Linia Helvetic Airways zaprezentowała wczoraj (31 października) swojego pierwszego embraera nowej generacji E190-E2. Oficjalna prezentacja miała miejsce na lotnisku w Zurychu w obecności przedstawicieli Embraera oraz linii Helvetic Airways i Swiss.
E190-E2 już w Zurychu
Embraer E190-E2 numer jeden dla szwajcarskiego przewoźnika, to samolot o oznaczeniu MSN 19020022, napędzany silnikami Pratt & Whitney PW1900G i rejestracji HB-AZA. E190-E2 linii Helvetic Airways zabiera na pokład 100 pasażerów w konfiguracji jednoklasowej (ekonomicznej). Odstępy między rzędami wynoszą od 29 do 30 cali (około 74 do 76 centymetrów). Większy odstęp między rzędami znajduje się w pierwszych pięciu rzędach kabiny, przeznaczonych dla klasy biznes. Jak zapewnia Embraer oraz szwajcarska regionalna linia, nowa kabina będzie bardziej przestronna, jaśniejsza i cichsza. Ponadto nowe odrzutowce Helvetic oferują coś, co obecnie jest rzadkością w samolotach krótko- i średniodystansowych w Europie: pasażerowie mogą naładować swoje telefony komórkowe za pomocą gniazd USB. Jednak jak informuje przewoźnik na pokładzie nie będzie Internetu.
- Jako jedyna szwajcarska linia lotnicza obsługująca samoloty Embraer, Helvetic Airways już wyróżnia się na tle konkurencji. Dzięki naszemu najnowocześniejszemu samolotowi E190-E2 ma teraz idealny samolot pod względem ekologii i maksymalizacji rentowności operacji lotniczych - powiedział Martyn Holmes, wiceprezes Embraer Commercial Aviation na Europę, Rosję i Azję Środkową.
- Po ponad osiemnastu intensywnych miesiącach przygotowań, czujemy wielkie spełnienie. Wraz z E190-E2 Helvetic Airways wkracza w naprawdę nową erę. Nasz najnowocześniejszy samolot sprawi, że będziemy jednym z wiodących europejskich operatorów Embraera. To daje nam tylko nowoczesne i przyjazne dla środowiska samoloty, których potrzebujemy, aby kontynuować nasz rozwój - powiedział Tobias Pogorevc, prezes Helvetic Airways.
Gdzie poleci pierwszy E190-E2 Helvetic Airways?
Głównym przedmiotem działalności Helvetic Airways są loty na zasadach wet-lease / ACMI na potrzeby innych linii lotniczych. Największym klientem linii jest Swiss. Według najnowszej umowy współpracy osiem nowych embraerów E2 jest zaplanowanych do obsługi rejsów spółki należącej do grupy Lufthansy. Będą latać do takich miast jak Brema, Budapeszt, Norymberga, Stuttgart i Lublana. Niektóre samoloty Helvetica obsługują również loty Lufthansy z Monachium. Jak donosi portal Airline Route linie Swiss International Air Lines w zeszłotygodniowej aktualizacji rozkładu lotów ogłosiły loty na niektórych trasach nowym embraerem E190-E2 od Helvetic Airways, w tym raz do Krakowa. Planowane loty wyglądają następująco:
- Zurych - Brema od 1 do 29 listopada różne częstotliwości
- Zurych - Budapeszt od 1 do 30 listopada 5 lotów tygodniowo
- Zurych - Graz 6 listopada
- Zurych - Hanower 2 listopada
- Zurych - Kraków 10 listopada
- Zurych - Lublana od 4 do 27 listopada 2 loty tygodniowo
- Zurych - Luksemburg 17 i 24 listopada
- Zurych - Manchester 3 listopada
- Zurych - Mediolan Malpensa od 3 do 10 listopada 2 loty tygodniowo
- Zurych - Norymberga od 1 do 29 listopada 1-2 loty tygodniowo
- Zurych - Stuttgart od 2 do 30 listopada 3-4 loty tygodniowo
Flota i jej rozwój
Obecnie flota Helvetic Airways składa się z 12 embraerów: 11 E190 oraz jednego E190-E2.
W ubiegłym roku linia potwierdziła zakup 12 embraerów E190-E2. Kontrakt zawiera także prawa zakupu kolejnych 12 maszyn E190-E2 z możliwością zmiany ich na
większe E195-E2. Nowo zamówione samoloty pozwolą przewoźnikowi całkowicie wymienić obecną flotę. Dostawy, które się teraz rozpoczęły, zakończą się jesienią 2021 r. W pierwszej kolejności wymienione zostały wysłużone fokkery F100, który wykonały w sezonie letnim 2019 swoje ostatnie rejsy. Następnie po dostawie większości maszyn E2 z floty zaczną odchodzić embraery E190. Opcje zakupu kolejnych 12 samolotów (E190-E2 lub E195-E2) pozwolą Helvetic Airways rozwijać się zgodnie z możliwościami na rynku przewozów czarterowych i regularnych.