Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) opublikowało wyniki przewozów frachtu lotniczego za rok 2021. Całoroczny popyt na przewóz ładunków wzrósł o 6,9 proc. w ubiegłym roku w porównaniu do 2019 roku i o 18,7 proc. w porównaniu z 2020 rokiem. Na wzrost wpłynęły bardzo dobre rezultaty zanotowane w grudniu 2021 roku. Jest to największy wzrost popytu rok do roku. Odkąd IATA zaczęła prowadzić monitoring przewozów rekordowy wzrost o 20,6 proc. zanotowano w 2010 roku. Wynik z roku ubiegłego przewyższył 9,8 proc. wzrost światowego handlu towarami o 8,9 punktu procentowego.
Ponieważ porównania między 2021 a 2020 roku są zniekształcone przez nadzwyczajny wpływ COVID-19, o ile nie zaznaczono inaczej, wszystkie poniższe porównania dotyczą 2019 r., który przebiegał zgodnie z normalnym wzorcem popytu.
Globalny popyt w 2021 roku, mierzony w tonokilometrach, wzrósł o 6,9 proc. w porównaniu z 2019 rokiem. W przypadku operacji międzynarodowych był większy o 7,4 proc. Przepustowość w 2021 roku, mierzona w tonokilometrach dostępnych ładunków, była o 10,9 proc. niższa niż w 2019 roku. W przypadku operacji międzynarodowych był większy o 12,8 proc. Wydajność pozostaje ograniczona z powodu wąskich gardeł w kluczowych węzłach.
W grudniu globalny popyt był większy o 8,9 proc. niż w 2019 roku. 9,4 proc. wzrósł dla operacji międzynarodowych. Była to znacząca poprawa w stosunku do wzrostu o 3,9 proc. w listopadzie i najlepszego wyniku od kwietnia 2021 roku (11,4 proc.). Globalna zdolność przewozowa była o 4,7 proc. niższa niż w 2019 roku. Spadek wyniósł 6,5 proc. w przypadku operacji międzynarodowych.
Brak dostępnej przepustowości przyczynił się do zwiększenia zysków i przychodów, zapewniając wsparcie liniom lotniczym w obliczu załamania dochodów z pasażerów. W grudniu 2021 roku stawki były prawie 150 proc. wyższe od poziomów z 2019 roku.
Sprzyjające warunki
Warunki gospodarcze nadal sprzyjają wzrostowi przewozów lotniczych. Światowy handel towarami wzrósł w listopadzie o 7,7 proc. (dane z ostatniego miesiąca), w porównaniu do poziomów sprzed kryzysu. W tym samym okresie światowa produkcja przemysłowa wzrosła o 4 proc. Wskaźnik zapasów do sprzedaży pozostaje na niskim poziomie. Jest to korzystne dla ładunków lotniczych, ponieważ producenci zwracają się do przewoźników lotniczych, aby szybko zaspokoić popyt. Konkurencyjność kosztowa ładunków lotniczych w stosunku do morskiej żeglugi kontenerowej pozostaje korzystna. Niedawny wzrost liczby przypadków COVID-19 w wielu rozwiniętych gospodarkach stworzył duży popyt na przesyłki środków ochrony osobistej (ŚOI), które są zwykle przewożone drogą powietrzną. Niedobory siły roboczej, częściowo spowodowane kwarantanną pracowników, niewystarczająca powierzchnia magazynowa na niektórych lotniskach i zaległości w przetwarzaniu nadal wywierają presję na łańcuchy dostaw. Grudniowy globalny wskaźnik PMI (ang. Supplier Delivery Time Purchasing Managers Index) wyniósł 38. Podczas gdy wartości poniżej 50 są zwykle korzystne dla ładunków lotniczych, w obecnych warunkach wskazuje to na wydłużenie czasu dostawy z powodu wąskich gardeł w węzłach przeładunkowych.
– Fracht lotniczy w 2021 roku zanotował znakomite wyniki. Dla wielu linii lotniczych stanowił istotne źródło przychodów, ponieważ popyt na przewóz pasażerów pozostawał w zastoju z powodu ograniczeń podróży związanych z COVID-19. Jednak możliwości rozwoju zostały utracone ze względu na presję niedoboru siły roboczej i ograniczenia w całym systemie logistycznym. Ogólnie rzecz biorąc, warunki gospodarcze wskazują na mocny rok 2022 – powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
– Grudzień przyniósł ulgę w problemach z łańcuchem dostaw, co umożliwiło przyspieszenie wzrostu ładunków. Pewna ulga w ograniczeniach łańcucha dostaw pojawiła się naturalnie w grudniu, ponieważ wolumeny spadły po zakończeniu szczytowej aktywności wysyłkowej przed świętami Bożego Narodzenia. Pozwoliło to na załadunek niektórych przesyłek z okazji Nowego Roku Księżycowego, aby uniknąć potencjalnych zakłóceń w rozkładach lotów podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich. Ogólnym grudniowym wynikom frachtowym sprzyjała dodatkowa możliwość przewożenia frachtu w lukach bagażowych. Ponieważ utrzymują się niedobory siły roboczej i pojemności magazynowej, rządy muszą koncentrować się na ograniczeniach łańcucha dostaw, aby chronić ożywienie gospodarcze – dodał Walsh.
