Sąd Najwyższy w Wielkiej Brytanii uchylił w ubiegłym tygodniu decyzję sądu apelacyjnego, w myśl której budowa trzeciego pasa na londyńskim lotnisku Heathrow jest niezgodna z prawem. Wyrok, który właśnie zapadł, umożliwia realizację inwestycji, choć o niej nie przesądza.
W lutym tego roku sąd apelacyjny zdecydował, że londyńskie Heathrow, siódme pod względem obsługi pasażerów lotnisko na świecie,
nie może zostać rozbudowane. Przyznał tym samym rację organizacjom ekologicznym, które wniosły pozwy. Według instytucji, ekspansja portu nie może być kontynuowana, ponieważ rząd Wielkiej Brytanii, planując ten projekt, nie wziął pod uwagę porozumienia klimatycznego.
Wyrok daje zielone światłoInnego zdania był brytyjski Sąd Najwyższy, który w ubiegłym tygodniu uznał, że rządowa strategia rozwoju lotnisk z 2018 roku, zakładająca budowę na Heathrow trzeciego pasa, została przyjęta co prawda trzy lata po paryskim porozumieniu klimatycznym, jednak rok wcześniej niż prawne zobowiązanie do zerowej emisji netto gazów cieplarnianych do 2050 roku.
Wyrok nie przesądza jednak o realizacji trzeciego pasa na Londyn-Heathrow – najpierw władze lotniska muszą przekonać do tego pomysłu obywateli podczas konsultacji społecznych. Ostateczna decyzja w tej kwestii będzie należała do rządu, jednak i tu nie jest jasne, jaka ona będzie.
Strategia rozwoju lotnisk, której jednym z punktów była właśnie rozbudowa Heathrow, została przyjęta przez rząd Theresy May. Obecny premier, Boris Johnson, jeszcze przed podjęciem urzędu deklarował sprzeciw wobec budowy trzeciego pasa. W 2015 roku stwierdził, że… „położy się przed buldożerami i zatrzyma budowę”. Walka ze zmianami klimatycznymi jest obecnie uznawana za priorytet brytyjskiego rządu.
Heathrow – największy brytyjski, pojedynczy emitent CO2Heathrow ma jedynie dwie drogi startowe. Dla porównania, paryski Charles de Gaulle, a także obiekty we Frankfurcie i Madrycie mają po cztery pasy. Schiphol w Amsterdamie ma ich aż sześć. Za siedem lat Heathrow miał nadgonić konkurentów w tej kwestii.
Pas startowy miał zostać ukończony do 2029 roku i był jednocześnie inwestycją o bardzo wysokim priorytecie, konieczną do ukończenia, aby Heathrow mogło się dalej rozwijać. Jednocześnie port był przecież zobligowany, by postępować zgodnie z planem brytyjskiej koalicji na rzecz zrównoważonego lotnictwa i osiągnąć zerową emisję netto do 2050 roku.
Lotnisko Heathrow jest największym pojedynczym źródłem emisji w Wielkiej Brytanii. Obecnie każdego dnia ląduje tu około 1300 samolotów. W ubiegłym roku Heathrow obsłużył 80,9 mln pasażerów, co jest nowym rekordowym wynikiem portu, który od dziewięciu lat z rzędu odnotowuje stałe wzrosty. Trzeci pas Heathrow miał również podwoić obsługę cargo tego lotniska.