Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało dane dotyczące liczby pasażerów obsłużonych przez linie lotnicze w kwietniu 2023 roku. Statystyki potwierdzają wysoki poziom popytu na podróże lotniczych na całym świecie, a także odrodzenie w pełni ruchu krajowego.
Ogółem w czwartym miesiącu bieżącego roku popyt na podróże lotnicze wzrósł o 45,8 proc. w odniesieniu do kwietnia ubiegłego roku. To efekt trwającego wciąż ożywienia ruchu międzynarodowego. Globalne podróże lotnicze osiągnęły poziom 90,5 proc. wskaźników sprzed kryzysu wywołanego wirusem COVID-19.
Popyt na krajowe połączenia wzrósł w kwietniu o 42,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Kolejną dobrą wiadomością jest fakt, że przekroczył pułap z 2019 roku, czyli jeszcze przed pandemią koronawirusa SARS-CoV-2. W odniesieniu do statystyk sprzed czterech lat odnotowano wzrost o 2,9 proc.
Popyt na międzynarodowe podróże lotnicze wzrósł o 48 proc. w porównaniu z kwietniem ubiegłego roku. Wszystkie rynki, a w szczególności z regionu Azji i Pacyfiku, odnotowały solidne wzrosty. Przychody RPK z rynków międzynarodowych osiągnęły w kwietniu bieżącego roku już 83,6 proc. poziomu z 2019 roku.
– Kwiecień to kontynuacja ożywienia, które obserwowaliśmy już w pierwszym kwartale 2023 roku. Spadek inflacji i rosnące zaufanie konsumentów w większości krajów OECD (Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju - przyp. red.) w połączeniu ze spadkiem cen paliwa lotniczego powoduje utrzymujący się silny popyt na podróże lotnicze i słabnącą presję kosztową – ocenił Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
Azja i Pacyfik na czele odrodzenia
Linie lotnicze z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały w kwietniu wzrost ruchu o 192,7 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Oferowanie wzrosło o 145,3 proc. w odniesieniu do kwietnia ubiegłego roku. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł o 13,2 punktu procentowego do poziomu 81,6 proc. IATA podkreśla, że region Azji i Pacyfiku odnotował najwyższy wzrost ruchu rok do roku spośród wszystkich pozostałych części świata.
Ruch pasażerski przewoźników na Starym Kontynencie wzrósł w kwietniu o 22,6 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Oferowanie było wyższe o 16 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 4,5 punktu procentowego do poziomu 83,3 proc. To drugi pod tym względem najlepszy wynik, porównując inne regiony świata.
Linie lotnicze z Bliskiego Wschodu odnotowały w kwietniu wzrost ruchu o 38 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Oferowanie było wyższe o 27,8 proc. w porównaniu z kwietniem 2022 roku. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł z kolei o 5,6 punktu procentowego do pułapu 76,2 proc.
Przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali w kwietniu wzrost ruchu o 34,8 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Oferowanie było wyższe o 26,5 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 5,2 punktu procentowego do poziomu 83,8 proc. To był najlepszy wynik wśród wszystkich analizowanych regionów.
Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej (czyli Południowej i Środkowej) zanotowały w kwietniu wzrost ruchu o 25,8 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca ubiegłego roku. Oferowanie było wyższe o 26,4 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów spadł natomiast o 0,4 punktu do pułapu 83,1 proc.
Przewoźnicy z Afryki odnotowali w kwietniu wzrost ruchu o 53,5 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Oferowanie było wyższe o 50 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 1,6 punktu procentowego do poziomu 69,8 proc. To najsłabszy wynik wśród wszystkich regionów.
Ruch krajowy w Chinach był w kwietniu wyższy aż o 536,2 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku i przewyższył o 6 proc. poziom sprzed trzech lat. Z kolei krajowy ruch w Stanach Zjednoczonych urósł rok do roku o 5,5 proc i był wyższy o 3,3 proc w odniesieniu do statystyk z kwietnia 2019 roku.
Travel demand continues according to April 2023 data and domestic traffic is now fully recovered .
Globally, traffic is now at 90.5% of pre-COVID levels Domestic traffic has now fully recovered with a 2.9% increase over April 2019
– Wkraczamy w szczyt sezonu podróżniczego na półkuli północnej. Samoloty i lotniska są pełne ludzi, którzy chcą skorzystać ze swobód przemieszczania się. Linie lotnicze ciężko pracują, aby zapewnić im bezproblemową podróż, pomimo ciągłych braków personalnych i innych wyzwań operacyjnych. Niestety niektóre rządy wydają się bardziej zainteresowane regulacjami karnymi. Przykładem są aroganckie wysiłki rządu holenderskiego zmierzające do ograniczenia przepustowości na lotnisku Schiphol w Amsterdamie – nie kryje rozgoryczenia były prezes Aer Lingus, British Airways oraz IAG.
– Najlepszą rozwiązaniem, jakie Europa może zastosować w celu poprawy jakość podróży, jest stworzenie jednolitej przestrzeni powietrznej. Za kilka dni liderzy światowej społeczności lotniczej spotkają się w Stambule na 79. Walnym Zgromadzeniu IATA (AGM). Kluczowym tematem tematem oprócz regulacji prawnych będą kwestie dotyczące zrównoważonego rozwoju – dodał Walsh.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.