Urząd Portu Lotniczego w Hongkongu (AAHK) uruchomił program zachęt finansowych skierowanych do linii lotniczych, które planują otwarcie nowych tras do Specjalnego Regionu Administracyjnego, lub rozważają zwiększenie częstotliwości już obsługiwanych połączeń. Posunięcie ma na celu wzmocnienie pozycji Hongkongu jako międzynarodowego hubu lotniczego.
Władze lotniska opracowały dwa główne programy zachęt: Program nowych tras (New Route Scheme), oraz Program strategicznego rozwoju (Strategic Development Scheme). Dodatkowo Międzynarodowy Port Lotniczy w Hongkongu (HKIA) obiecał sponsorować działalność promocyjną linii lotniczych związaną z otwieraniem nowych tras na lotnisku.
Do trzech lat dopłatProgram nowych tras przewiduje, że wszystkie pasażerskie linie lotnicze, oraz linie lotnicze cargo otwierające trasy do Hongkongu, będą uprawnione do otrzymywania dopłat przez dwa lata. Warunkiem jest zachowanie kontynuacji prowadzenia operacji. O wsparcie mogą ubiegać się zarówno linie lotnicze obecnie obecne na lotnisku, jak i nowi przewoźnicy. Program składania wniosków rozciąga się od 1 czerwca 2024 r. do 31 grudnia 2027 roku.
Program strategicznego rozwoju zachęca linie lotnicze do operowania tras uwzględnionych w strategii AAHK. Przewoźnicy pasażerscy, jak i cargo, którzy otworzą nowe trasy przewidziane programem, lub też zwiększą liczbę operacji na istniejących trasach, będą otrzymywali wsparcie finansowe przez trzy lata. Dodatkowo, w ramach zachęt do korzystania z Parku Logistycznego Dongguan przy HKIA (HKIALP), oferta będzie dotyczyła również lotów cargo o rosnącej częstotliwości operacji, jeśli tylko fracht na pokładzie zostanie obsłużony przez HKIALP w Dongguan.
Walka o miejsce na mapie lotniczejProgram zachęt pojawia się w momencie, gdy port lotniczy w Hongkongu zmuszony jest działać na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Przez lata Hongkong był nieomalże wyłączną bramą do Chin dla rynku finansowego, jak również handlu. Dziś, choć lotnisko jest nadal największym hubem lotniczym cargo, Hongkong zmuszony zmagać się z dynamicznie rosnącą konkurencją ze strony otwierających się na świat lotnisk w Chinach, w tym sąsiadujących z miastem olbrzymich portach lotniczych w Shenzhen, czy w Kantonie.
- Czynnik network connectivity jest kluczowy dla międzynarodowych hubów lotniczych, takich jak HKIA. Dlatego podczas gdy jesteśmy pewni co do długofalowego rozwoju HKIA, nowy program zachęca nasze własne, jak i zagraniczne linie lotnicze do otwierania nowych tras lub zwiększania częstotliwości połączeń do Hongkongu - powiedziała Vivian Cheung, prezeska AAHK.
Więcej o tym, jak lata się z portu lotniczego w Hongkongu, zaprojektowanego podobnie jak CPK przez biuro architektoniczne Foster + Partners (F+P)
w raporcie Rynku Lotniczego.