Przy postępującej drożyźnie w Europie przeloty lotnicze były usługą, której ceny rosły wolniej niż wskazania indeksu cen konsumpcyjnych na kontynencie, z czego chętnie korzystali pasażerowie, informuje Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA).
Na bazie rosnącej popularności rad życiowych mających za cel pomóc nam osiągnąć szczęśliwsze życie, udzielanych przez terapeutów lub osób trudniących się profesją life coach, często słyszymy iż powinniśmy inwestować w doświadczenia, takie jak podróże, zamiast w kupowanie produktów. Podczas gdy każdy różni się w ocenie tych rad, to liczby przytaczane przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) wskazują na jeszcze jedną zaletę podróżowania - w tym roku kupowanie biletów lotniczych stało się relatywnie tańsze niż inne wydatki konsumpcyjne, gdyż ceny biletów lotniczych rosły wolniej niż inflacja.
Taniej czy drożej?
Powrotowi do podróży lotniczych po pandemii często towarzyszyły narzekania, że bilety lotnicze stały się dużo droższe i prawie niemożliwe jest znalezienie połączeń w cenach oferowanych w 2019 r. W wielu przypadkach uwagi te nadawały ton dyskusji o lataniu, choć nie spowodowały, że Europejczycy przestali latać - mieszkańcy naszego kontynentu podróżowali pomimo utrzymujących się w gospodarce tendencji inflacyjnych, gdyż, jak tłumaczyła Marie Owens Thomsen, główna ekonomistka IATA, w skali makroekonomicznej wydatkom konsumpcyjnym sprzyjało niskie bezrobocie. Najnowsze wyniki przewozowe udostępnione przez Zrzeszenie pokazują, że obecnie
ruch lotniczy w Europie jest już tylko o 3,6 proc. niższy niż przed pandemią.
Dane IATA potwierdzają obserwacje pasażerów - ceny biletów są wyższe niż przed pandemią. W czerwcu średnia cena biletów wzrosła o 16 proc. Zrzeszenie zwraca jednak uwagę, iż to niepełny obraz sytuacji, gdyż w tym samym czasie indeks cen konsumpcyjnych wzrósł o 20 proc., co powoduje, iż choć ceny biletów są wyższe niż przed pandemią, to latanie stało się relatywnie tańsze, dokładnie o 4 proc., wylicza IATA.
- Konkurencyjność transportu lotniczego w Europie powoduje, iż inflacja cen biletów lotniczych utrzymywała się na poziomie 16 proc. - cztery punkty procentowe poniżej wzrostów zauważanych w ogólnym indeksie cen konsumpcyjnych. Biorąc pod uwagę ekstremalne wahania cen paliwa lotniczego oraz podwyżki pensji pracowniczych, jest to znaczące osiągnięcie, kontrastujące z tendencją ciągłego narzucania opłat przez dostawców infrastruktury - powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA, przemawiając podczas odbywającej się w Amsterdamie w dniach 14-15 listopada imprezie Wings of Change Europe (WOCE).
Aby było konkurencyjnie, trzeba…
Apetyt zarządców infrastruktury lotniczej w Europie na wprowadzanie wyższych opłat jest mocno krytykowany przez Zrzeszenie, któremu nie podoba się między innymi 56 proc. podwyżka opłat lotniskowych w Londynie Heathrow czy 26 proc. podwyżka cen za usługi nawigacyjne wprowadzona przez firmę NATS w Wielkiej Brytanii, pomimo postrzeganej przez IATA porażki w świadczeniu przez nią usług tego lata. Z krytyką Zrzeszenia spotkała się również 37 proc. podwyżka opłat na lotnisku Schiphol w Amsterdamie.
IATA chce, by organy nadzorujące rynek lotniczy w Europie podjęły działania poprawiające konkurencyjność rynku. Zdaniem władz Zrzeszenia dwa ważne obszary działania to silniejsza regulacja działań dostawców infrastruktury o monopolistycznej pozycji w celu obniżenia cen, oraz reforma mającej za zadanie ochronę pasażerów regulacji EU261, tak by jej założenia były bardziej konsekwentne i zapewniały bardziej uczciwe dochodzenie win w obrębie wszystkich dostawców usług w lotnictwie.
- Odbudowa europejskiego transportu lotniczego niesie ze sobą jeszcze większą konkurencyjność na rynku. Konsumenci dostrzegą to za sprawą możliwości wyboru jeszcze większej liczby tras oraz linii lotniczych. W ubiegłym roku w Europie do życia powołano 20 nowych linii lotniczych. Jest to ważne, gdyż bardziej konkurencyjny rynek transportu lotniczego spowoduje, że Europa będzie bardziej konkurencyjnym miejscem do tworzenia biznesu - podsumował Walsh.