Prawie 130 mld dolarów amerykańskich wynosić będą roczne nakłady inwestycyjne, jeśli branża lotnicza chce do końca 2050 roku stać się zeroemisyjna. Najniższy możliwy koszt dekarbonizacji to prawie 3,5 bln dolarów, z czego 774 mld dolarów wydawane będzie na zrównoważone paliwo lotnicze, którego obecnie brakuje.
Lotnictwo stało się tym złym, dzięki któremu postępuje proces niszczenia środowiska naturalnego, czy wzrostu rocznej temperatury. Prawda jest jednak inna: cała branża lotnicza odpowiada za niecałe 2,5 proc. światowej emisji dwutlenku węgla – kilka razy mniej niż m.in. przemysł tekstylny lub branża transportu drogowego.
Dekarbonizacja branży lotniczej może być odłożona w czasie, lecz prawda jest taka, że jest ona nieunikniona. Proces osiągnięcia neutralność środowiskowej będzie żmudny, trudny, a przede wszystkim kosztowny. Uchwalanie przepisów politykom krajowym i unijnym idzie dość łatwo, gdyż to nie oni będą ponosić rzeczywisty koszt procesu, który uczyni lotnictwo niskoemisyjne lub nawet zeroemisyjne.
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) zakłada, że rokroczne wydatki inwestycyjne, które sprawią, że do końca 2050 roku branża stanie się neutralna klimatycznie, wynosić będą 128 mld dolarów, i jest to scenariusz bardzo optymistyczny, choć Zrzeszenie wskazuje, że nakłady będą i tak niższe od tych, które ponoszone na rozwój energii słonecznej i wiatrowej. W tym przypadku roczne wydatki sięgają rzędu 280 mld dolarów. IATA szacuje, że najniższy możliwy koszt dekarbonizacji przewoźników to 3,3 bln dolarów.
Podmiot, który zrzesza linie lotnicze z całego świata, jest zdania, że społeczeństwo, w tym rządzący, nie może oczekiwać, że branża lotnicza sama sfinansuje proces dekarbonizacyjny, albowiem przewoźnicy musieliby zwielokrotnić swoje zyski netto, aby być w stanie pokryć – tylko i wyłącznie w części – inwestycje, które zagwarantują zerową emisję. Sam koszt pozyskania zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), i to tylko w przyszłym roku, wyniesie dodatkowe 1,4 mld dolarów, a do 2050 roku koszty z tego tytułu urosną do 744 mld. Rynek doświadcza niedoboru SAF-u, który jest dość drogim towarem. IATA, aby wspomóc linie lotnicze, zamierza zaoferować usługę matchmakingu ekopaliwa, która pomoże łączyć przewoźników z renomowanymi dostawcami zrównoważonej kerozyny.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.