Wyniki regionalne w 2021 roku
Silne różnice były widoczne w regionalnych wynikach przewozów towarowych w 2021 roku w porównaniu z 2019 rokiem. Przewoźnicy z Ameryki Północnej osiągnęli najlepsze wyniki, odnotowując roczny wzrost popytu międzynarodowego o 20,2 proc. Przewoźnicy z Bliskiego Wschodu i Afryki odnotowali również dwucyfrowy wzrost międzynarodowego popytu w 2021 roku (odpowiednio 10,6 proc. i 11,3 proc.) w porównaniu z 2019 rokiem, jako jedyni odnotowali spadek popytu międzynarodowego o 15,2 proc. w porównaniu z 2019 rokiem. Europa
Przewoźnicy europejscy odnotowali wzrost popytu międzynarodowego o 3,6 proc. w 2021 roku w porównaniu z 2019 rokiem oraz spadek przepustowości o 17,4 proc. W grudniu linie lotnicze odnotowały wzrost popytu międzynarodowego o 6 proc. w porównaniu z 2019 rokiem. Przepustowość międzynarodowa spadła o 5,9 proc. w grudniu 2021 roku w porównaniu do stanu sprzed kryzysu. Linie europejskie odczuły znaczny wpływ zatorów w łańcuchu dostaw oraz lokalnych ograniczeń przepustowości. Ameryka Północna
Przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali 20,2 proc. wzrost popytu międzynarodowego w 2021 roku w porównaniu z 2019 rokiem oraz wzrost międzynarodowej przepustowości o 0,2 proc. Region jako jedyny odnotował wzrost przepustowości w 2021 roku w porównaniu z 2019 rokiem. W grudniu przewoźnicy w regionie odnotowali wzrost popytu międzynarodowego o 20,5 proc. Przewoźnicy z regionu nadal korzystają z dużego popytu konsumpcyjnego na towary. Przepustowość międzynarodowa wzrosła o 6,2 proc. w porównaniu do grudnia 2019 roku.
Ameryka Południowa
Przewoźnicy latynoamerykańscy odnotowali spadek popytu międzynarodowego o 15,2 proc. w 2021 roku w porównaniu z 2019 rokiem oraz spadek przepustowości o 30,2 proc. Linie lotnicze zarejestrowane w Ameryce Łacińskiej miały trudny rok, ponieważ kilka z nich było zaangażowanych w długotrwałe procesy restrukturyzacyjne, które dobiegają końca. Wyniki grudniowe były najlepsze w tym roku. Przewoźnicy w regionie odnotowali 2,9 proc. spadek popytu międzynarodowego w porównaniu z grudniem 2019 roku. Była to znacząca poprawa w stosunku do spadku o 13,4 proc. z poprzedniego miesiąca. W grudniu moce produkcyjne pozostały mocno ograniczone, co oznacza spadek o 26,1 proc. w porównaniu z poziomem sprzed kryzysu. Azja i Pacyfik
Linie lotnicze z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały wzrost popytu międzynarodowego o 3,6 proc. w 2021 roku w porównaniu z 2019 rokiem oraz spadek międzynarodowej przepustowości o 17,1 proc. W grudniu linie lotnicze w regionie odnotowały 8,8 proc. wzrost popytu międzynarodowego w porównaniu z 2019 rokiem. Popyt na towary produkowane w regionie pozostaje silny, w tym na ŚOI. Przepustowość międzynarodowa pozostała ograniczona w grudniu o 10 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem w 2019 roku.
Bliski Wschód
Przewoźnicy z Bliskiego Wschodu odnotowali wzrost popytu międzynarodowego o 10,6 proc. w 2021 roku w porównaniu z 2019 roku oraz spadek międzynarodowej przepustowości o 10,1 proc. Wzrost zwolnił pod koniec roku, częściowo z powodu spadkowej tendencji wolumenów na dużej trasie Bliski Wschód-Azja. W grudniu linie lotnicze w regionie odnotowały wzrost międzynarodowego popytu o 5,7 proc. w porównaniu z grudniem 2019 roku. Przepustowość międzynarodowa spadła o 9,2 proc. w grudniu w porównaniu z tym samym miesiącem w 2019 roku. Afryka
Afrykańskie linie lotnicze odnotowały wzrost międzynarodowego popytu o 11,3 proc. w 2021 roku w porównaniu z 2019 rokiem oraz spadek międzynarodowej przepustowości o 14,6 proc. Wzrost w regionie był dynamiczny przez większość roku, napędzany siłą szlaku Afryka-Azja. W grudniu międzynarodowy popyt wzrósł o 7,6 proc. rok do roku, a międzynarodowe zdolności przewozowe spadły o 19,4 proc.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.