Władze Heathrow poinformowały, że budzący kontrowersje plan budowy trzeciego pasa startowego zostanie opóźniony o co najmniej rok po tym, jak organ nadzoru lotniczego odrzucił prośbę o czterokrotne zwiększenie wydatków, przed uzyskaniem zgody na rozbudowę.
Heathrow zwrócił się do tamtejszego Urzędu Lotnictwa Cywilnego (CAA) o zgodę na zwiększenie wydatków z 650 do 2,4 miliarda funtów, mimo że nie uzyskał jeszcze pozwolenia na rozbudowę. Heathrow powiedział, że decyzja odrzucająca opóźni ukończenie trzeciego pasa startowego do końca 2029 r.
CAA stwierdziło, że chociaż potrzebna jest większa przepustowość pasa startowego i że zbudowanie trzeciego pasa startowego jest konieczne tak szybko, jak to możliwe, istnieje obawa, że ostatecznie to pasażerowie lotniska poniosą tego koszty. – Jego terminowa budowa jest wymagana, aby zapobiec sytuacji, w której przyszli konsumenci będą mieli wyższe ceny biletów, mniejszy wybór i niższą jakość usług – powiedział Paul Smith, dyrektor grupy konsumentów i rynków w CAA. – Im szybciej zacznie działać nowy pas startowy, tym szybciej uda się zapobiec tym problemom. Wyjaśniliśmy jednak również, że terminowość nie jest jedynym czynnikiem ważnym dla konsumentów. Nie można oczekiwać, że pasażerowie poniosą ryzyko zbyt dużych wydatków Heathrow Airport Limited we wczesnych fazach rozwoju, gdyby nie udzielono pozwolenia na planowanie.
Trzeci pas do końca 2029 roku. – Ogłoszenie CAA jest ważnym kamieniem milowym w rozwoju Heathrow i połączeniu całej Wielkiej Brytanii z globalnym wzrostem – powiedział rzecznik Heathrow. – Przeanalizujemy teraz szczegóły, aby upewnić się, że odblokują one początkowe 1,5–2 mld GBP inwestycji prywatnych w ciągu najbliższych dwóch lat bez żadnych kosztów dla podatnika. Chociaż jest to krok naprzód, CAA opóźniła harmonogram projektu o co najmniej 12 miesięcy. Oczekujemy teraz, że ukończymy trzeci pas startowy od początku 2028 r. do końca 2029 r.
CAA podało, że decyzja podjęta w ramach konsultacji była oparta na zrównoważeniu potrzeby „terminowej dostawy” trzeciego pasa startowego przy jednoczesnej ochronie interesów konsumentów. – Nasze konsultacje odzwierciedlają tę równowagę – powiedział Smith. –Pozwoli to operatorowi Heathrow pracować nad dostarczeniem nowego pasa startowego w ramach możliwego do osiągnięcia harmonogramu i zmniejszy ryzyko, że przyszli pasażerowie lotniska będą musieli ponieść wszelkie nadmierne obciążenia finansowe, jeśli projekt nie uzyska zgody na planowanie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.