Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało dane dotyczące liczby pasażerów obsłużonych przez linie lotnicze w grudniu oraz w całym 2024 roku. Wzrosty odnotowano we wszystkich regionach globu, a wskaźniki wypełnień samolotów były rekordowe.
Przychody mierzone w pasażerokilometrach (RPK) były w całym minionym roku wyższe o 10,4 proc. aniżeli w 2023 roku oraz 3,8 proc. powyżej poziomu z 2019 roku, czyli jeszcze przed pandemią koronawirusa SARS-CoV-2. Oferowanie wzrosło natomiast rok do roku o 8,7 proc. Średni wskaźnik wypełnień samolotów był na poziomie 83,5 proc. Nigdy wcześniej nie odnotowano takiego wyniku.
– Rok 2024 pokazał wyraźnie, że ludzie chcą latać. Podróże lotnicze osiągnęły rekordowe liczby na rynkach krajowych i międzynarodowych. Linie lotnicze zaspokoiły natomiast ten silny popyt z rekordową efektywnością. Widać wyraźnie, że wzrosty w branży lotniczej wpłynęły na rozwój gospodarek na wszystkich poziomach, od większej liczby miejsc pracy, poprzez handel, aż po innowacje – podkreślił Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
Przychody RPK z rynków międzynarodowych były wyższe o 13,6 proc. w porównaniu z 2023 roku oraz lepsze o 0,5 proc. w stosunku do 2019 roku. Oferowanie wzrosło rok do roku o 12,8 proc. Niemniej było wciąż o 0,9 proc. mniejsze aniżeli w 2019 roku. W przypadku rynków krajowych przychody RPK były wyższe o 5,7 proc. Oferowanie wzrosło rok do roku o 2,5 proc.
Grudzień na plusie
Tylko w grudniu przychody RPK były wyższe o 8,6 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca 2023 roku. Oferowanie wzrosło natomiast rok do roku o 5,6 proc. Przychody RPK z rynków międzynarodowych były wyższe o 10,6 proc. W przypadku rynków krajowych odnotowano z kolei wzrost rok do roku o 5,5 proc. Średni wskaźnik wypełnień samolotów osiągnął rekordowy poziom 84 proc. Nigdy wcześniej w grudniu nie odnotowano tak dobrego wyniku.
Linie z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały w 2024 roku wzrost ruchu o 26 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Biorąc pod uwagę tylko grudzień wynik był lepszy o 17,1 proc. Oferowanie wzrosło natomiast rok do roku o 24,7 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów był wyższy o 0,8 punktu procentowego i osiągnął pułap 83,8 proc.
Ruch pasażerski przewoźników na Starym Kontynencie wzrósł w 2024 roku o 9,7 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Biorąc pod uwagę tylko grudzień wynik był lepszy o 8,6 proc. Oferowanie było wyższe o 9,2 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł rok do roku o 0,4 punktu procentowego i osiągnął poziom 84,1 proc. To był trzeci najlepszy wynik spośród analizowanych regionów.
Linie lotnicze z Bliskiego Wschodu odnotowały w 2024 roku wzrost ruchu o 9,4 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Biorąc pod uwagę tylko grudzień wynik był lepszy o 7,7 proc. Oferowanie było wyższe rok do roku o 8,4 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł z kolei o 0,7 punktu procentowego do pułapu 80,8 proc.
Przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali w 2024 roku wzrost ruchu o 6,8 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Biorąc pod uwagę tylko grudzień wynik był lepszy o 5,1 proc. Oferowanie było wyższe o 7,4 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów spadł o 0,5 punktu procentowego do poziomu 84,2 proc. To i tak był drugi najlepszy wynik spośród analizowanych regionów.
Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej (czyli Południowej i Środkowej) zanotowały w 2024 roku wzrost ruchu o 14,4 proc. w odniesieniu do 2023 roku. Biorąc pod uwagę tylko grudzień wynik był lepszy o 11,3 proc. Oferowanie było wyższe o 14,3 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł o 0,1 punktu procentowego do pułapu 84,8 proc. To był najlepszy wynik spośród analizowanych regionów.
Przewoźnicy z Afryki odnotowali w 2024 roku wzrost ruchu o 13,2 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Biorąc pod uwagę tylko grudzień wynik był lepszy o 12,4 proc. Oferowanie było wyższe rok do roku o 9,5 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 2,5 punktu procentowego do poziomu 74,5 proc. To był najsłabszy wynik wśród wszystkich regionów.
2025 rok z wyzwaniami
– Perspektywy na 2025 rok są dobre i wskazują na dalszy wzrost popytu na podróże lotnicze w granicach 8 proc. Niemniej pewne wyzwania są widoczne.
Tragiczny wypadek w Waszyngtonie przypomina nam, że bezpieczeństwo lotnicze wymaga dalszych nieustannych wysiłków. Nasze myśli są z rodzinami ofiar. Zapewniamy, że nie poddamy się w dążeniach o jeszcze bardziej bezpieczne lotnictwo – podsumował Walsh.