International Airlines Group, jedna z największych grup lotniczych na świecie, ogłosiła w ostantnich dniach, że zamówi 37 kolejnych airbusów z rodziny A320neo. Grupa tego samego dnia potwierdziła, że zamówi także 50 boeingów B737 MAX wraz ze 100 opcjami na samoloty tego typu.
IAG jest spółką macierzystą linii Aer Lingus, British Airways, Iberii, Vueling i LEVEL, które przewożą razem prawie 100 mln pasażerów rocznie.
Grupa stawia na sprawdzone A320neoPo zatwierdzeniu projektu przez akcjonariuszy grupa International Airlines Group (IAG) złożyła w Airbusie zamówienie na 37 kolejnych samolotów A320neo. Najnowsze zamówienie jest następstwem wcześniejszych umów na 22 airbusy z rodziny A320neo (17 A320neo i 5 A321neo) ogłoszonych w marcu i czerwcu 2022 r., co daje łącznie w tym roku 59 zamówionych samolotów wąskokadłubowych. - IAG szeroko eksploatuje samoloty Airbus w swojej flocie, co czyni go jednym z największych klientów Airbusa na świecie. Te samoloty najnowszej generacji będą kluczową częścią planu IAG, aby osiągnąć zerową emisję netto do 2050 r. - powiedział Christian Scherer, dyrektor handlowy Airbusa i szef Airbus International.
Warto dodać, że IAG jest jednym z największych klientów Airbusa, a najnowsza umowa daje zamówienia od grupy na łącznie 548 samolotów. Połączone linie lotnicze w IAG obsługują jedną z największych na świecie flot Airbusa, z ponad 430 samolotami.
Nieśmiało, ale w końcu IAG potwierdza także 737 MAXInternational Airlines Group (IAG) potwierdziła zamówienie na 50 Boeingów 737 MAX z opcją na kolejne 100. To pierwsze potwierdzenie listy intencyjnego podpisanego w 2019 r. podczas Paris Air Show kiedy to IAG poinformował, że chce
zamówić 200 B737 MAX.
Zamówienie IAG jest podzielone na 25 B737-8-200 i 25 B737-10. Dodatkowo IAG zarezerwował sobie opcję zamówienia kolejnych 100 odrzutowców z rodziny 737 MAX. Jeszcze w maju grupa IAG ogłosiła zamiar zakupu 50 odrzutowców MAX z opcją na kolejne 100. Decyzja ta była jednak uzależniona od zgody akcjonariuszy grupy, co zostało ostatnio potwierdzone.
Według IAG, 50 odrzutowców MAX powinno zostać dostarczonych od 2023 do 2027 r. Co ciekawe IAG nie ujawniła jeszcze, do której linii z grupy przeznaczone są odrzutowce MAX. W rzeczywistości boeingi 737-8-200 i 737-10 mogą trafić do jednej z linii członkowskich IAG: British Airways, Iberii, Aer Lingusa lub niskokosztowca Vueling.
Rodzina A320neoRodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 120 firm leasingowych i linii zamówiło 8511 maszyny z rodziny A320neo (85 A319neo, 3901 A320neo, 4525 A321neo), to około 64 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc.
Boeing 737 MAXRodzina samolotów B737 MAX jest oszczędniejszą wersją B737 NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Producent również zaprojektował nowy rodzaj wingletów, które będą montowane w maszynach 737 MAX. Łącznie 75 firm leasingowych i linii zamówiło 5459 maszyn z rodziny B737 MAX (w tym 2185 B737 MAX 8), to około 39 proc. rynku wąskokadłubowego.