem pandemii COVID-19, decyzję o zamrożeniu podwyżek uważa jako krok wstecz.

– CAA zdecydowało się obniżyć opłaty lotniskowe do najniższego realnego poziomu od dekady w czasie, gdy linie lotnicze osiągają ogromne zyski, a działalność portu nadal przynosi straty. Jest to spowodowane mniejsza liczbą pasażerów i zwiększającymi się kosztami stałymi. To nie ma sensu i nie da nic konsumentom. CAA powinien zachęcać do inwestycji w jak najszybszą odbudowę ruchu lotniczego – powiedział BBC rzecznik spółki zarządzającej portem lotniczym Londyn-Heathrow.

Zarząd portu ma nadzieję, że rosnący ruch lotniczy pomoże w jakiś sposób zrekompensować pieniądze utracone w wyniku nałożonych drogą prawną ograniczeń. Patrząc obiektywnie, takie podejście wydaje się logiczne, jeśli weźmie się pod uwagę, że w liczba podróżnych i zrealizowanych operacji, ma być największa od stycznia 2020 r.

Linie chcą jeszcze więcej

Ograniczenie opłat pasażerskich w londyńskim porcie Heathrow to dobra wiadomość dla linii lotniczych i pasażerów, gdyż na razie przewoźnicy nie będą zmuszeni podnieść jeszcze bardziej cen biletów lotniczych. Jednak niektórzy uważają, że można zrobić jeszcze więcej. Dyrektor generalny Virgin Atlantic, Shai Weiss, cytowany przez BBC, wskazuje, CAA „nie posunął się wystarczająco daleko” w obniżaniu opłat pasażerskich lub zapewnieniu, że zarząd „monopolistycznego Heathrow” wypełnia swój ustawowy obowiązek ochrony konsumentów.

– Heathrow nadużyło swojej władzy w trakcie tego procesu, rozpowszechniając fałszywe narracje i błędne prognozy dotyczące pasażerów, próbując wygrać spór ekonomiczny – wskazał Weiss. W podobnym stylu wypowiedzieli się Luis Gallego i Willie Walsh. Dyrektor naczelny grupy lotniczej IAG, spółki macierzystej British Airways, Luis Gallego, powiedział, że „wysokie opłaty” miały „nagrodzić akcjonariuszy kosztem klientów” i groziły osłabieniem konkurencyjności portu Heathrow.

Natomiast, dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), Willie Walsh, wyznał, że regulator jest „zakładnikiem pesymistycznych perspektyw zarządu Heathrow”. – Linie lotnicze i pasażerowie będą nadal płacić jedną z najwyższych opłat lotniskowych na świecie – dodał Walsh.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rekordowy w historii luty na Heathrow i blisko 5,8 mln pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Rekordowy w historii luty na Heathrow i blisko 5,8 mln pasażerów

Rafał Dybiński 15 marca 2024

Odbudowa Heathrow. Pierwszy zysk od 2019 roku

Infrastruktura i lotniska

Odbudowa Heathrow. Pierwszy zysk od 2019 roku

Mateusz Kieruzal 23 lutego 2024

LOT wnioskował o dodatkowe sloty na Heathrow

Infrastruktura i lotniska

LOT wnioskował o dodatkowe sloty na Heathrow

Mateusz Kieruzal 20 czerwca 2023

Heathrow: 5,48 mln pasażerów w styczniu. Najlepszy start roku od trzech lat

Infrastruktura i lotniska

Heathrow: Ponad 61 mln pasażerów w 2022 roku. Hitem loty do JFK

Infrastruktura i lotniska

Heathrow znów najbardziej ruchliwym portem w Europie

Pasażer i linie lotnicze

Heathrow znów najbardziej ruchliwym portem w Europie

Mateusz Kieruzal 20 października 2022

Zobacz również:

Rekordowy w historii luty na Heathrow i blisko 5,8 mln pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Rekordowy w historii luty na Heathrow i blisko 5,8 mln pasażerów

Rafał Dybiński 15 marca 2024

Odbudowa Heathrow. Pierwszy zysk od 2019 roku

Infrastruktura i lotniska

Odbudowa Heathrow. Pierwszy zysk od 2019 roku

Mateusz Kieruzal 23 lutego 2024

LOT wnioskował o dodatkowe sloty na Heathrow

Infrastruktura i lotniska

LOT wnioskował o dodatkowe sloty na Heathrow

Mateusz Kieruzal 20 czerwca 2023

Heathrow: 5,48 mln pasażerów w styczniu. Najlepszy start roku od trzech lat

Infrastruktura i lotniska

Heathrow: Ponad 61 mln pasażerów w 2022 roku. Hitem loty do JFK

Infrastruktura i lotniska

Heathrow znów najbardziej ruchliwym portem w Europie

Pasażer i linie lotnicze

Heathrow znów najbardziej ruchliwym portem w Europie

Mateusz Kieruzal 20 października 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5