Międzynarodowy port lotniczy Hamad – hub Qatar Airways – obsłużył w roku 2023 bezprecedensowe 45,9 mln pasażerów, o 31 proc. więcej niż w porównaniu z rokiem wcześniejszym, kiedy Katar był gospodarzem Mundialu.
Doha – stolica Państwa Katar – do lat 90. XX wieku była małym miasteczkiem, specjalizującym się w poławianiu pereł. W ostatniej dekadzie ubiegłego wieku, kiedy odkryto na przybrzeżnych wodach ogromne złoża gazu ziemnego, w zatokowym państwie nastąpił gwałtowny wzrost gospodarczy. Obecnie katarska stolica, oprócz bycia światową metropolią, jest jednym z globalnych węzłów transportowych.
Port lotniczy Hamad – brama Kataru na świat – to globalny lotniczy hub, który w ciągu ostatniej dekady zanotował szybki rozwój, a wszystko za sprawą szybko rosnącej sieci połączeń bezpośrednich Qatar Airways, które są głównym operatorem portu lotniczego, zlokalizowanego w katarskim mieście stołecznym.
„Przekraczanie granic”
– W Grupie Qatar Airways rekordy to nie tylko liczby; one motywują nas do przekraczania oczekiwań. Osiągnięcia Międzynarodowego Portu Lotniczego Hamad są odzwierciedleniem naszego niezachwianego dążenia do oferowania doskonałych usług. – powiedział prezes zarządu portu Hamad, inż. Badr Mohammed Al-Meer który został również dyrektorem generalnym Qatar Airways.
Zakończony prawie dwa tygodnie temu rok 2023 był dla portu Hamad rekordowy; obsłużona została bezprecedensowa liczba 45 916 104 pasażerów, co w porównaniu z rokiem wcześniejszym oznacza 31-proc. wzrost. W ciągu 365 dni port zrealizował 252 059 operacji lotniczych, o 22 proc więcej niż w roku 2022. Katarski port lotniczy odprawił 2 340 711 ton frachtu. Od momentu otwarcia portu w roku 2014, lotnisko obsłużyło ponad 303 mln pasażerów.
Siatka połączeń katarskiego portu lotniczego liczy 255 destynacji w Europie, dwóch Amerykach, Afryce, Azji, Australii i Nowej Zelandii. Do Dohy można polecieć bezpośrednio również z Polski, z warszawskiego Lotniska Chopina, na które samoloty Qatar Airways przylatują dwa razy dziennie. Przed pandemią, w roku 2019, kiedy branża lotnicza notowała rekordowe wzrosty, między Dohą a Warszawą samoloty katarskiego przewoźnika latały nawet trzy razy dziennie! Wszystkie operacje wykonywane były za pomocą samolotów szerokokadłubowych: A350 i B787.
Dalszy rozwój
Port w Doha, zdaniem zarządzających, jest branżowym liderem, który „konsekwentnie podnosi jakość podróżowania”. – Nie zajmujemy się po prostu przewożeniem ludzi; kształtujemy przyszłość podróży. Rekordowy rok dla portu Hamad jest świadectwem niezrównanej zwinności i niezachwianego ducha branży lotniczej – dodał prezes zarządu portu.
Lotnisko Hamad przechodzi dalszą rozbudowę, tak aby roczna przepustowość pasażerska wzrosła do 70 mln. Pod koniec 2022 r. otwarty został
lotniskowy ogród tropikalny na wzór Singapuru.