Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało dane dotyczące liczby pasażerów obsłużonych przez linie lotnicze w listopadzie 2023 roku. Popyt na podróże lotnicze rósł czwarty miesiąc z rzędu i osiągnął już 99,1 proc. poziomu z 2019 roku.
– Trudności gospodarcze nie zniechęcają ludzi do wzbijania się w przestworza. Zbliżamy się coraz bardziej do przebicia rekordowego 2019 roku. Podróże międzynarodowe są jeszcze na poziomie mniejszym o 5,5 niż przed pandemią, ale ten dystans szybko się redukuje. Rynki krajowe natomiast utrzymują się już nieprzerwanie od kwietnia powyżej pułapu sprzed pandemii – powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
Ogółem w jedenastym miesiącu minionego roku popyt na podróże lotnicze wzrósł o 29,7 proc. w odniesieniu do listopada 2022 roku. To efekt trwającego wciąż ożywienia w ruchu międzynarodowego. Globalne podróże lotnicze osiągnęły poziom 99,1 proc. wskaźników sprzed kryzysu wywołanego wirusem COVID-19.
Popyt na krajowe połączenia wzrósł w listopadzie o 34,8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Przebił też pułap z 2019 roku, czyli jeszcze przed pandemią koronawirusa SARS-CoV-2. W odniesieniu do statystyk sprzed czterech lat odnotowano bowiem wzrost o 6,7 proc.
Chiny liderem krajowych wzrostów
Szczególnie widoczny był w Chinach (aż o 272 proc. na plusie), które wycofały się z wszystkich restrykcji ograniczających podróżowanie z powodu pandemii, oraz w Stanach Zjednoczonych (9,1 proc. na plusie), co było związane z przemieszczaniem się przed Świętem Dziękczynienia.
Popyt na międzynarodowe podróże lotnicze wzrósł o 26,4 proc. w porównaniu z listopadem 2022 roku. Wszystkie rynki, a w szczególności z regionu Azji i Pacyfiku, odnotowały solidne wzrosty. Przychody RPK z rynków międzynarodowych osiągnęły w listopadzie 2023 roku już 94,5 proc. pułapu tych wygenerowanych w 2019 roku.
November 2023 data for global #aircargo markets indicate the strongest year-on-year growth in roughly 2 years and a 4th consecutive month of strengthening demand.
Linie lotnicze z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały w listopadzie wzrost ruchu o 63,8 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2022 roku. Oferowanie wzrosło o 58 proc. w odniesieniu do listopada 2022 roku. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł o 2,9 punktu procentowego do poziomu 82,6 proc.
Ruch pasażerski przewoźników na Starym Kontynencie wzrósł w listopadzie o 14,8 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2022 roku. Oferowanie było wyższe o 15,2 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów spadł natomiast o 0,3 punktu procentowego do poziomu 83,3 proc.
Linie lotnicze z Bliskiego Wschodu odnotowały w listopadzie wzrost ruchu o 18,6 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2022 roku. Oferowanie było wyższe o 19 proc. w porównaniu z listopadem 2022 roku. Wskaźnik wypełnienia samolotów spadł z kolei o 0,2 punktu procentowego do pułapu 77,4 proc.
Przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali w listopadzie wzrost ruchu o 14,3 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2022 roku. Oferowanie było wyższe o 16,3 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów spadł natomiast o 1,4 punktu procentowego do poziomu 80 proc.
Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej (czyli Południowej i Środkowej) zanotowały w listopadzie wzrost ruchu o 20 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca 2022 roku. Oferowanie było z kolei wyższe o 17,7 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 1,7 punktu do pułapu 84,9 proc. To był najlepszy wynik wśród wszystkich analizowanych regionów.
Przewoźnicy z Afryki odnotowali w listopadzie wzrost ruchu o 22,1 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2022 roku. Oferowanie było wyższe o 29,6 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów spadł natomiast o 4,3 punktu procentowego do poziomu 69,7 proc. To był najsłabszy wynik wśród wszystkich regionów.
Dekarbonizacja i SAF priorytetowe dla przewoźników
– Szybka odbudowa lotnictwa po pandemii pokazuje, jak ważne jest latanie dla ludzi i firm. Równolegle z ożywieniem lotnictwa decydenci uznali pilną potrzebę przejścia z paliwa lotniczego na zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) w celu dekarbonizacji lotnictwa – podkreślił Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
– Linii lotniczych nie trzeba przekonywać. Uzgodniły, że do 2050 roku osiągną zerową emisję dwutlenku węgla netto. Niemniej nie produkuje się jeszcze wystarczającej ilości SAF. Patrzymy więc na 2024 jako na rok, w którym decydenci podejmą działania związane z własnymi deklaracjami i wreszcie dostarczą kompleksowe środki, aby zachęcić do szybkiego zwiększenia produkcji SAF – podsumował Walsh.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.