Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Horała: Katowice mogą tylko zyskać na inwestycji PPL, ale nic na siłę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-10-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Horała: Katowice mogą tylko zyskać na inwestycji PPL, ale nic na siłę
fot. PPL
Rządowy pełnomocnik do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego i wiceminister infrastruktury Marcin Horała odniósł się do pojawiających się doniesień o próbach wykupu udziałów w Katowice Airport przez Przedsiębiorstwo "Porty Lotnicze".

– Nic na siłę. Mówimy o transakcji biznesowej, w której na razie PPL uprzejmie się tylko spytał Węglokoksu czy i po ile chciałby sprzedać swoje udziały. To już są za każdym razem indywidualne decyzje udziałowców – odpowiedział Horała zgromadzonym dziennikarzom podczas konferencji prasowej, która odbyła się w środę w terminalu stołecznego portu i dotyczyła połączenia Portu Solidarność z Lotniskiem Chopina w jedną grupę kapitałową.

– PPL czy grupa kapitałowa CPK ma być w przyszłości silną grupą zdolną również do tego rodzaju ruchów i dziwią mnie trochę głosy środowisk lokalnych, jeżeli chodzi o Katowice. Czy np. port lotniczy Kraków, którego jest już większościowym udziałowcem PPL, spotyka jakaś krzywda, czy rozwija się z tego powodu gorzej? Wręcz przeciwnie. Największy polski port regionalny rozwija się najsilniej – przekonywał Horała.

Według wiceministra infrastruktury tylko właśnie w ramach silnej grupy, pozycja negocjacyjna z liniami lotniczymi jest zupełnie inna. – Jak przychodzi gorszy czas, to także ma kto, do tego portu dołożyć, żeby go przetrwać, czy też dołożyć pieniędzy, żeby wdrożyć jakiś program inwestycyjny. Osobiście uważam, że to będzie z korzyścią dla takiego lotniska. Są oczywiście porty, które delikatnie mówiąc mają problemy, ale są też takie, które są poukładane i mają swój pomysł na biznes i swoją część rynku. Na czymś takim mogą tylko zyskać – uważa Horała, który zdradził również, gdzie także zamierza zainwestować PPL.  

– PPL już teraz jest dogadany na inwestycje w porcie Szczecin-Goleniów, co będzie się wiązało z dokapitalizowaniem, a więc objęciem nowych udziałów. Rzeszów-Jasionka też pozyskał finansowanie w ramach segmentu military-mobility CEF (CEV) i będzie musiał włożyć swój wkład własny. Rozmawiamy właśnie z udziałowcami, kto i w jakiej części, na to się dorzuci – podsumował wątek rządowy pełnomocnik do spraw CPK.

Ostrożniej o potencjalnym wykupie akcji przez PPL w górnośląskim porcie w Pyrzowicach wypowiadał się Mikołaj Wild. – O konsolidacjach i tego typu działaniach dobrze jest mówić, kiedy dopiero się wydarzą. Prezes Stanisław Wojtera wyraził już swoje plany w tym zakresie. Ja ze swojej strony mogę powiedzieć, że mamy plany stworzenia silnej grupy, zrzeszającej silne lotniska. Uważam, że znakomitym przykładem jest model hiszpańskiej Aeny. To jest jednak wciąż odpowiedzialność prezesa PPL jako zarządzającego udziałami w portach regionalnych – stwierdził prezes CPK, który również odniósł się do obaw o drenaż lotnisk regionalnych po uruchomieniu Portu Solidarność. 

–  Sytuacja portów regionalnych jest bardzo zróżnicowana. Mamy takich czempionów jak port w Krakowie, który wypracowuje zysk i mamy porty lotnicze, które tego zysku nie wypracowują. Nie przewidujemy, aby w wyniku fuzji nastąpiła zmiana w polityce czerpania dywidendy przez PPL jako udziałowca. Innymi słowy w takim stopniu w jakim PPL jest uprawnione do czerpania dywidendy i czerpie ją obecnie, w takim stopniu prawdopodobnie będzie czerpać ją dalej. Nie przewidujemy natomiast na obecnym etapie jakichkolwiek zmian w sposobie czerpania dywidendy z portów regionalnych, które mierzą się ze swoimi biedami, polegającymi na tym, że ruch z którego się utrzymują jest dotowany przez regiony – zakończył Wild.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko w Białymstoku utknęło w lesie

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Białymstoku utknęło w lesie

Najwyższa Izba Kontroli 09 grudnia 2024

Mikołaj wylądował na Podkarpaciu (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Loty krajowe w 2024 roku pod lupą. Najbardziej oblegane trasy

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Horała: Nie udało się uniknąć błędów

Prawo i polityka

Horała: Nie udało się uniknąć błędów

Mateusz Kieruzal 01 lutego 2024

Horała nie jest już pełnomocnikiem CPK

Prawo i polityka

Horała: Modlin może utrzymać się na rynku

Infrastruktura i lotniska

Horała: Modlin może utrzymać się na rynku

Rafał Dybiński 12 października 2022

Pozostałe z wątku:

Lotnisko w Białymstoku utknęło w lesie

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Białymstoku utknęło w lesie

Najwyższa Izba Kontroli 09 grudnia 2024

Mikołaj wylądował na Podkarpaciu (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Loty krajowe w 2024 roku pod lupą. Najbardziej oblegane trasy

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Horała: Nie udało się uniknąć błędów

Prawo i polityka

Horała: Nie udało się uniknąć błędów

Mateusz Kieruzal 01 lutego 2024

Horała nie jest już pełnomocnikiem CPK

Prawo i polityka

Horała: Modlin może utrzymać się na rynku

Infrastruktura i lotniska

Horała: Modlin może utrzymać się na rynku

Rafał Dybiński 12 października 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5