Grupa IAG zakończyła pierwszą połowę br. z 1 mld i 300 mln euro zysku operacyjnego. Utrzymujący się „wysoki popyt” na podróże lotnicze na kluczowych rynkach sprawił, że spółka-matka linii lotniczych: Aer Lingus, British Airways, Iberia, LEVEL i Vueling, odnotowała tak dobre wyniki finansowe.
Luis Gallego, dyrektor holdingu, zauważył, że International Airlines Group wciąż odnotowuje duży popyt na podróże lotnicze na lukratywnych rynkach głównych, na których działają linie lotnicze z Grupy, a są to: Północny Atlantyk, Ameryka Łacińska, jak również Europa.
Wzrost przepustowości
W pierwszych sześciu miesiącach roku oferowana przepustowość, mierzona w dostępnych fotelokilometrach (ASK), wzrosła o 7,5 proc. rok do roku. W rezultacie, inwestycje w sieć połączeń IAG na kluczowych rynkach przyniosły łączny przychód w wysokości 14,7 mld euro, z czego przychody z przewozów pasażerskich zamknęły się w kwocie 13 mld euro. Spadek odnotowała działalność cargo. Koszty operacyjne spółki wyniosły 13,4 mld euro.
Linie lotnicze z Grupy przewiozły łącznie 58,2 mln pasażerów wobec 54,3 mln podróżnych obsłużonych w pierwszych sześciu miesiącach 2023 roku. Średni współczynnik wypełnienia miejsc w samolotach wyniósł 85 proc., a więc był wyższy o 0,9 pkt proc. W podziale na linie lotnicze: Aer Lingus obsłużyły 5,1 miliona pasażerów, podczas gdy British Airways, Iberia, LEVEL i Vueling odnotowały w pierwszym półroczu odpowiednio 22,1 mln, 12,6 mln, 379 tys. i 17,9 mln pasażerów.
Spadek zysku netto
Lotniczy holding poprawił swój zysk operacyjny o 49 mln euro, a pierwsze półrocze 2024 r. zakończone zostało z zyskiem operacyjnym w wysokości 1,3 mld euro, co przełożyło się na odnotowanie zysku netto w kwocie 905 mln euro. A więc zarobek „na czysto” spadł o 1,7 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Dobre wyniki finansowe przełożyły się na podzielenie się zyskiem z akcjonariuszami. – Mamy przyjemność ogłosić powrót do wypłaty dywidendy, co odzwierciedla nasze zaufanie do biznesu, naszych wyników i naszej transformacji. Realizujemy naszą strategię i nasze zaangażowanie w zrównoważone zyski dla akcjonariuszy – wskazał Luis Gallego.
Nowe maszyny
IAG odebrała 14 samolotów, z czego dziewięć nowych. Pięć wąskokadłubowych (używanych) A320ceo wydzierżawiły linie lotnicze Vueling. Pozyskane samoloty pozwoliły na utrzymanie stabilności operacyjnej, albowiem wydłuża się uziemienie samolotów z rodziny A320neo, gdyż wadliwie wykonane okazały się silniki Pratt & Whitney PW1100G.
Ponadto, linie Iberia skorzystały z opcji zakupu jednego airbusa A350-900, który francuski producent samolotów powinien dostarczyć w 2026 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.