Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało dane dotyczące liczby pasażerów obsłużonych przez linie lotnicze w lipcu 2022 roku. Statystyki potwierdzają nadal silne ożywienie w podróżach lotniczych na całym świecie.
IATA wróciła do porównań ruchu rok do roku, zamiast odniesień do okresu sprzed trzech lat, czyli 2019 roku. Niektóre regionalne rynki wykazały więc bardzo wysokie wzrosty w stosunku do 2021 roku, kiedy ruch lotniczy wciąż był ograniczony ze względu na rozprzestrzeniające się warianty delta i omikron koronawirusa SARS-CoV-2.
Doskonałe znaki przed jesienią
Ogółem w lipcu 2022 roku popyt na podróże lotnicze mierzony w pasażerokilometrach (RPK) wzrósł o 58,8 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca ubiegłego roku. To efekt trwającego silnego ożywienia ruchu międzynarodowego. Globalne podróże lotnicze osiągnęły poziom 74,6 proc. wskaźników sprzed kryzysu wywołanego wirusem COVID-19.
Popyt na krajowe połączenia wzrósł w lipcu o 4,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Do takiego wyniku przyczyniła się znaczna poprawa na większości rynków w połączeniu ze złagodzeniem niektórych ograniczeń związanych z omikronem w Chinach. Ogólnie ruch krajowy w lipcu 2022 roku osiągnął 86,9 proc. poziomu z tego samego miesiąca 2019 roku.
Popyt na międzynarodowe podróże lotnicze wzrósł o 150,6 proc. w porównaniu z lipcem 2021 roku. To efekt zniesienia ograniczeń w podróżowaniu w większości obszarów Azji i Pacyfiku. Przychody RPK z rynków międzynarodowych osiągnęły w lipcu bieżącego roku 67,9 proc. poziomów sprzed trzech lat.
– Wyniki lipca nadal były dobre, a niektóre rynki zbliżyły się do poziomów sprzed kryzysu wywołanego COVID-19, nawet przy ograniczonej przepustowości w miejscach, które nie były przygotowane na tak szybkie wzrosty chętnych do podróżowania. To doskonały znak, pokazujący, że można odzyskać jeszcze więcej pasażerów, nawet jeśli zbliżamy się do tradycyjnie słabszych jesienno-zimowych miesięcy na półkuli północnej – ocenił Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
Najwięcej optymizmu w Azji
Linie lotnicze z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały w lipcu wzrost ruchu o 528,8 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Oferowanie wzrosło o 159,9 proc. w odniesieniu do lipca 2021 roku. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł aż o 47,1 punktu procentowego do poziomu 80,2 proc. IATA podkreśla, że region Azji i Pacyfiku odnotował najwyższy wzrost ruchu spośród wszystkich pozostałych części świata.
Ruch pasażerski przewoźników na Starym Kontynencie wzrósł w lipcu o 115,6 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2021 roku. Oferowanie było wyższe o 64,3 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 20,6 punktu procentowego do poziomu 86,7 proc. To drugi najlepszy wynik porównując inne regiony świata.
Linie lotnicze z Bliskiego Wschodu odnotowały w lipcu wzrost ruchu o 193,1 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2021 roku. Oferowanie w czerwcu było wyższe o 84,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Wskaźnik wypełniania samolotów wzrósł z kolei o 30,5 punktu procentowego do pułapu 82 proc.
Przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali w lipcu wzrost ruchu o 129,2 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2021 roku. Oferowanie było wyższe o 79,9 proc. Wskaźnik wypełniania samolotów wzrósł natomiast o 19,4 punktu procentowego do poziomu 90,3 proc. To był najlepszy wynik wśród wszystkich analizowanych regionów.
Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej (czyli Południowej i Środkowej) zanotowały w lipcu wzrost ruchu o 119,4 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca ubiegłego roku. Oferowanie było wyższe o 92,3 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 10,5 punktu do pułapu 85,2 proc.
Przewoźnicy z Afryki odnotowali w lipcu wzrost ruchu o 84,8 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Oferowanie było wyższe o 46,7 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 15,5 punktu procentowego do poziomu 75 proc. To najsłabszy wynik wśród wszystkich regionów, niemniej ruch międzynarodowy między Afryką a sąsiednimi regionami jest bliski poziomu sprzed pandemii.
Ruch krajowy w Brazylii był w lipcu wyższy o 24,2 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku i osiągnął poziom sprzed pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Z kolei krajowy ruch w Indiach urósł rok do roku o 97,8 proc. To pozwoliło przekroczyć 81 proc. poziomu osiągniętego przed trzema laty.
July 2022 data shows #Aircargo is tracking at near 2019 levels although it has taken a step back compared to the extraordinary performance of 2020-2021.
– Lotnictwo wciąż się odradza, a ludzie korzystają z odzyskanej wolności podróżowania. Pandemia pokazała, że lotnictwo nie jest luksusem, ale koniecznością w naszym zglobalizowanym świecie. Lotnictwo jest także zaangażowane w nieustanne spełnianie wymagań handlu oraz robienie tego w sposób zrównoważony – podkreślił były prezes Aer Lingus, British Airways oraz IAG.
– Postawiliśmy sobie za cel osiągnięcie zerowej emisji CO2 netto do 2050 roku, co jest zgodne z celami porozumienia paryskiego. Rządy mają okazję wesprzeć nasze zobowiązanie na zbliżającym się 41. Zgromadzeniu Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). My i nasi partnerzy możemy z pewnością iść naprzód w kierunku przyszłości zeroemisyjnej – podsumował Walsh.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.