Linia Helvetic Airways podpisała w środę (15 lipca) w europejskiej siedzibie Embraera w Amsterdamie zmianę zamówienia na embraery z rodziny E-Jet E2. Szwajcarski przewoźnik zamieni ostatnie cztery z 12 zamówionych E190-E2 na większe E-Jety E195-E2.
Pierwotny kontrakt zawierał także prawa zakupu kolejnych 12 maszyn E190-E2 z możliwością zmiany ich na większe E195-E2 i został ogłoszony we wrześniu 2018 r. Embraer dostarczył do tej pory pięć E190-E2 szwajcarskiej linii, a pozostałe siedem samolotów, w tym cztery E195-E2, zostaną dostarczone do końca 2021 r., w tym pięć w pierwszej połowie 2021 r. Pozostałe zamówienie na siedem samolotów, które mają zostać dostarczone, ma wartość 480 mln dolarów. Przy wykorzystaniu wszystkich praw zakupu cena katalogowa umowy wyniesie 1,25 mld dolarów amerykańskich.
Helvetic Airways skonfiguruje pokład nowych E195-E2 dla 134 pasażerów w układzie jednej klasy podróży (2-2). Obecnie użytkowane E190-E2 zabierają na pokład 110 pasażerów w konfiguracji jednej klasy podróży. Daje to linii Helvetic możliwość zmiany swojej oferty dla linii lotniczych i innych klientów oraz zaspokojenia faktycznego zapotrzebowania pasażerów na każdy lot, co jest bardzo przydatne w obecnym środowisku, w którym popyt podlega znacznym wahaniom rynku. Ta zdolność do dynamicznego dostosowywania się do potrzeb klientów jest możliwa m.in. pod względem operacyjnym dzięki wspólnemu kokpitowi E2 umożliwiającemu załogom operowanie na wszystkich wariantach E2.
- Embraer E195-E2 zapewnia dobrą równowagę między liczbą pasażerów, zasięgiem, zużyciem paliwa i ekologią. Mając od 120 do 150 miejsc, praktycznie nie ma konkurencji w segmencie samolotów regionalnych. Dodatkowy typ pozwoli nam zwiększyć elastyczność operacyjną i autonomię naszej linii - powiedział Tobias Pogorevc, prezes Helvetic Airways.
Nowy embraer E195-E2, największy w rodzinie zmodernizowanych odrzutowców regionalnych E2, to równocześnie największy samolot kiedykolwiek produkowany w Brazylii. Samolot może przewozić do 146 pasażerów w konfiguracji jednoklasowej oraz 120 w konfiguracji dwóch klas. Maszyna została powiększona o maksymalnie 18 miejsc w stosunku do obecnego wariantu E195, ma też zasięg większy o 450 mil morskich (833 km), który wynosi 2600 mil morskich (4800 km). Samoloty E2 są o 20-25 proc. tańsze w użytkowaniu niż obecna generacja odrzutowców embraera. Dzięki powiększeniu modelu E195-E2 Embraer będzie konkurował przede wszystkim z airbusem A220-100, a nie z tylko rodziną bombardiera CRJ1000, jak to było do tej pory.
- Helvetic Airways jest w stanie zapewnić wyższą wydajność paliwową i zmniejszyć emisyjność dzięki swoim maszynom E-Jet drugiej generacji. E2 jest już najbardziej wydajną rodziną samolotów wąskokadłubowych na rynku. Innowacyjne i odnoszące sukcesy linie lotnicze obsługujące nasze odrzutowce są najlepszą reklamą tych samolotów, a działanie teraz w celu zapewnienia jak największej różnorodności zdolności przewozowej dla ich floty sprawia, że Helvetic Airways może osiągnąć dalsze sukcesy, nawet w tych trudnych czasach - powiedział Martyn Holmes, wiceprezes Embraer Commercial Aviation na Europę, Rosję i Azję Środkową.
Obecnie w barwach Helvetic Airways lata 16 Embraerów: pięć E190-E2 oraz 11 E190 pierwszej generacji. Maszyny obsługują loty krajowe i regionalne, głównie dla linii SWISS, a na pokład zabierają 110 (E2) oraz 112 pasażerów (E190). Warto dodać, że w ostatnim czasie Embraer dostarczył
1600. E-Jeta, którym został samolot E190-E2 (HB-AZE) Helvetic Airways.